خبرنگاران مدارا؛ نشانه قوت جامعه

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران- خبرنگاران- جامعه ضعیف در مقابل جامعه قوی قرار گرفته است. اگرچه ضعف و قوت دارای درجات و مراتب است، لیکن جامعه ضعیف واجد نشان ها و نشانه هاست؛ چنان که جامعه قوی نیز دارای علایم و علامت هاست. به تصور بنده، ماندن و توقف در شرایط ابتدایی و اولیه زندگی، یعنی شرایط تأمین معاش و مایحتاج اولیه و تلاش برای بقا و حفظ حیات، نشانه و نماد اصلی جوامع ضعیف است.

خبرنگاران مدارا؛ نشانه قوت جامعه

روزنامه همدلی در یادداشتی به قلم محمدعلی نویدی مدرس دانشگاه نوشت: گذار از این شرایط ابتدایی به شرایط اجتماعی و اثرمندی، حرکت به سمت و سوی جامعه قوی و با قوت است. مدارا صفت پسندیده و نیکوی انسان و اجتماع قوی است، صفتی که به صورت اعتدال و میانه روی و امر معقول خود را نشان می دهد؛ امر منطبق با معیار خرد.

مدارا و ملایمت شش نشانه دارد که می تواند جامعه ضعیف را به جامعه قوی مبدل گرداند. 1)مدارا، فهم و شناخت تحمل تفاوت ها و اختلاف ها در استعدادها، سلایق و علایق است، یعنی مدارای معرفتی. 2)مدارا، تحمل کژی ها، ناراستی ها، خطاها و اشتباهات هم نوعان خود را پذیرفتن و تحمل کردن است، مدارای اجتماعی. 3) مدارا، نرمی، مهربانی، ملاطفت و ملایمت با اهل خانه و خانواده است. خانواده، بنیاد جامعه و اجتماع انسان و ریشه جوامع بشری است. قوت اصیل جامعه به قدرت نهاد خانواده ربط وثیق دارد. مدارای بنیادین. 4) مدارا، دادن میدان به مخالف است تا استعداد و نظر خود را عیان کند و آشکار سازد. در شرایط خشم و خشونت و غیظ و غضب، امکان رشد و شکوفایی طرف مقابل و مخالف، بسته می شود. این خاصیت دیکتاتوری ها، قلدری ها و قلع و قمع هاست، مدارا راه را باز می کند و راه سرکوب را می بندد. رشد یک بذر و گیاه را بیاد آورید و نوع بالیدن و شکوفایی آن را در نظر بگیرید، مدارای با مخالف. 5) مدارا یعنی اصلاح اندیشه ورزانه و معقول امور. اصلاح اندیشه ورزانه، از منطق تدریج و ملایمت تبعیت می کند و این نوع بازسازی، با ذات طبیعت و سرشت انسان، همخوان و همراز است، مدارای اصلاح گر. 6) مدارا به مثابه روش آموزشی، تربیتی و تعلیمی. یعنی، در روش مدارا، یادآوری و آموزش به جای تنبیه و سرکوب مورد توجه و دقت اهل تعلیم و تربیت قرار می گیرد، مدارای آموزشی.

شاید انواع و اقسام دیگر مدارا نیز مطرح باشد. اما ژرف و عمیق بیندیشیم که جامعه قوی چه ویژگی هایی دارد؟ المان ها و عناصر قوت یک جامعه چیست؟ به صورت کاربردی و عملی چگونه می توان جامعه بشری را تقویت کرد؟

در فیه ما فیه می خوانیم، معلمان و مربیان صیقل یافته با دانش آموزان چنین گویند: از صد کژی یک کژی را می گویند تا او را سخت نیاید و باقی کژی هایش را می پوشانند. بلکه مدحش می کنند که آن کژت راست است، تا به تدریج این کژی ها را یک یک از او دفع می کنند (فیه ما فیه، 129).

جان سخنم این است که در شرایط مدارا، نرمیت و تحسین، جان ها قوت می گیرند و جامعه ها قوی می شوند. یعنی در واقع، شرایط و حالت درشتی، نامهربانی، تندی و غیظ و غضب، با حالت و شرایط درستی، مهربانی، غم خواری و بردباری یکی نیست.

از این نوشتار و بحث می توان یک نتیجه عملی، کاربردی، مدیریتی و اثربخش گرفت. در زمانه کرونا ویروس، در خانواده ها، جوامع و شهر و روستا و کوی و برزن، به دلیل بروز بی امان و ناگهانی مسائل و تنگناهای معیشتی، مالی، روحی و روانی، تلخی ها، سختی ها و تنگی ها، افزون شده است و مشاجرات و منازعات خانوادگی، گاهی چهره کریه و نازیبای خود را نشان می دهند. اینجاست که راه مدارا، راه مناسبت و موافق طبع آدمیان می تواند باشد. به فردای بهتر بیندیشیم، صبر پیشه کنیم، مدارا بخرج دهیم و افسار امور به خرد و عقل بسپاریم تا صبح امید و امیدواری بیش از گذشته آشکار شود. جامعه قوی جامعه مداراگر و مدارا با اندیشه ورزی قرین است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1673

به "خبرنگاران مدارا؛ نشانه قوت جامعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدارا؛ نشانه قوت جامعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید