دستور تهیه گراتن گوشت و قارچ خوشمزه

به گزارش مجله بای بلاگ، لایه لایه چیدن گوشت، قارچ و سیب زمینی کمک می کند تا شما غذای خوشمزه ای مثل گراتن گوشت و قارچ داشته باشید. البته گراتن گوشت را می توان با پاستا هم درست کرد و شما هیچ محدودیتی از نظر نوع مواد مصرفی ندارید.

دستور تهیه گراتن گوشت و قارچ خوشمزه

خبرنگاران | سرویس آشپزی - وقتی به انواع غذا با گوشت چرخکرده فکر می کنیم، گراتن یک غذای عالی و بی دردسر به نظر می رسد. در واقع طرز تهیه انواع گراتن به شکلی است که حتی اگر یک آشپز کارنابلد باشید، باز هم می توانید یک خوراکی خوشمزه و شیک درست کنید. در این مطلب با طرز تهیه گراتن گوشت و قارچ آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه گراتن گوشت و قارچ

این مواد برای یک گراتن گوشت و قارچ 4 نفره کفایت می کند:

مواد لازممقدار
سیب زمینی 4 عدد
گوشت چرخ کرده 250 گرم
پیاز 1 عدد
قارچ 250 گرم
فلفل دلمه ای نصف 1 عدد
شیر 4 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار کافی
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
آویشن 1 قاشق چای خوری
پنیر موزارلا به مقدار دلخواه

طرز تهیه گراتن گوشت و قارچ

  • برای تهیه گراتن گوشت و قارچ ابتدا باید سیب زمینی ها را آب پز کنید. سپس آن ها را پوست بگیرید و با گوشت کوب له شان کنید. البته می توانید برای این کار از غذاساز هم کمک بگیرید. چیزی که شما می خواهید یک خمیر یکنواخت سیب زمینی است. (البته در برخی دستورها دیده شده که سیب زمینی را حلقه حلقه کرده و در ته ظرف می چینند که این روش را هم می توانید امتحان کنید.)
  • حالا شیر را به این پوره سیب زمینی اضافه کنید و هم بزنید تا یکنواخت شود. سپس به مقدار لازم نمک بزنید و این پوره را کف ظرفی که می خواهید گراتن را در آن درست کنیدT به طور کاملا یکنواخت پهن کنید. ظرف گراتن بایستی یک ظرف کم عمق (مثل دیس پیرکس لبه دار) باشد.
  • قارچ ها را اسلایسی خرد و در روغن سرخ شان کنید. برای سرخ کردن قارچ ها باید حرارت ماهیتابه بالا باشد. شما باید اجازه بدهید که آب قارچ ها کشیده بشود و بعد آن ها را برای مراحل بعدی کنار بگذارید. البته این برای زمانی است که روی پخته شدن قارچ ها تاکید دارید.

    اگر علاقه دارید که قارچ ها بیشتر شکل شان را حفظ کنند، آن ها را ابتدا در ماهیتابه بدون روغن بریزید و با حرارت متوسط دو سه دقیقه تفت بدهید. بعد حرارت را زیاد کرده و یک قاشق غذاخوری روغن یا کره به ماهیتابه اضافه کنید. قارچ ها را کمی تفت بدهید و سپس زیر ماهیتابه را خاموش کنید.

  • حالا نوبت درست کردن گوشت چرخکرده می رسد. پیاز را به هر سایزی که دوست دارید خرد کرده و در روغن تاجایی که طلایی بشود، سرخ کنید. بعد زردچوبه را به آن اضافه کرده و تفت دهید. در نهایت گوشت چرخکرده را بریزید و تفت بدهید تا رنگش عوض شود.
  • به گوشت چرخکرده تان نمک، فلفل و زردچوبه (درصورت نیاز) بزنید. بعد هم نوبت به زدن رب گوجه می رسد. پس از آن چون احتمال سوختن ادویه و رب گوجه وجود دارد به تفت دادن برای 3-4 دقیقه بسنده کنید. حال شعله اجاق گاز را خاموش کرده و قارچ ها را به این گوشت سرخ شده اضافه کنید.
  • اکنون اجزای گراتن را بچینید. شما باید مخلوط گوشت و قارچ را روی آن پوره سیب زمینی که در ظرفی پهنش کردید، بریزید طوری که تمام سطح پوره را به طور یکنواخت بپوشاند.
  • برای این لایه می توانید به جای گوشت چرخ کرده از یک لایه گوشت معمولی هم استفاده کنید. گوشت شما باید یک یا چند لایه گوشت باشد که با بیفتک کوب پهن شده است.
  • بعد روی لایه گوشت و قارچ یک لایه پنیر موزارلا و کمی آویشن (بر حسب سلیقه) بریزید.
  • البته برای این لایه شما می توانید، سس سفید یا سس بشامل هم استفاده کنید.
  • این ظرف باید برای 20 دقیقه در فری که با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم شده قرار بگیرد و برای طلایی شدن پنیر هم شعله بالایی فر را 2-3 دقیقه روشن کنید.

نکته آخر

شما می توانید گراتن گوشت و قارچ را با ماکارونی فرمی هم درست کنید. برای این کار، ماکارونی را مثل همیشه پخته و بعد آن را کف ظرف تان بریزید. البته در برخی از دستورها، ابتدا سیب زمینی حلقه شده را کف ظرف می چینند، بعد ماکارونی را روی این سیب زمینی ها می ریزند؛ چون برخی از افراد ماکارونی برشته شده را دوست ندارند. جزییات بیشتر پخت این مدل گراتن را در مقاله طرز تهیه تهیه گراتن ماکارونی و نکات طبخ آن بخوانید. همچنین اگر تمایل دارید این غذا را به شکلی خلاقانه و مجلسی درست کنید، پیشنهاد می کنیم دستور تهیه گراتن سیب زمینی قالبی را هم مطالعه کنید.

شما تا به حال گراتن گوشت و قارچ درست کرده اید؟ اگر نتیجه کارتان رضایت بخش بوده است، خشنود می شویم دستور پخت تان را با ما و سایر کاربران سایت خبرنگاران از طریق بخش نظرات و پرسش ها در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7489

به "دستور تهیه گراتن گوشت و قارچ خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور تهیه گراتن گوشت و قارچ خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید