بی تفاوتی به مصوبه مهم حمایت از فراوری انرژی

به گزارش مجله بای بلاگ، رونق بخشیدن به کسب و کار به ویژه در ایام کرونایی با رویکرد جهش فراوری با استفاده از پتانسیل های موجود مقدور است که یکی از آنها لزوم توجه به ظرفیت فراوری برق تجدیدپذیر است.

بی تفاوتی به مصوبه مهم حمایت از فراوری انرژی

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، رونق بخشیدن به کسب و کار به ویژه در ایام کرونایی با رویکرد جهش فراوری با استفاده از پتانسیل های موجود مقدور است که یکی از آنها لزوم توجه به ظرفیت فراوری برق تجدیدپذیر است. محمدرضا حیاتی، کارشناس انرژی طی یادداشتی به آنالیز این موضوع پرداخته است که از نظرتان می گذرد:

تشکیل پویش های حمایتی از کسب و کارهای آسیب دیده و ایده های جدید اقتصاد کرونایی با توجه به شرایط فعلی اجتماعی - مالی، شرایط خاصی را در کشور ایجاد نموده است. از سویی بعضی از کارشناسان راه چاره عبور از بحران فعلی را حمایت از کسب و کارگاه های کوچک و کارگاه های فراوریی می دانند و بعضی دیگر راه کارهای مالی از جمله تسهیلات مالیاتی و بانکی را جز راه چاره عنوان کرده اند. اما آیا نمی توان از ظرفیت های قانونی و مصوب در کشور که در حمایت از کسب و کارها استفاده کرد؟ پایش های اجرا شده نشان می دهد حداقل در حوزه برق و انرژی مصوبات خاک خورده که جزوه برنامه های پنج و ششم توسعه بوده وجود دارد.

مصوبه 20 درصد تأمین برق

تأمین 20 درصد برق مصرفی ساختمان وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی، بانک ها، شهرداری ها و … توسط انرژی های تجدیدپذیر یکی از مواردی است که پرونده آن سال های سال است خاک می خورد و هرازچندگاهی خبرهایی درباره عدم اجرای آن توسط دستگاه ها منتشر می گردد.

بر اساس این مصوبه تصویب نامه هیأت وزیران به شماره 78250/ ت 51904 ه در جلسه مورخ 25/ 06/ 95‬ با استناد به اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شد وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی، بانک ها، شهرداری ها و … بر اساس فهرستی که وزارت نیرو مشخص و اعلام کرده است موظف هستند طی دو سال حداقل 20 درصد از برق مصرفی ساختمان های خود را از انرژی های تجدید پذیر تأمین نمایند

البته ماده 50 قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد که دولت مکلف است سهم نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه گذاری بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) با حداکثراستفاده از ظرفیت داخلی تا انتها اجرای قانون برنامه (سال 1400) به حداقل پنج درصدظرفیت برق کل کشور برساند. به این معنی که اکنون میزان فراوریبرق از انرژی های تجدیدپذیر 850 مگاوات است و اگر ظرفیت فراوری برق در کشور 80 هزارمگاوات را تخمین بزنیم، سهم انرژی های نو وتجدیدپذیر در زنجیره برق کشور کمی بیش از یک درصد است.

مصوبه فراموش شده

اما این مصوبه در چه شرایطی واقع شده است؟ آیا ارگان های مکلف شده در بازه دوساله توانسته اند 20 درصد برق خود را تأمین نمایند؟ و اگر اینکار انجام نشده دلایل و استدلال مخالفان چه بوده است؟ آنالیز ها نشان می دهد، با گذشت بیش از یک سال از زمان انتها اجرایی شدن این مصوبه، ابهامات زیادی درباره آن وجود دارد که دلایل اجرایی نشدن این مصوبه نوسانات ارز، جذاب نبودن بازار برق، نبود آئین نامه های اجرایی و البته نگاه هزینه ای مدیران دولتی و عمومی به این مصوبه بوده است.

حالا و پس از گذشت بیش از 2 سال از این مصوبه صداهای زیادی به صدا درآمد، عده ای معتقد هستند که شرکت توزیع باید نرخ فروش برق به ارگان ها را بر حسب تعرفه خرید انرژی های تجدیدپذیر محاسبه کند. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در اردیبهشت ماه سال گذشته در نامه ای به وزیر نیرو خواهان ابلاغ دستورالعمل مصوبه هیأت وزیران درباره الزام ارگان های دولتی به تأمین 20 درصد از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر به شرکت های توزیع برق شد.

در این نامه از وزیر نیرو درخواست شده جهت اجرایی شدن مصوبه فوق و جلوگیری از انباشته شدن بیشتر جرایم، نسبت به ابلاغ دستورالعمل مذکور به شرکت های توزیع برق سراسر کشور به منظور محاسبه افزایش بهای 20 درصد از برق اداراتی که بند یک مصوبه را اجرا نکرده اند و اعمال در قبوض برق آنان طبق مصوبه فوق اقدام گردد.

پیش از این نیز شرکت توانیر در نامه ای به شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق سراسر کشور، ضمن ارسال لیست ارگان های مشمول مصوبه فوق، خواهان اطلاع رسانی به ادارات مذکور شده و تأیید کرده است که در صورت عدم تأمین 20 درصد از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر تا تاریخ 31 شهریور 97، تعرفه 20 درصد برق مصرفی آنان براساس متوسط نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر محاسبه گردد. اما جالب است پس از گذشت بیش از دو سال از اتمام مهلت فوق، شرکت های توزیع هنوز نسبت به محاسبه و اعمال 20 درصد از تعرفه برق مصرفی ادارات مشمول مصوبه براساس نرخ تجدیدپذیر اقدام نکرده و دلیل آن را عدم دریافت دستورالعمل اجرایی از سوی وزارت نیرو جهت اعمال در قبوض برق اعلام می نمایند.

فریاد فراورینمایندگان

این موضوع حتی با انتقاد فراورینمایندگان انرژی های تجدیدپذیر نیز روبرو شده است، درنشست آبان ماه سال گذشته که در دبیرخانه کمیته ماده 12 برگزار گردید، جمعی از مدیران فراورینمایندگان انرژی های تجدیدپذیر اعلام کردند علیرغم ابلاغ مصوبه هیأت وزیران در خصوص تأمین 20 درصد از برق مورد احتیاج اداره ها و ارگان های دولتی به وسیله انرژی های تجدید پذیر همچنان دستگاه های دولتی این رویه را اجرایی نکرده اند.

آنها علت اصلی اجرایی نشدن این مصوبه را فقدان بودجه کافی و نبود مکانیسم های تشویقی اعلام کردند. جالب اینجا است در آن جلسه هوشنگ مؤمنی، معاون دفتر تنظیم وزارت نیرو نیز گفته بود: از آنجا که بیشتر دستگاه های دولتی بدهکار وزارت نیرو هستند، محاسبه 20 درصد از برق مصرفی با نرخ دیگر نیز مطابق رویه موجود وصول نخواهد شد، بنابراین لحاظ آن در قبوض برق دستگاه ها تأثیری در اجرای این مصوبه نخواهد داشت.

ظرفیتی که دیده نشده

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست توده، زمین گرمایی، سامانه پیل های سوختی و… طی چندسال اخیر به دلیل محدودیت های نیروگاه های فسیلی مورد استقبال قرار گرفته است، البته این موضوع در ایران نیز به دلیل ظرفیت های سرزمینی و دارا بودن 300 روز آفتابی و برخورداری از بادهای موسمی مناسب، با مجموعه اقداماتی روبرو شده است. شکل گیری سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، مشارکت بخش خصوصی و جلب توجه بازار، ایجاد قراردادهای خرید تضمینی برق(PPA) و دیگر اقدامات باعث شد که طی سال های گذشته نصب و راه اندازی مولدهای تجدیدپذیر از ظرفیت 100 مگاواتی به حدود 800 مگاوات برسد، که البته این ظرفیت فراوری هنوز با اسناد بالادستی فاصله زیادی دارد.

البته تأمین برق ارگان های دولتی و عمومی از محل انرژی های تجدیدپذیر تنها باعث تأمین 20 درصدی مصرف برق آنها نمی گردد بله با ایجاد زنجیره این واحدها، مزایای دیگری برای شبکه توزیع از جمله، پیک سایی، پایداری شبکه، مسائل زیست محیطی و… را به همراه دارد، به طور مثال در تابستان ها که ظرفیت شبکه به بالاترین حد می رسد، تزریق انرژی این واحدها به شبکه می تواند نقش مهمی در عدم خاموشی های احتمالی بازی کند.

یک حساب و کتاب ساده

اما عظیمترین آسیب جدی این بی تفاوتی نسبت به اجرای مصوبه سال 95، از بین بردن یک بازار عظیم کسب و کار و رونق فراوری کارگاه های فعال در زمینه انرژی های تجدیدپذیر است. بر اساس آمارهای موجود مقدار پیک بار مصرف برق منطقه تهران شامل قم، تهران و البرز در تیرماه سال 98 به بیش از 10 هزار مگاوات رسیده است که تخمین ها از سهم 20 درصدی ساختمان های اداری اعم از دولتی و عمومی (وزارت خانه ها، دانشگاه ها، شهرداری، بانک ها و…) خبر می دادند. این آمار به این معنی است که تنها در تهران در پیک روزهای گرم تابستان مصرف برق این ارگان ها به پیش از 2 هزار مگاوات ساعت می رسد که این عدد یک ظرفیت عظیم برای سرمایه گذاری و در نهایت اشتغال زایی است.

این موضوع را می توان با یک حساب و کتاب ساده تخمین زد، به طور مثال فرض گردد میزان مصرف برق یکی از ساختمان های وزارتخانه های تهران نزدیک به 2 مگاوات ساعت باشد، که با درنظر دریافت تأمین 20 درصدی مصرف برق از انرژی های تجدیدپذیر (در اینجا سامانه های خورشیدی مد نظر است)، انرژی 400 کیلوات ساعتی باید از این واحدها برای این وزارتخانه احصا گردد.

برای ایجاد چنین واحدی (400kwh) احتیاج به 1300 پنل خورشیدی 310 واتی خواهیم داشت، و به همین میزان توان باید از اینورترهای خورشیدی به طور مثال 20 اینورتر 20 کیلوواتی استفاده کرد، که تجهیزات دیگری از جمله سیستم سیمکشی و سازه فلزیمورد احتیاج است. که مجموعه این تجهیزات برای احداث چنین نیروگاهی نزدیک به 5 میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت که با توجه به وجود ظرفیت فراوری پنل های خورشیدی، اینورتر و تمامی تجهیزات جانبی در کشور شاهد یک بازار دست نخورده چه برای فراوری نمایندگان و سرمایه گذران و در نهایت اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم خواهیم بود.

به هر حال اجرای مصوبه سال 95 هیأت وزیران هنوز پس از یک سال از انتها مهلت اجرای آن هم به نظر می رسد توجیه پذیر باشد، البته موارد انگشت شمار نیز از انجام این مصوبه در بعضی از مناطق کشور گزارش شده است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1802

به "بی تفاوتی به مصوبه مهم حمایت از فراوری انرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی تفاوتی به مصوبه مهم حمایت از فراوری انرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید