روغن گلرنگ چیست و چه خواصی دارد؟

به گزارش مجله بای بلاگ، روغن گلرنگ فواید بسیاری از جمله یاری به کاهش وزن، یاری به تقویت مو و بهبود کیفیت پوست دارد.

روغن گلرنگ چیست و چه خواصی دارد؟

روغن گلرنگ چیست؟

گلرنگ یک گیاه یک ساله کنگر مانند با شاخه های بسیار است که به جز روغن آن موارد کاربرد آن کمتر شناخته شده است. خوشبختانه این روغن بسیار ارزشمند است و از دانه های گلرنگ استخراج می گردد.

در گذشته، دانه های گلرنگ به طور معمول برای رنگ کردن استفاده می شدند، اما در چند سال اخیر، کاربردهای بسیاری داشتند.

این یک گیاه مهم برای فرهنگ هایی است که به یونانی ها و مصری ها باز میگردد.

در حدود 60 کشور در سراسر دنیا وجود دارد که این محصول را کشت می نمایند، اما محصول کلی نسبتا کم است و سالانه تنها در حدود 600 هزار تن در سراسر دنیا است.

در تاریخ مدرن، روغن گیاهی که از دانه ها استخراج می گردد، ارزشمند ترین عنصر گیاه است و اکثریت فراوری برای این منظور استفاده می گردد.

با این حال، این روغن، جایگزینی خوب برای سایر روغنهای گیاهی سالم است که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین بازار این روغن همچنان در سراسر دنیا در حال رشد است.

فواید سلامتی روغن گلرنگ

محافظت از سلامت قلب
معین شده است که روغن گلرنگ حاوی اندازه بسیار زیادی اسیدهای چرب امگا 6، است که یک نوع مناسب اسید چرب است که بدن ما به آن احتیاج دارد. به عنوان اسید لینولئیک نیز شناخته می گردد.

این اسید می تواند تعادل کلسترول بدن، که باعث کاهش احتمال ابتلا به آترواسکلروز، و نیز سایر بیماری ها مانند حمله قلبی و سکته مغزی می گردد، که اغلب نتیجه این شرایط هستند، را در وضعیتی سالم نگه دارد.

جلوگیری از دیابت
بعلاوه نشان داده شده است که اسید چرب امگا 6 اندازه قند خون را مدیریت میکند، و به موجب آن به افراد دیابتی نیز یاری می نماید تا حتی قند خون خود را حفظ نمایند. این ویژگی می تواند افراد را از ابتلا به دیابت نیز در امان دارد.
کاهش وزن
روغن گلرنگ مدتی طولانی است که به عنوان انتخابی مناسب برای افرادی که سعی در از دست دادن وزن دارند، شناخته شده است.

اسید چرب امگا 6 که روغن گلرنگ سرشار از آن است، به بدن یاری می نماید تا چربی به جای اینکه ذخیره گردد، سوزانده گردد.

این امر باعث می گردد که روغن گلرنگ به روغنی بسیار ارزشمند تبدیل گردد زیرا روغن های گیاهی در تهیه غذاهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند به وسیله افرادی که از چاقی رنج می برند به منظور کاهش وزن بدون تغییر در رژیم غذایی استفاده شوند.

مراقبت از مو
روغن گلرنگ غنی از اسید اولئیک نیز می باشد که برای پوست سر و مو بسیار مفید است.

این ویتامین باعث افزایش گردش خون در پوست سر، تحریک رشد مو و تقویت فولیکول ها می گردد.

بعلاوه می تواند به حفظ درخشندگی موهای شما یاری کند، بنابراین اغلب در لوازم آرایشی استفاده می گردد. با این حال، اگر به صورت خوراکی در غذاها مصرف گردد، همین اثر را خواهد داشت.

مراقبت از پوست
اندازه زیاد اسید لینولئیک موجود در روغن گلرنگ، موجب شده است این روغن برای بهبود کیفیت و ظاهر پوست شما ایده آل باشد.

اسید لینولئیک می تواند با عصاره های گیاهی ترکیب گردد تا منافذ را از بین ببرد و جوش های سر سیاه و بعلاوه آکنه، که در نتیجه تجمع چربی زیر پوست ایجاد می شوند، را کاهش دهد.

علاوه بر این، اسید لینولئیک، بازسازی سلول های پوستی تازه را تقویت می نماید که به پاک کردن زخم ها و سایر لکه ها از سطح پوست یاری می نماید و ظاهر شما را جوانتر و مجذوب کننده تر می سازد.

تسکین علائم قاعدگی
زنان در طول قاعدگی اغلب از درد وحشتناک و ناخوشایندی رنج می برند. اسید لینولئیک موجود در روغن گلرنگ باعث تنظیم پروستاگلاندین ها در بدن می گردد که باعث ایجاد تغییرات هورمونی و علائم در طول قاعدگی می گردد.

بنابراین، روغن گلرنگ می تواند شدت علائم قاعدگی را کاهش دهد و بعلاوه می تواند چرخه های قاعدگی را درست مثل مکمل های هورمونی، بدون عوارض جانبی خطرناک تنظیم کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن
اگر چه اسید لینولئیک ها عملکرد پروستاگلاندین ها را تنظیم می نمایند، روغن گلرنگ در تشکیل اسیدهای چرب امگا 6 که پروستاگلاندین ها را فراوری می نمایند نیز نقش دارد.

اینها مواد هورمون مانندی هستند که به بدن یاری مینمایند تا عملکرد طبیعی داشته باشد، از جمله فرآیندهای سیستم ایمنی بدن، بنابراین سیستم ایمنی بیشتر قادر است در برابر بیماری ها از ما محافظت کند.

فواید دیگر

اگر مسئله ای در لخته شدن خون دارید، از روغن گلرنگ بهره ببرید زیرا این روغن میتواند لخته شدن خون را کاهش دهد، زیرا یک رقیق نماینده خون است.

رعایت احتیاطاگر به گیاه امبروسیا و دیگر گیاهان این خانواده، آلرژی دارید، از مصرف روغن گلرنگ خودداری کنید، زیرا گلرنگ از لحاظ گیاه شناسی از همان خانواده است و می تواند واکنش های آلرژیک مختلفی را ایجاد کند.

اساسا، میتوانید امروز برای تمام احتیاجهای روغن های گیاهی خود از روغن گلرنگ بهره ببرید و از تمامی نتایج مفید آن لذت ببرید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8537

به "روغن گلرنگ چیست و چه خواصی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن گلرنگ چیست و چه خواصی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید