تاچر به دنبال دستیابی به سلاح های شیمیایی بود

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران: بر اساس اسناد محرمانه دولتی انگلیس که به تازگی در دسترس عموم قرار گرفته است، مقامات وستمینستر در دوران زمامداری مارگارت تاچر به دنبال دستیابی به سلاح های شیمایی بوده اند.

تاچر به دنبال دستیابی به سلاح های شیمیایی بود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از نشریه تلگراف، انتشار اسناد آرشیو ملی انگلیس نشان می دهد که مارگارت تاچر، نخست وزیر سابق انگلیس در دوران زمامداری خود نگران این بود که عدم دستیابی این کشور به سلاح های شیمیایی در مقابل تهدید شوروی در دهه هشتاد میلادی، می توانسته به مثابه یک سهل نگاری در نظر گرفته گردد.

وزرای کابینه وی نیز در حالی که در صحبت های علنی خود ادعا می کردند که طرحی برای بازسازی زرادخانه شیمیایی انگلیس ندارند، اما بر اساس اسناد رسمی این کشور که به تازگی در دسترس عموم قرار گرفته است، آن ها که بر این باور بوده اند که فقدان قابلیت تلافی جویانه کافی برای ممانعت از حملات شیمیایی یک شکاف، نقصان عمده در زرادخانه های (بلوک) غربی است.

مقامات دولتی انگلیس در آن زمانی فهرستی از اهداف بالقوه موردنظر از سوی شوروی را تهیه نموده بودند که شامل فرودگاه گاتویک لندن، جایی که هشدار داده شده بود که بر اقر حمله به آن یش از 16 هزار تن کشته شوند، همچنین محوطه کشتی سازی لیورپول بود که حمه به آن می توانست بیش از 20 هزار کشته بر جای بگذارد.

در یک گزارش محرمانه دولتی با طبقه بندی محرمانه به تاریخ 27 فوریه 1984 خطاب به لئون بریتانف وزیر کشور انگلیس آمده است که شوروی یک قابلیت بسیار بزرگ و فزاینده ای برای به راه انداختن نبردی شیمیایی را دارد. یک سند دیگر نیز در خصوص شواهدی از پژوهشی که در خصوص سلاح های شیمایی نوین با هدف دستیابی به قابلیت نفوذ در ابزارها و ماسک های دفاعی، ضدشیمیایی انگلیس اجرا شده بود، هشدار می دهد.

در یادداشت های تاریخ 27 فوریه آمده است که ناتو هیچ قابلیتی برای انجام اقدامی تلافی جویانه از این نوع را ندارد، هرچند آشکار نموده بود که انگلیس از زرادخانه کوچگ آمریکا که به دیگر کشورها اعلام نشده بود، خبر دارد.

در این سند آمده است: مهمترین تهدید برای انگلیس ناشی از عواملی همچون گازهای اعصاب است که برای کشتن افراد به وسیله تنفس یا تماس با پوست طراحی شده و برای سه هفته نیز قابلیت بقا و تداوم اثرگذاری در منطقه استفاده شده را دارند. چنین عوامل (شیمایی) می توانند برای حمله به محل تجمع نیروهای نظامی، بنادر و پایگاه های هوایی با هدف وارد کردن فشار به اروپا طی یک جنگ معمولی استفاده شوند.

مارگارت تاچر در 2 آگوست 1984، برای بحث و آنالیز در خصوص چنین تهدیدی، نشستی را با جفری هاو، وزیر خارجه خود، مایکل هسلتین، وزیر دفاع و ادوین بارمال، فرمانده ارتش این کشور برگزار نموده است.

بر اساس نوشته های منشی خصوصی تاچر، در سرانجام این نشست، او اینگونه نتیجه گیری نموده است که ممکن است ادعا گردد که دست نیافتن به قابلیت سلاح های شیمیایی، (ناشی از) سهل انگاری دولت بوده است.

این اظهارات پس از آن بیان شده بود که وزیر دفاع کابینه تاچر هشدار داده بود که فقدان قابلیت تلافی جویانه کافی یک شکاف عمده در زرادخانه ناتو است.

هسلتین در ادامه عنوان نموده بود در حالی که انگلیس دارای سلاح های هسته ای است که می تواند به صورت یک توان بازدارندگی محدود عمل کند، نمی توان این پیشنهاد را عنوان کرد که از چنین سلاح هایی در مقابل حملات شیمیایی استفاده گردد.

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با  مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه ...

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: تسنیم
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 515

به "تاچر به دنبال دستیابی به سلاح های شیمیایی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاچر به دنبال دستیابی به سلاح های شیمیایی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید