جزئیات سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش مجله بای بلاگ، براساس خبرهای بدست آمده، هواپیمای 737 (هواپیمای اوکراینی) بعد از برخاستن از باند فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و 176 خدمه و مسافر آن جان باختند.

جزئیات سقوط هواپیمای اوکراینی

هواپیمای اوکراینی سقوط کرد

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور با تائید این خبر گفت: 22 دستگاه آمبولانس و 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس از سوی اورژانس به محل سقوط هواپیمای اوکراینی اعزام شدند. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز گفت که 60 تیم عملیاتی و دو بالگرد هم از سوی سازمان امداد و نجات به محل اعزام شد. آخرین اخبار از فرودگاه امام خمینی (ره) به توضیح زیر هستند:

11:51: مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور گفت که فرآیند شناسایی هویت جان باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی حدود سه روز تا یک هفته به طول خواهد انجامید. حامد نائیجی با بیان اینکه برای شناسایی اجساد ممکن است احتیاج به اخذ آزمایش از خانواده جان باختگان باشد، اضافه نمود: در این خصوص در صورتیکه احتیاج به انجام آزمایش باشد با شناسایی خانواده ها نسبت به انجام آزمایش از آنان در مراکز پزشکی قانونی استان محل سکونت اقدام خواهیم کرد و احتیاجی به حضور این خانواده ها در تهران نیست.

11:50: سفارت اوکراین در تهران اخبار مبتنی بر اصابت موشک یا تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ایرلاین اوکراینی در تهران را تکذیب و گفت که این اتفاق تنها به علت نقص موتور هواپیما اتفاق افتاده است. گزارش های منتشر شده در آسوشیتد پرس حاکی از آن است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز ضمن تسیلت و همدردی با خانواده جان باختگان این حادثه ناگوار، بلافاصله برنامه سفر خود را به عمان لغو کرد و به منظور پیگیری مسائل مربوط به سقوط هواپیما در کیف باقی ماند.

11:41: رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت برای جان باختن سرنشینان هواپیمای مسافربری اوکراینی تاکید نمود که ضرورت دارد مسئولان ذی ربط به آنالیز علل و عوامل بروز این سانحه دردناک پرداخته و نتایج آن را به اطلاع عموم مردم برسانند.

11:20: دادستان تهران، از انتقال پیکرهای جان باختگان حادثه سقوط هواپیما به پزشکی قانونی برای احراز هویت و همچنین پیدا شدن هر دو جعبه سیاه این هواپیما اطلاع داد.

10:38: اسامی مسافران هواپیمای اوکراینی که به بنابر اعلام مسئولان تمامی آنان جان خود را از دست داده اند، اعلام شد.

10:38: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از پیدا شدن یکی از جعبه های سیاه هواپیمای 737 اوکراینی که حوالی 6 صبح امروز در حوالی تهران سقوط کرد، اطلاع داد.

10:31: محمد تقی زاده، معاون عمرانی استانداری تهران گفت: در این حادثه 176 سرنشین هواپیما جان باختند که از این تعداد 9 نفر خدمه هواپیما و مابقی مسافرین هواپیما بودند. به این ترتیب 70 نفر مرد، 81 زن، 15 بچه و یک نوزاد در این حادثه جان باختند. در حال حاضر جمعا 500 نفر نیروهای امدادی شامل هلال احمر، آتش نشانی و اورژانس در سطح منطقه مشغول فعالیت هستند تا جمع آوری اجساد انجام گردد. امیدواریم تا 30 دقیقه دیگر کار جمع آوری اجساد به اتمام برسد و این اجساد به پزشک قانونی تهران برای آزمایشات دی ان ای و شناسایی منتقل خواهد شد. پس از این مرحله پاکسازی لاشه هواپیما که در سطح وسیعی پخش شده، انجام خواهد شد. در حال حاضر اولویت با جمع آوری اجساد است، ولی تیم های فنی برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما مشغول به کار شدند و به دنبال جعبه سیاه هواپیما هستند تا اقدامات فنی و علت سقوط هواپیما معین گردد.

10:29: در حالیکه سازمان هواپیمایی کشوری مدل هواپیمای سقوط نموده اوکراینی در نزدیکی تهران را 737-800 ذکر نموده، وبسایت این خط هوایی اوکراینی مدل هواهای در حال پرواز خود را 737NG اعلام نموده که نامی است که به مدل ارتقا یافته 737-800 اختصاص دارد.

10:24: علیم یارمحمدی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید نمود که کمیسیون عمران مجلس علل حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی را دنبال خواهد نمود.

10:18: در پی ابهامات ایجاد شده در مورد کشف جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی سرهنگ سرپناه، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی غرب استان تهران گفت: تا به امروز جعبه سیاه این هواپیما کشف نشده و ممکن است چند قطعه ای که شبیه به جعبه سیاه بوده این ابهام را ایجاد را نموده باشد، اما تا به امروز جعبه سیاه این هواپیما کشف نشده است.

10:14: رئیس اورژانس کشور تعداد ایرانیانی که در هواپیمای سقوط نموده حضور داشتند را 147 نفر گفت. بنابر اظهارات پیرحسن کولیوند از بین 179 تن که در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری جان باختند، 32 نفر غیرایرانی و 147 نفر ایرانی بوده اند.

10:05: به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران سوله مدیریت بحران در مرکز کهریزک برای تحویل اجساد آماده شد. بر این اساس، اجساد سانحه سقوط هواپیما بعد از جمع آوری به مرکز تشخیص آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران در کهریزک منتقل خواهد شد تا پس از آن اقدامات برای شناسایی و معین هویت شروع گردد.

9:56: گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین که صبح روز چهارشنبه تنها دقایقی بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی در تهران سقوط کرد و تمامی 176 نفر مسافر و خدمه پروازی آن در این حادثه جان باختند، متعلق به هواپیمایی اوکراین اینترنشنال (Ukraine International) بوده است. این هواپیما که قرار بوده در ساعت 5:15 به مقصد کیف، اوکراین پرواز کند، با تاخیر یک ساعته در ساعت 6:12 پرواز نموده است. هنوز معلوم نیست که این تاخیر به علت نقص ایمنی بوده است یا خیر. طبق اطلاعات مندرج در وب سایت سیمپل فلایینگ، مدل این هواپیما بوئینگ 737- 800 بوده که ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا بوده و تنها سه سال از عمر آن می گذرد.

9:50: مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور از آمادگی این سازمان برای تحویل دریافت اجساد جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای مسافربری در جنوب تهران اطلاع داد و اظهار کرد: به دنبال سقوط هواپیما، مرکز تشخیص هویت پزشکی قانونی استان تهران در کهریزک به آماده باش درآمد تا اجساد جان باختگان این سانحه را دریافت کند، اما تا به امروز طبق گزارش های دریافتی هیچ جسدی به مرکز تشخیص هویت کهریزک تحویل داده نشده است.

9:41: براساس مشاهدات از محل حادثه؛ هواپیمای اوکراینی در منطقه خالی از سکنه و زمین کشاورزی سقوط نموده و به خانه های اطراف محل خسارتی وارد نشده است. هم اکنون نیروهای امدادی، انتظامی و تشخیص هویت و ... در محل حضور دارند و در حال امدادرسانی و انتقال پیکر جانباختگان این سانحه هستند.

9:41: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت که بیشتر مسافران هواپیمای سقوط نموده اوکراینی، اتباع جمهوری اسلامی ایران بودند و مسافرینی با سایر ملیت ها نیز در این پرواز حضور داشتند.

9:36: سازمان هواپیمایی کشوری با صدور اطلاعیه ای گفت که یک فروند هواپیمای بوئینگ 800-737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR که با شماره پرواز 752 در ساعت 6:12 روز چهارشنبه 1398/10/18 از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کیف پرواز نموده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت 6:18 در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.

9:27: رئیس مرکز اطلاع رسانی ناجا گفت که تیم های تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا به محل سقوط هواپیمای اوکراینی در جنوب تهران اعزام و اقدام به تامین امنیت محل کردند و مسئله ای در این زمینه وجود ندارد.

09:10: به همین دلیل رئیس اورژانس کشور نیز از جان باختن تمام سرنشینان هواپیمای اوکراینی اطلاع داد و گفت که اجساد غالبا قطعه قطعه هستند و همکاران فوریت های پزشکی در حال یاری کردن برای جمع آوری اجساد هستند تا برای شناسایی به پزشکی قانونی منتقل شوند.

08:42: شدت حادثه شناسایی جان باختگان را نیز غیرممکن نموده است؛ به طوریکه دکتر صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران گفت: با توجه به شرایط سقوط امکان شناسایی مسافران و خدمه پرواز بسیار سخت است. اجساد تقریبا متلاشی شده و با توجه به شرایط سقوط، امکان شناسایی مسافران و خدمه پرواز که گفته می گردد 167 مسافر و 9 خدمه پرواز هستند، بسیار سخت است.

08:31: ساعاتی پس از سقوط هواپیما شرایط ترافیکی در محل سانحه نیز پرحجم شد. به طوریکه سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: ترافیک محدوده صباباتری صباشهر نیمه سنگین بوده که این ترافیک به علت ازدحام جمعیت ایجاد شده است. همزمان با رحمانی مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز از مردم خواست که از تجمع در اطراف محل سانحه پرهیز نمایند تا امکان تردد خودروهای امدادی سلب نگردد.

08:18: رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز حدود دو ساعت بعد از سقوط هواپیما تعداد مسافران هواپیما را گفت و گفت: براساس گزارش دقیق اولیه سانحه سقوط هواپیمای 737 اوکراینی 167 مسافر و 9 خدمه سوار این هواپیما شده بودند.

08:16: سرهنگ سرپناه، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران نیز از تامین امنیت محل و آماده باش پلیس در محل اطلاع داد و گفت: دقایقی پس از سقوط هواپیمای مسافربری در محدوده پرندک تهران، چندین تیم از ماموران انتظامی به محل حادثه اعزام شده و نسبت به تامین امنیت منطقه اقدام کردند. در حال حاضر ماموران در آماده باش هستند. شدت حریق به حدی بوده که امکان عملیات امداد و نجات در دقایق اولیه وجود نداشته است.

08:16: شدت این حادثه اما به حدی بوده که تیم هایی از آتش نشانی تهران به محل حادثه اعزام شدند. سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: سه تیم حریق و سه تیم نجات به محل سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی (ره) اعزام شده است.

منبع: ایسنا

adeliasafar.com: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 296

به "جزئیات سقوط هواپیمای اوکراینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات سقوط هواپیمای اوکراینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید