به نوزاد 5 ماهه چه غذای کمکی بدهیم؟

به گزارش مجله بای بلاگ، وقتی کودک به مرز 5 ماهگی می رسد، اغلب مادران درباره دادن غذاهای جامد به آن ها مطمئن نیستند و مدام در حال جستجو و پرسش برای رسیدن به منبعی هستند که تایید کند آیا می توانند هر نوع غذای کمکی به کودک 5 ماهه بدهند یا خیر؟ در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که غذای کمکی نوزاد 5 ماهه شامل چه نوع مواد غذایی می تواند باشد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

به نوزاد 5 ماهه چه غذای کمکی بدهیم؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سفر به کانادا بیشتر بدانید.

تغذیه نوزاد پنج ماهه با انواع غذاهای یاریی

وقتی نوزاد به سن 5 ماهگی می رسد، از لحاظ پزشکی دستگاه گوارش او کم کم آماده جذب غذاهای نیمه جامد می گردد. اگرچه در علم پزشکی بهترین زمان غذا دادن به کودک، سرانجام 6 ماهگی است، اما همواره استثناهایی هم وجود دارد. مثلا در مواردی که کودک شیر مادر نمی خورد و وزن نمی گیرد، بنا به تشخیص پزشک، غذاهایی برای نوزاد 4 ماهه تعریف می گردد.

معمولا غذای بچه پنج ماهه همانند برنامه غدایی نوزاد در شش ماهگی است. شما می توانید از جدول برنامه غذایی که برای کودک 6 ماهه تنظیم شده، در همان 5 ماهگی یاری بگیرید. بدون شک بهترین گزینه ها برای آغاز غذای بچه پنج ماهه حریره بادام و فرنی است. طعم این دو غذا به دلیل نزدیک بودن به طعم شیر مادر، برای نوزادی که هنوز با طعم های جدید آشنا نیست، می تواند عالی باشد.

اگر چناچه در تهیه این غذاها اطلاعاتی ندارید دستور تهیه آن را با دقت بخوانید.

1. طرز تهیه حریره بادام برای کودک 5 ماهه

مواد لازم

بادام شیرین: پنج تا شش عدد

شیر، شیر خشک و یا شیر پاستوریزه: یک استکان

آب: نصف استکان

روش تهیه

ابتدا بادام ها را با آب گرم خیس کنید، بعد از یک ساعت پوست آن ها به راحتی جدا خواهد شد. بادام های پوست گرفته را کاملا آسیاب نموده و سپس آن ها را با آب و شیر مخلوط نموده و روی حرارت ملایم قرار دهید. اگر فکر می کنید که تکه های بادام هنوز درشت بوده و به دندان می آیند، با یاری مخلوط کن آن را نرم کنید. مخلوط را روی حرارت ملایم به آرامی هم بزنید تا کمی غلیظ گردد. بعد از خنک شدن آن را به شیرخوار بدهید.

2. طرز تهیه فرنی برنج برای بچه پنج ماهه

مواد لازم

آرد برنج: نصف یک قاشق غذا خوری

آب: نصف استکان

شیر، شیر پاستوریزه و یا شیر خشک: یک استکان

روش تهیه

آرد برنج را با سرد مخلوط کنید و هم بزنید. سپس روی حرارت گذاشته و شیر را کم کم به آن اضافه کنید . فقط طوری هم بزنید که مواد به صورت گلوله گلوله نگردد. پس از رسیدن به غلظت مناسب، حرارت را خاموش کنید.

3. انواع گوشت به عنوان غذای یاریی کودک 5 ماهه

در این سن علاوه بر دو غذای فوق، می توانید انواع پروتئین را نیز به لیست غذایی کودک خود اضافه کنید (در حد خیلی کم).

  • گوشت های قرمز گاو و گوساله
  • گوشت مرغ، بوقلمون و ماهی

البته توجه داشته باشید که گوشت ها را اول آب پز نموده و بعد بصورت پوره و کاملا له شده به کودک بدهید تا عمل بلع به راحتی انجام گردد و کودک با مشکل روبرو نگردد.

4. احتیاج کودک 5 ماهه به انواع سبزیجات

برای تامین انرژی و فیبر مورد احتیاج کودک، می توانید از انواع سبزیجات مثل هویج، سیب زمینی و شلغم و …. به صورت پخته بهره ببرید. این سبزیجات را له نموده و بدون هرگونه طعم دهنده مثل نمک و یا ادویه جات به کودک بدهید.

هشدار: از دادن سبزیجات خام به کودک زیر یکسال جدا خودداری کنید.

5. انواع میوه به عنوان غذای یاریی کودک 5 ماهه

میوه هایی مثل موز و یا آووکادو را می توانید در اوایل 5 ماهگی به کودک بدهید. اما بقیه میوه ها مثل سیب یا گلابی بهتر است به صورت پخته شده یا میکس شده در شیر به کودک داده شوند.

6. استفاده از انواع غلات برای کودک 5 ماهه

غلاتی مانند برنج بهترین ماده غذایی برای آغاز تغذیه یاریی است. سوپ هایی که با برنج، گندم، عدس و یا جو درست می شوند را به کودکتان بدهید. جوی دوسر و یا گندم از غلات مفید برای کودک محسوب می شوند.

نکته: از دادن لوبیا و یا نخود پخته به کودک 5 ماهه، به دلیل نفاخ بودن بپرهید. این غذاها سبب دل پیچه های مکرر می شوند.

چه غذاهایی به کودک 5 ماهه ندهیم؟

  • تخم مرغ
  • سبزیجات خام
  • غذاهای پر ادویه
  • غذاهای رستورانی
  • انواع فست فود

کلام آخر

اگر رشد و وزن نوزاد پنج ماهه به صورت طبیعی پیش می رود، بهتر است تا زمان تشخصیص پزشک، نوزاد با شیر مادر تغذیه گردد. اگر وزن کودک خوب است، اما شیر مادر را با بی میلی می خورد، سعی کنید وعده های غذایی کمی را در کنار شیر مادر به او بدهید. یادتان باشد که هر کودکی تا 2 سالگی باید با شیر مادر تغذیه گردد.

در آخر به شما پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین زمان آغاز غذا دادن به نوزاد در انگیزه را نیز بخوانید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید. از قلم نیاندازید که ما منتظر خواندن نظرات، ایده ها، تجربیات و نقدها شما در پایین همین صفحه هستیم؛ با ما در ارتباط باشید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4173

به "به نوزاد 5 ماهه چه غذای کمکی بدهیم؟" امتیاز دهید

19 کاربر به "به نوزاد 5 ماهه چه غذای کمکی بدهیم؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به نوزاد 5 ماهه چه غذای کمکی بدهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید