خبرنگاران اهدای کاشی های صلح به سفارتخانه های پایتخت

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران- خبرنگاران- هنرمند نقاش جوان 195 قطعه کاشی به تعداد کشورهای جهان را با الهام از کاشی کاری سنتی ایرانی همچون مسجد شیخ لطف الله، کلیسای وانک اصفهان، مسجد جامع یزد نقاشی و در پایان نمایشگاه خود با پیام صلح آنها را به سفارتخانه های مستقر در ایران اهدا کرد.

خبرنگاران اهدای کاشی های صلح به سفارتخانه های پایتخت

نیلوفر مرادیان 195 قطعه کاشی را با الهام از کاشی کاری سنتی ایرانی همچون مسجد شیخ لطف الله، کلیسای وانک اصفهان، مسجد جامع یزد نقاشی کرده و نمایشگاهی به مناسبت روز دنیای صلح)21 سپتامبر، 31 شهریور) در تالار آیینه برج آزادی برگزار کرده است.

195 قطعه اثر هنری به اندازه تعداد کشورهای دنیا، شامل 10 اثر است که پس از پایان نمایشگاه از سوی این هنرمند به سفارتخانه های کشورهای مختلف همچنین نهاد ریاست جمهوری و وزارت خارجه به مناسبت روز دنیای صلح اهدا شد. به بهانه اولین نمایشگاه انفرادی این هنرمند با وی به گفت وگو نشستیم.

درباره آثار حاضر در نمایشگاهتان بگویید

در این پروژه نمایشگاهی، هر ملت را به مثابه یک قطعه کاشی در نظر گرفته ام که جلوه زیبایی آن و زیبایی کل تابلو در گرو پیوند آن ها با یکدیگر است. هر ملت در عین حال که منحصر به فرد است، با جامعه دنیای پیوند داشته و کامل کننده آن است. در روزگاری که بیماری کرونا، جنگ ها، آوارگی ها و بسیاری مصائب دیگر بر دنیا سایه افکنده است، تنها همدلی، صلح و عشق و دوستی می توانند زندگی را برای انسان ها زیباتر کنند و ما نیز مانند کاشی ها با هم پیوندی عمیق و تأثیرگذار داریم و هر حادثه در هرجای دنیا، به صورت مادی یا معنوی بر دیگران موثر خواهد افتاد.

درباره ایده شکل گیری این نمایشگاه توضیح دهید

در سال های اخیر متأسفانه بارها اتهامات مختلفی به کشورم وارد شد و مورد هجمه های ناعادلانه قرار گرفت. برخوردهایی که با ایرانیان خارج از کشور اجرا شده؛ شنیده و رنج برده ام. هدف اصلی من یادآوری این نکته است که تنها راه برای ساختن دنیای زیباتر و آرام تر، تعامل و با هم کار کردن است.

چرا این کاشی ها را به دفاتر سفارت کشورها اهدا کردید؟

اهدای این نکاشی ها به منظور نشان دادن صلح طلبی و صلح جویی مردم عزیز کشورم است تا در این روزگار که خبرهای ناگوار دنیا را فرا گرفته، پیام صلح و عشق از طرف من و همنظران من به دنیا مخابره گردد. اگر یک کاشی وارونه در جای خود قرار گیرد همانند کشوری که در جامعه دنیای به صورت ناهمگون عمل می کند، کل نظم تابلوی دنیای به هم خورده و تابلو، زیبایی خود را از دست می دهد. تابلویی که ناهمگون قرار گرفته علاوه بر اینکه نمی تواند زیبایی های خود را به درستی نمایش دهد (هر قدر هم که زیبا باشد) باعث می گردد فهم کل تابلو نیز سخت شده و زیبایی آن به درستی دیده نگردد.

درباره سبک و شیوه آثار خلق شده توضیح دهید

سبک کارهای من رئالیسم و ملهم از کاشی کاری های آثار تاریخی و مشهور ایران است که روی بوم های 20*20 با تکنیک رنگ اکرلیک ترسیم شده اند. ایده نقاشی از کاشی، بعد از بازدیدهای مکرر از آثار تاریخی اصفهان و دیگر شهرهای تاریخی ایران مثل یزد، تبریز و تأثیرپذیری از کاشیکاری های مسحور کننده آنها در من شکل گرفت. ظرافت و شکوه کاشیکاری ایرانی همچنین رنگ های آرامش بخش آنها در جهت گیری برنامه من موثر بوده اند.

هنرهای سنتی چه امکان هایی را برای مخاطب و هنرمند فراهم می کند؟

این نگرش فرصت معرفی آثار زیبا و اصیل ایرانی با روحیه آرامش بخش خود را در قالب جدیدی ایجاد کرده و از هنر برای انتقال پیام صلح و دوستی استفاده می کند. زبان هنر، زبان دنیای است؛ لذا انتقال پیام از طریق آن، راحتتر، مقبول تر و ماندگارتر است. برای آن که این پیام برای همه قابل درک باشد و به سرعت انتقال یابد، من در این پروژه سبک رئالیسم را انتخاب کردم که عموم مردم آسان تر آن را درک می کنند و سریع تر با آن کنار می آیند.

درباره پیشینه این هنر بگویید

کاشیکاری روی گل رس از گذشته های دور و هزاران سال پیش رایج بوده و در اقصی نقاط دنیا استفاده شده است؛ اما ترسیم نقوش کاشی ها روی بوم به دوران متأخر باز می گردد و تعداد کسانی که این شیوه را برای انتقال مفاهیم مورد نظر خود انتخاب کرده اند، زیاد نیستند.

مسائل کنونی هنرمندان را چه می بینید؟

هنرمند به حمایت هنردوستان و هنرپروران نیازمند است. من با حداقل امکانات و بودجه ، این تابلوها را خلق کردم. ترسیم آن ها به طور غیر قابل باوری که خودم هم در شروع کار پیش بینی نمی کردم، وقت گیر و خسته کننده بود. در طول حدود 5 ماه، به طور معمول روزانه بین 16تا 18 ساعت وقت صرف آن می شد؛ اما ایده انجام آن یعنی صلح و دوستی همه ملل دنیا به من انرژی می داد و وقتی فکر می کردم شاید بتوانم با این کار، بر خلاف تبلیغات علیه کشورم و بر خلاف فضایی که علیه مردم عزیز ایران به وجود آمده، نشان دهم ایرانیان ملتی صلح دوست هستند؛ خستگی از من دور می شد و دوباره به کارم بازمی گشتم.

مسائل مالی، گرانی مواد اولیه و ابزارهای نقاشی، هزینه گزاف اجاره سالن برای نمایش آثار، بروکراسی های اداری و برخی مسائلی هستند که هنرمندان این رشته در ابتدای شروع کار با آن روبرو می شوند و پس از اجرای کار نیز اغلب با بازتاب و درآمد مناسب روبه رو نیستند که این باعث دلسردی هنرمندان و بعضاً تغییر راستا آنان می گردد. بسیاری از هنرمندانی که به واسطه نداشتن شهرت، آثار هرچند باارزش آنان مورد توجه قرار نمی گیرد؛ فقط به خاطر عشق و علاقه شان به هنر است که آن را ادامه می دهند.

چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

شاید ایجاد فضاهایی از طرف دولت که هنرمندان بتوانند در آنجا آثار خود را به صورت رایگان نمایش دهند؛ باز گذاشتن دست هنرمندان در انتخاب موضوع کار، تبلیغات و بازتاب موثر در مورد آثار و حمایت های معنوی این چنینی بتوانند از میزان مسائل هنرمندان بکاهند.

برای آینده خود چه برنامه های فرهنگی و هنری دارید؟

در نظر دارم هنرهای سنتی و ماندگار ایرانی را به روش های نوین که خود ابداع کننده آن هستم، با تکنیک های دیگر ادغام کرده و به نمایش دنیای در آورم. امیددارم در این راه مورد حمایت نهادهای ذیربط و هنردوستان قرار گرفته و در این رشته، در حد توان خود، هنر ایران زمین را در جامعه بین الملل به جایگاه واقعی خود نزدیک تر کنم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4347

به "خبرنگاران اهدای کاشی های صلح به سفارتخانه های پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اهدای کاشی های صلح به سفارتخانه های پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید