کیفیت آموزش غیرحضوری و مجازی ارتقا پیدا کند

به گزارش مجله بای بلاگ، سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه لرستان گفت: آموزش مجازی، مزایایی دارد؛ اما معایبی هم دارد که با رویکردهای کاملاً علمی و روانشناختی و اجتماعی، آسیب ها را براساس راهکارشناسی اولویت بندی و مزایا را هم تقویت کنیم.

کیفیت آموزش غیرحضوری و مجازی ارتقا پیدا کند

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، سیدحسام الدین حجازی، سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه لرستان در نشست مدیران مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه های لرستان و برخی دستگاه ها و ادارات استان با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا شرایط دانشگاه ها را به کلی تغییر داد و آموزش مجازی را توسعه داد، گفت: تغییر شرایط آموزشی دانشگاه ها طبیعی است که مسائل و چالش های روانی و اجتماعی از جمله برخی پرخاشگری ها و برخی خشونت های خانوادگی را در برخی خانواده ها ایجاد کرده است.

وی افزود: وقتی دانشجویان در منزل در حال یادگیری هستند و آموزش حضوری در دانشگاه ها نداریم طبیعی است که برخی آسیب های اجتماعی و روانی ایجاد شده است؛ اما ما به عنوان مدیران دانشگاهی باید برنامه برای مقابله با آسیب های روانی و اجتماعی داشته باشیم.

حجازی با بیان اینکه حوزه کاری مشاوره و بهداشت در نظام دانشگاهی یک حوزه بسیار با اهمیت به ویژه در شرایط فعلی است که عمده وقت دانشجویان در منزل در کنار خانواده هایشان سپری می شود، افزود: مراکز مشاوره نظام دانشگاهی استان و حتی نظام آموزش و پرورش استان و سایر ادارات، دستگاه ها و نهادها بایستی با همدیگر مصاحبه مداوم داشته باشند تا با هم اندیشی و همفکری یکدیگر بتوانند راه حلهای علمی برای خدمات دهی بیشتر به دانشجویان در حوزه های کاری موضوعات و مسائل روانی و اجتماعی را تهیه، به روزرسانی و اجرا کنند.

کوروش امرایی، رئیس مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه های استان باید بتوانند برای رفع مسائل و چالش ها، تولید ایده و راه حل علمی داشته باشند، افزود: هم اندیشی بین مراکز مشاوره را باید تقویت کرد تا مسائل را با رویکردهای علمی کاربردی بتوان، مطرح و راه حلشناسی کرد.

وی با بیان اینکه رفع مسائل روانی و اجتماعی، نیازمند یک همگرایی جمعی در بین دانشگاه ها، نظام آموزش و پرورش و سایر ادارات و دستگاه ها و نهادهاست، افزود: مختل شدن روابط بین فردی درون خانوادگی از جمله برخی آسیب های اجتماعی دوران شیوع بیماری کروناست.

امرایی ادامه داد: مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه لرستان تلاش کرده است در تعامل و ارتباط مستمر و پایدار با خانواده های دانشجویان، آسیب های ناشی از در خانه ماندن و آموزش غیرحضوری دانشجویان را شناسایی و رصد و برای کاهش آسیب ها به خانواده ها مشاوره های لازم را ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه دوره های آموزشی پیشگیری از وقوع برخی آسیب ها در خانواده ها را بایستی توسعه داد و تقویت کرد، ادامه داد: با هم اندیشی و همفکری و به اشتراک گذاشتن تجربیات مختلف بین دانشگاهی در استان لرستان باید بتوانیم متناسب با شرایط شیوع بیماری کرونا و آموزش های غیرحضوری دانشجویان، خدمات تخصصی روانشناسی را ارتقا بدهیم.

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان افزود: همچنین از ظرفیت های سایر ارگان ها، سازمان ها و نهادها همچون آموزش و پرورش استان لرستان و نیروی انتظامی استان هم با هدف کاهش مسائل روانی و اجتماعی دانش آموزان و دانشجویان، بایستی بهره برد و همکاری ها و تعاملات برون دانشگاهی را تقویت کرد و توسعه داد.

امرایی با تأکید بر اینکه با همفکری همدیگر تلاش کنیم کیفیت آموزش غیرحضوری و مجازی ارتقا پیدا کند و وجود آموزش مجازی باعث کاستن از کیفیت آموزش نشود، گفت: آموزش مجازی، مزایایی دارد اما معایبی هم دارد که با رویکردهای کاملاً علمی و روانشناختی و اجتماعی، آسیب ها را براساس راه حلشناسی اولویت بندی و مزایا را هم تقویت کنیم.

وی گفت: افزایش تعاملات بین فردی بین دانش آموز با خانواده و تعاملات بین فردی بین دانشجو و خانواده از جمله موضوعاتی است که باید به صورت علمی، کارشناسی و تخصصی، بیش از پیش، آموزش دهی شوند و اقدامات بین دانشگاهی در این زمینه تقویت شوند.

امرایی ادامه داد: کاهش تعاملات بین فردی، کاهش مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی افراد و اُفت تحصیلی از جمله آسیب های روانی و اجتماعی به علت غیرحضوری شدن آموزش بوده است که در این زمینه ضرورت دارد آموزش ها را افزایش داده تا بتوانیم آسیب ها را کاهش بدهیم.

وی با اشاره به اینکه همفکری ها و هم اندیشی های بین سازمانی را باید افزایش داد تا چالش ها و مسائل رفع شوند، گفت: ما باید بتوانیم سلامت روانی و اجتماعی جامعه را ارتقا بدهیم.

در این نشست، مدیران و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه های استان لرستان و سایر سازمان ها، ادارات و دستگاه های استان که در جلسه حضور داشتند نظرات و دیدگاه های خود را در زمینه موضوعات مشاوره و روانشناسی، بیان کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8703

به "کیفیت آموزش غیرحضوری و مجازی ارتقا پیدا کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیفیت آموزش غیرحضوری و مجازی ارتقا پیدا کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید