بلوک سبک و انواع آن

به گزارش مجله بای بلاگ، بلوک سبک نوعی بلوک متخلخل می باشد که از تزریق هوا به بتن تشکیل شده از سیمان و ماسه های ریزدانه ساخته می شود. این بلوک ها در اندازه های مختلف فراوری و به بازار عرضه می شود. بدون شک استفاده از بلوک های سبک نسبت به مصالح سنتی مزایای زیادی در پی دارد که در ادامه به بیان هریک از آن ها خواهیم پرداخت. ویژگی های منحصر به فرد این گونه بتن ها، امکان استفاده از آن ها را در شرایط مختلف آب و هوایی فراهم ساخته است. در این مطلب از ما به معرفی انواع بلوک سبک و ویژگی های هریک از آن ها می پردازیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بلوک سبک و انواع آن

همان گونه که در ابتدا اشاره شد، بلوک های سبک بلوک های متخلخلی هستند که از تزریق هوا به بتن تشکیل دهنده آن ها فراوری می شوند. این بلوک ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی هریک از آن ها می پردازیم. بلوک سبک کاربردهای فراوانی دارد که از جمله می توان به جایگزینی آن با آجر در ساختمان سازی اشاره نمود. از این بلوک در کف سازی ساختمان ها به صورت فوم بتن نیز استفاده می گردد. از آن جایی که بلوک سبک دارای بافت متخلخل و اسفنجی می باشد، می تواند به عنوان یک عایق مناسب در برابر صوت و حرارت نیز عمل کند. استفاده از این بلوک ها می تواند تلفات و خسارات ناشی از زلزله را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.

بلوک سبک هبلکس

بلوک سبک هبلکس نوعی از بتن متخلخل می باشد. از این بلوک ها در در صنعت ساختمان سازی استفاده می گردد. بلوک سبک هبلکس از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و به عنوان عایق حرارتی و صوتی نیز شناخته می گردد. طراحی این گونه بلوک ها به گونه ای است که سیم کشی از داخل آن ها به راحتی صورت گرفته و اجرای امور ساختمانی با استفاده از آن ها بسیار تسهیل می گردد. برای ساخت بلوک های سیمانی هبلکس از مخلوط سیلیس، سیمان، پودر آلومینیوم و آهک استفاده می گردد. این بلوک ها در داخل اتوکلاوها در حرارت 200 درجه سانتی گراد و فشار 12 اتمسفر ساخته می شوند. از این بلوک ها می توان در ساخت دیوارهای بیرونی و دیوارهای خارجی استفاده کرد.

مزایای بلوک سبک هبلکس

یکی از بارزترین ویژگی های بلوک های سبک هبلکس وزن سبک آن ها می باشد. وزن این بلوک ها 550 تا 600 کیلوگرم در هر متر مکعب می باشد. استفاده از این بلوک ها مصرف فولاد را کاهش می دهد. بلوک سبک هبلکس قابلیت برش زدن دارد. همان گونه که قبلا نیز اشاره شد، این گونه بلوک ها عایق خوبی برای حرارت و صدا هستند. این ویژگی باعث کاهش هزینه های سرمایش و گرمایش در ساختمان می گردد. استفاده از بلوک سبک در صنعت ساختمان سازی سرعت بیش تری نسبت به مصالح سنتی دارد. استفاده از این بلوک ها هیچ گونه نخاله ای فراوری نمی کند. چرا که از ضایعات آن ها به عنوان پوکه استفاده می گردد.

معایب بلوک سبک هبلکس

همان گونه که گفته شد این گونه بلوک ها ساختار حفره ای داشته و از تخلخل بالایی برخوردار می باشند. از این رو نمی توان از آن به عنوان دیوار باربر استفاده کرد.

بلوک سبک AAC

بلوک سبک هبلکس با نام بلوک سبک AAC نیز شناخته می گردد. نام دیگر بلوک های سبک هبلکس اتوکلاو شده AAC می باشد.

بلوک سبک ساختمانی

بلوک سبک ساختمانی انواع مختلفی دارد که شامل بلوک سبک صنعتی، بلوک سبک گازی، بلوک سبک سه جداره و بلوک سبک سیمانی می باشد. در ادامه به شرح هریک از آن ها می پردازیم.

بلوک سبک صنعتی یا بلوک سبک لیکا

بلوک سبک صنعتی از جمله بلوک های سبک ساختمانی می باشد که از ترکیب سبک دانه ها، سیمان و آب تشکیل می گردد. عدم استفاده از ریزدانه های طبیعی بتن باعث ایجاد وزن سبک این گونه بلوک ها شده است. وزن این گونه بلوک ها عموما کم تر از 1100 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد. بلوک سبک صنعتی با نام بلوک لیکا نیز شناخته می گردد. استفاده از این بلوک ها در جهت ساخت دیوار های خارجی، نما، جداکننده و سقف های سبک بتنی صورت می پذیرد. بلوک لیکا خاصیت ضد حریق داشته و به عنوان عایق نیز کاربرد دارد.

بلوک سبک گازی

بلوک سبک گازی نمونه ای از بتن سبک متخلخل است که از سیمان، آهک و مواد پایه سیلیس در ساخت آن ها استفاده شده است. وزن سبک این گونه بتن ها باعث شده است که استفاده از آن ها باعث کاهش وزن ساختمان گردد. علاوه بر این از آن جایی که این گونه بلوک ها عایق خوبی برشمرده می شوند، می توان در جهت کاهش هزینه های ناشی از مصرف انرژی نیز از آن ها استفاده کرد. این گونه بلوک ها به نوعی در برابر آتش نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. در جهت حفظ استحکام بلوک سبک گازی از چسب و بعضی مواد تقویت کننده در ساخت آن ها استفاده می گردد. این کار باعث حفظ استحکام پایه آن می گردد. از ویژگی های منحصر بفرد این گونه بلوک ها می توان به قابل بازیافت بودن آن ها اشاره نمود. در کنار مزایای فراوان، استفاده از این گونه بلوک ها معایبی نیز به همراه دارد. برای مثال تخلخل بالای این گونه بلوک ها باعث شده است انجام کارهای زیبایی مانند رنگ آمیزی آن ها سخت گردد. به یاد داشته باشید که از این گونه بلوک ها در مناطق مرطوب استفاده نکنید و در صورت انجام این کار حتما از یک لایه عایق بر روی آن استفاده نمایید. بلوک های سبک گازی به دو دسته اتوکلاو و غیر اتوکلاو تقسیم بندی می گردد. بلوک های اتوکلاو شده با نام AAC و بلوک های غیر اتوکلاو با نام NAAC شناخته می شوند. هزینه فراوری بلوک های اتوکلاو نشده نسبت به بلوک های اتوکلاو شده پایین تر می باشد. در فراوری این گونه بلوک ها از حرارت خود مصالح برای ساخت آن ها فراوری می گردد. به همین جهت کیفیت آن حفظ شده و هزینه فراوری آن پایین می باشد. در صورتی که در زمان فراوری و نصب این گونه بلوک ها اقدامات فنی مناسب رعایت نگردد، ممکن است در زمان استفاده دچار شکستگی شده و انقباظ و انبساط حرارتی ایجاد گردد.

بلوک سبک سه جداره

از بلوک های سبک سه جداره در ساخت دیوارهای بیرونی و بعضا داخلی استفاده می گردد. در فراوری این گونه بلوک ها از سبک دانه های پوکه معدنی استفاده می گردد. علاوه بر سبک دانه ها سیمان تیپ دو و ماسه بادی نیز در ساخت بلوک های سبک سه جداره به کار گرفته می گردد. فراوری این محصول با استفاده از دستگاه نیمه اتوماتیک و روی باند بتنی صورت می گیرد.

بلوک سیمانی سبک

بلوک های سیمانی در دو دسته بلوک های سبک و بلوک های معمولی قرار می گیرند. بلوک های سیمانی سبک پوکه ای به نسبت بلوک های سیمانی پوکه ای سبک تر بوده و عایق مناسب تری می باشند.

بلوک های سبک سیمانی از از ترکیب سیمان، ماسه، آب و سبک دانه ها فراوری می گردد. چگالی این گونه بلوک ها در حالت بیشینه 1700 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. بلوک های سبک سیمانی به چهار دسته کلی تقسیم بندی می شوند. این دسته بندی بر اساس چگالی هریک از آن ها می باشد. چگالی بلوک های سیمانی رده یک بعد از خشک شدن در حدود 500 تا 700 کیلوگرم بر مترمکعب، رده دو در حدود 700 الی 1000 کیلوگرم بر متر مکعب، رده سه در حدود 1000 تا 1700 کیلوگرم بر مترمکعب و رده چهار بین 1700 تا 2000 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد. با توجه به تعریف بلوک های سبک سیمانی، بلوک هایی که چگالی آن ها بین 1700 تا 2000 کیلوگرم می باشد در دسته بلوک های نیمه سبک قرار می گیرند. با توجه به این موضوع بلوک های سبک سیمانی رده چهار نمونه ای از بلوک های نیمه سبک شناخته می شوند. از ویژگی های این گونه بلوک ها می توان به مقاومت فشاری کم آن ها نسبت به بلوک های باربر اشاره نمود. بلوک لیکا و بلوک اتوکلاو شده نمونه ای از انواع بلوک های نیمه سبک می باشند.

ابعاد بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی در ابعاد مختلف فراوری می شوند. طبق استاندارد شماره 70 ایران، بلوک های سیمانی در ابعاد 20*30*40، 20*20*40 و 20*10*40 عرضه می شوند.

بلوک سبک استاندارد

بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 7782 بلوک های سبک استاندارد به بلوک هایی گفته می گردد که چگالی آن ها حداکثر 1700 کیلوگرم بر متر مکعب باشد

قیمت بلوک سبک

نوع بلوکقیمتتاریخ به روز رسانی
بلوک سبک لیکا سه جداره29,100 ریال به ازای هر عدد1398/11/23
بلوک هبلکس ACC2,100,000 ریال به ازای هر متر مربع1398/11/17
بلوک سبک دیواری تو خالی عرض 15 سانتی متر49,000 ریال به ازای هر عدد1398/11/8

قیمت بلوک های سبک با توجه به انواع مختلف آن ها متفاوت می باشد. یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این گونه بلوک ها متریال به کار رفته در ساخت آن ها می باشد. به واقع هرچه متریال از کیفیت بالایی برخوردار باشد، قیمت بلوک نیز بالاتر می رود. ابعاد بلوک های سبک نیز می تواند بر قیمت آن ها تاثیر بگذارد.

بلوک سبک چیست؟

بلوک سبک نوعی بلوک متخلخل می باشد که از تزریق هوا به بتن تشکیل شده از سیمان و ماسه های ریزدانه ساخته می گردد.

قیمت بلوک سبک چقدر است؟

برای آگاهی از قیمت بلوک از جمله بلوک سبک کلیک کنید.

انواع بلوک سبک کدام اند؟

بلوک سبک هبلکس، بلوک سبکAAC، بلوک سبک ساختمانی شامل بلوک سبک سه جداره، بلوک گازی سبک ، بلوک صنعتی یا لیکا و بلوک سیمانی سبک

بر اساس استاندارد ملی ایران به چه بلوکی، بلوک سبک گفته می گردد؟

بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 7782 بلوک های سبک استاندارد به بلوک هایی گفته می گردد که چگالی آن ها حداکثر 1700 کیلوگرم بر متر مکعب باشد

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 793

به "بلوک سبک و انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلوک سبک و انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید