سیاست خارجی در هفته ای که گذشت

به گزارش مجله بای بلاگ، در هفته ای که گذشت رایزنی های تلفنی ظریف با بعضی همتایان و کوشش ها برای لغو تحریم های آمریکا در شرایط کنونی مبارزه با شیوع کرونا کماکان ادامه یافت.

سیاست خارجی در هفته ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران٬ عرصه سیاست خارجی در هفته ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از جمله تداوم رایزنی های تلفنی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با بعضی همتایان در پی شیوع کرونا و کوشش ها برای برطرف تحریم ها علیه ایران و ارسال نامه هایی به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین واکنش ایران به معرفی نخست وزیر جدید عراق.

در هفته ای که گذشت٬ تماس های تلفنی ظریف با بعضی همتایانش ادامه داشت. وزیر خارجه ایران 19 فروردین ماه در گفتگوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای ضمن ابراز همدردی با دولت و مردم ترکیه در پی شیوع کرونا در این کشور، آمادگی ایران را برای هرگونه یاری و همکاری در این زمینه اعلام نمود.

ظریف 20 فروردین ماه نیز سه تماس تلفنی داشت٬ او با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان و همچنین قزاقستان تلفنی گفتگو کرد. ظریف در رایزنی با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی آمادگی ایران را برای انتقال تجربیات در مبارزه با ویروس کرونا به آنها اعلام نمود و از سوی دیگر در گفتگو با وزیر خارجه قزاقستان درباره همکاری های دو کشور در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا به رایزنی پرداخت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر این٬ روز سه شنبه 19 فروردین ماه نیز در تماس های تلفنی جداگانه با محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، گفتگو و گفتگو کرد.در این تماس تلفنی، وزیر امور خارجه ایران بار دیگر بر موضوع ساختارهای سیاسی مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان در فرایند صلح و آشتی ملی آن کشور تاکید و حمایت جمهوری اسلامی ایران را از فرایند صلح با مشارکت تمام گروه های سیاسی افغانستان در چارچوب قانون اساسی آن کشور اعلام نمود.(اینجا بخوانید)

وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین نیز در هفته ای که گذشت در پیامی کتبی خطاب به همتای ایرانی خود ضمن ابراز همبستگی با دولت و ملت ایران در پی شیوع کرونا، از مدیریت ایران در مبارزه با این ویروس تجلیل کرد.

نیازی به صدقه ترامپ نداریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه شنبه 19 فروردین ماه نیز در توئیتی مطرح نمود: ایران از نظر منابع انسانی و طبیعی، غنی است. ما نیازی به صدقه دادن ترامپ نداریم - کسی که مجبور است دستگاه تنفس مصنوعی را از منابعی که خودش تحریم نموده خریداری کند. چیزی که ما از او می خواهیم، این است که به ممانعت از فروش نفت و دیگر محصولات ایران، خرید نیازهایش و کسب و فراوری درآمد انتها دهد.

وزیر خارجه ایران 20 فروردین ماه در توئیت هایی به زبان روسی، ضمن انتقاد از مقاومت آمریکا در برابر خواسته های جهانی برای لغو تحریم های ایران، از ایده روسیه برای گذرگاه سبز به منظور جایگزین تحریم و فشار مالی استقبال کرد.(اینجا بخوانید)

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه نیز 19 فروردین ماه در توئیتی مبارزه جهانی با کرونا را فرصتی برای همبستگی و همکاری جهانی برشمرد و گفت: ویروس یکجانبه گرایی، اقدامات جمعی در این زمینه را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این هفته کوشش ها برای برطرف تحریم های آمریکا آن هم در شرایطی که ایران در حال مقابله با کروناست٬ ادامه یافت. در همین خصوص مجید تخت روانچی (+) سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در هفته ای که گذشت در نامه ای به رئیس مجمع عمومی برطرف تحریم های غیرقانونی آمریکا را به نفع همه جهان و یک ضرورت برشمرد و گفت: این شرایط به زیان مبارزه جهانی با کرونا و سلامت ساکنان کره زمین است.

غلامحسین دهقانی سفیر ایران در بروکسل نیز در نامه ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وزرای خارجه این اتحادیه درخواست کرد که در کنار مردم ایران ایستاده و از خواست مشروع آنها برای لغو تحریم های آمریکا حمایت نمایند.(جزییات بیشتر)

وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز 16 فروردین ماه خواهان فعال شدن معافیت های بشردوستانه به منظور تعلیق تحریم های یکجانبه علیه ایران، ونزوئلا و کوبا به منظور توانمندسازی این کشورها برای مقابله با ویروس کرونا شدند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا 19 فروردین ماه پس از ملاقات ویدئو کنفرانسی با وزرای دفاع 27 کشور عضو اتحادیه اروپا خواهان معافیت بشردوستانه تحریم های کوبا، ایران، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا شد.(اینجا بخوانید)

در هفته ای که گذشت٬ ائتلاف گروه 77 و چین با صدور بیانیه ای خواهان لغو تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای در حال توسعه از جمله ایران و ونزوئلا در شرایط تسریع شیوع ویروس کرونا شدند.

از سوی دیگر٬ 60 انجمن سیاسی و اجتماعی اسپانیا با صدور نامه ای برای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواهان تعلیق فوری تحریم های آمریکا علیه ایران، ونزوئلا و کوبا و انتها محاصره نوار غزه در بحبوحه شیوع کرونا شدند.

علیرغم این کوشش ها برای برطرف تحریم ها٬ آمریکایی ها دست از خصومت برنداشتند و یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز در هفته ای که گذشت در اظهاراتی گفت دولت این کشور با اعطای وام از سوی صندوق بین المللی پول به ایران مخالف است.(جزییات بیشتر)

از دیگر تحولات هفته گذشته تقدیم استوارنامه حسین قریبی سفیر جدید ایران به رئیس جمهور برزیل بود. رئیس جمهور برزیل در ملاقات سفیر جدید ایران بر تقویت مناسبات 2 کشور به ویژه گسترش همکاری های مالی و تجاری برای جبران صدمات ناشی از کرونا تٔأکید کرد.(اینجا بخوانید)

استقبال از معرفی نخست وزیر جدید عراق

در پی معرفی مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق٬ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه 21 فروردین ماه در اظهاراتی از این رویداد استقبال کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه از استقلال، حاکمیت ملی، یکپارچگی ارضی و ثبات سیاسی در کشور عراق حمایت نموده و اتفاق نظر تمامی جریانات سیاسی عراق به وسیله فرایندهای دموکراتیک را تنها جهت برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات می داند. از همین رو جمهوری اسلامی ایران از توافق امروز گروه های سیاسی در عراق که نتیجه آن معرفی آقای مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید بود، استقبال می نماید و آن را گامی صحیح در جهتی درست می داند.

ابراز تاسف از تصمیم دولت مجارستان

سخنگوی وزارت خارجه ایران از تصمیم دولت مجارستان برای اخراج تعدادی از دانشجویان ایرانی از این کشور عمیقا ابراز تاسف کرد و از مقامات مجارستان خواست در حکم صادره تجدیدنظر نمایند.(جزییات بیشتر)

رایزنی ایران و روسیه درباره سوریه و یمن

علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی نیز در هفته ای که گذشت با سرگئی ورشنین معاون وزیر خارجه روسیه تلفنی گفتگو کرد. آخرین تحولات میدانی سوریه و یمن از جمله مواردی بود که دو طرف درباره آن به رایزنی پرداختند. دو طرف همچنین از پیشنهاد آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای توقف مخاصمات نظامی در شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا حمایت کردند.

چهاردهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته ای

20 فروردین ماه نیز چهاردهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته ای بود و البته شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا برگزاری این جشن را به زمان دیگری موکول کرد. البته یک روز قبل علی اکبر صالحی از 122 دستاورد هسته ای در یک سال گذشته اطلاع داد و 20 فروردین نیز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در تشریح بعضی دستاوردها گفت که با برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات برجامی، عملا هیچ محدودیتی در حوزه فنی نداریم.(بیشتر بخوانید)

در هفته ای که گذشت نشست هفتگی سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار گردید و موسوی در این نشست با بیان اینکه دولت و ملت ایران اعتمادی به حرف های مقامات آمریکایی ندارند، گفت: هیچ درخواستی برای ارسال یاری های پزشکی و درمانی از آمریکا نداشته و نخواهیم داشت.(بیشتر بخوانید)

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1656

به "سیاست خارجی در هفته ای که گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست خارجی در هفته ای که گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید