کوشش آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران، گروه بین المللرامین حسین آبادیان: به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا در حال اجرا کوشش های خصمانه ای به منظور ابقای نیروهای اشغالگر خود در خاک عراق است. بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی معتقدند که آمریکایی ها حداقل در برهه کنونی قصد خروج از عراق را نداشته و کوشش می نمایند به هر نحوی در این کشور باقی بمانند.

کوشش آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

یکی از اقداماتی که آمریکایی ها برای تحقق هدف مذکور انجام داده اند، حمایت از سلسله عملیات های تروریستی در عراق است. در واقع ایالات متحده آمریکا با حمایت از هسته های پنهان داعش برای انجام عملیات های تروریستی در عراق کوشش می نماید تا به نوعی هرج و مرج و نا امنی را در این کشور بسط دهد و پس از آن به بهانه لزوم تداوم مبارزه با تروریسم، روزنه ای برای بقای نظامیان اشغالگر خود در خاک عراق بیابد.

در همین ارتباط، سعد الکعبی تحلیلگر عراقی بر نقش آفرینی ایالات متحده آمریکا در عملیات های تروریستی اخیر در عراق پرده برداشت. وی در این خصوص گفت: عملیات های تروریستی اخیر در عراق طی هفته های اخیر با حمایت ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است. این تحلیلگر عراقی گفت: آمریکایی ها با حمایت از عملیات های تروریستی در عراق کوشش می نمایند تا مجلس را وادار به لغو مصوبه اخراج نیروهای اشغالگر از خاک این کشور نمایند.

الکعبی تأکید کرد: آمریکا به دنبال آن است تا دولت عراق از آن بخواهد تا به منظور مبارزه با تروریسم، به حضور خود در این کشور ادامه دهد. هدف اصلی مقامات واشنگتن احیای تروریست های داعش در عراق است. اگر آمریکایی ها در این عرصه موفقیتی را کسب ننمایند، بدون تردید راهبرد خود را تغییر داده و کوشش خواهند کرد تا با انجام اقدامات سیاسی، سرنوشت عراق را تحت تأثیر قرار دهند.

از سوی دیگر، بعضی تحلیلگران نیز معتقدند که آمریکایی ها با آرایش نظامی جدید خود در عراق به دنبال پیاده سازی طرح های جدیدی در این کشور هستند. به همین دلیل، کریم الخیکانی تحلیلگر عراقی مسائل سیاسی گفت که تروریست های آمریکایی به دنبال اجرای طرح های جدیدی در عراق هستند. این تحلیلگر عراقی گفت: آمریکایی ها علیرغم مصوبه رسمی مجلس عراق تا به امروز حاضر به خروج از این کشور نشدند و اکنون نیز برای اجرای نقشه های جدید خود برنامه ریزی می نمایند.

واقعیت آن است که ایالات متحده آمریکا از رهگذر کوشش برای ابقای نیروهای تروریست خود در خاک عراق به دنبال تحقق سلسله اهدافی است که ازجمله مهمترین آن ها دور زدن مصوبه رسمی نمایندگان مجلس عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور است. دولتمردان واشنگتن کوشش می نمایند با آرایش نظامی جدید در عراق از یک سوی و انجام تحرکات مشکوک و حمایت از هسته های پنهان داعش در عملیات های تروریستی، راهی برای دور زدن مصوبه مجلس عراق بیابند.

این درحالی است که یکی از مأموریت های اصلی و اساسی پیش رویِ دولت کنونی عراق به ریاست مصطفی الکاظمی اجرای مصوبه مجلس مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه و در رأس آنها آمریکایی ها است. احزاب، جریان ها و ائتلاف های شیعی نیز منتظر عملیاتی شدن این مأموریت دولت عراق هستند. کما اینکه نمایندگان مجلس عراق نیز بر روی این مسأله تأکید دارند.

پیشتر هم حسن الکعبی معاون رئیس مجلس عراق اعلام نموده بود که آمریکایی ها در این کشور حضور اشغالگرایانه دارند و تمامیت ارضی آن را به صورت مداوم نقض می نمایند. وی همچنین گفته بود که دولت الکاظمی قادر به اجرای مصوبه مجلس و اخراج نظامیان بیگانه آمریکایی از خاک عراق است.

افزون بر آنچه که گفته شد، هدف دیگر آمریکایی ها از تداوم حضور نظامی در عراق، تضعیف نیروهای مقاومت این کشور یعنی حشد شعبی است. آمریکایی ها به خوبی می دانند که این گروه مقاومتی تا به امروز نقش استراتژیکی در نبرد با تروریست های تکفیری داعش ایفا نموده و اکنون به یک قدرت نظامی در سطح منطقه مبدل گشته است. لذا آن ها تضعیف این گروه مقاومتی را در دستور کار خود قرار داده اند.

در این میان اما عزم دولت عراق برای تقویت نیروهای حشد شعبی در چارچوب قانون جزم است، چراکه این نیروها امروز جزئی جدایی ناپذیر از ساختار نیروهای مسلح عراق هستند. بازدید اخیر مصطفی الکاظمی از مقر حشد شعبی و اظهارات وی در حمایت قاطعانه از این گروه نشان می دهد که علیرغم کوشش واشنگتن برای تضعیف حشد شعبی، دولت عراق میخواهد در راستا مخالف آن یعنی تقویت این گروه مقاومتی گام بردارد.

علاوه بر این، ناگفته پیداست که واشنگتن به دنبال بسط هیمنه خود بر تصمیم گیری های مقامات عراقی نیز هست؛ به گونه ای که آن ها نتوانند نقش خود در کاهش تنش های منطقه ای را ایفا نمایند. عراق هیچگاه وارد کانون تنش ها در منطقه نشده و همیشه کوشش نموده تا جزئی از راه چاره باشد تا مشکل. این همان مسأله ای است که آمریکایی ها را آزرده خاطر نموده و موجب شده تا برای خدشه وارد ساختن به این نقش راهبردی کوشش نمایند.

از سوی دیگر، واشنگتن از رهگذر کوشش برای بقای بیشتر نیروهای خود در عراق علیرغم مصوبه مجلس این کشور، در صدد است تا روابط میان بغداد با همسایگان آن به ویژه جمهوری اسلامی ایران را تحت الشعاع قرار دهد. این درحالی است که تهران و بغداد همیشه در سخت ترین شرایط در سایه فشارهای ایالات متحده آمریکا نیز روابط و مناسبات خود را کاهش نداده اند. برهمین اساس، باید گفت که هدف آمریکایی ها در این زمینه محقق نخواهد شد، چراکه طرف های ایرانی و عراقی صرف نظر از سلسله فشارهای خارجی همیشه بر لزوم ارتقا سطح روابط و مناسبات دوجانبه در عرصه های گوناگون تأکید داشته و دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4260

به "کوشش آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید