سندرم پوست برشته چیست و چگونه درمان میشود؟

به گزارش مجله بای بلاگ، خطر استفاده از لپ تاپ ها و سندرم پوست برشته، یک هشدار جدی برای استفاده کنندگان حرفه ای از لپ تاپ است که عادت دارند لپ تاپ را روی پای خود بگذارند. سندرم پوست برشته شده زمانی اتفاق میفتد که پوست پاهای شما برای مدت طولانی در معرض گرمای لپ تاپ قرار بگیرند.

سندرم پوست برشته چیست و چگونه درمان میشود؟

سندرم پوست برشته

این احتمال وجود دارد کسانی که عادت به استفاده طولانی از لپ تاپ و قراردادن آن روی پایشان دارند به سندرم پوست برشته مبتلا شوند. گزارش های پزشکی حاکی از آن است قراردادن ابزارهایی مثل لپ تاپ در مجاورت پوست برای مدت های طولانی می تواند به دلیل قراردادن پوست در معرض گرمای طولانی مدت، به ایجاد لک های پوستی غیرمعمول یا کهیر منجر گردد.

این شرایط در طول زمان ایجاد می گردد و به مدت زمانی که لپ تاپ روی پا قرار می گیرد و بعلاوه اندازه داغ شدن آن بستگی دارد. هرچند این سندرم به طورکلی بی ضرر است و پس از برطرف شدن شرایط از میان می رود، اما می تواند تغییررنگ دائمی در پوست ایجاد کند. به گفته محققان سوئیسی از مرکز پزشکی کلولاند، این سندرم در موارد نادری به سرطان پوست نیز منجر می گردد.1

چرا پوست برشته می گردد؟

دلیل بروز این مشکل، تماس طولانی مدت با یک منبع حرارتی است که منجر به تغییرات پوستی با حرارتی که در حد زیر آستانه سوختگی واقع شده است می گردد.

تماس مداوم با دمای زیر 45 درجه سانتی گراد منجر به قرمزی شبکه مانندی در پوست خواهد شد که در بیشتر مواقع به صورت تیرگی ادامه پیدا می نماید. ضایعات معمولا غیرقرینه و با احساس سوزش همراه هستند.

نشانه های بیماری پوست برشته، ابتدا در ران پای یک پسربچه 12 ساله که روزانه چند ساعت با لپ تاپ بازی می کرد مشاهده شد و نوعی قرمزی در ران پای او به وجود آمد. این نوع قرمزی پوست، در اثر تماس با گرما یا یک منبع نور مادون قرمز یا بطری آب داغ ایجاد می گردد

در گذشته این نوع قرمزی پوست، در کارگران معدن ذغال سنگ یا نانواها مشاهده می شد و اخیرا محققان متوجه مواردی از این نوع ضایعه قرمزرنگ پوستی در کاربران لپ تاپ شده اند. البته موارد آن نادر است.

این بیماران دچار تغییر رنگ غیرقرینه پوست روی ران ها شده بودند.

در خصوص پسربچه 12 ساله این قرمزی برای ماه ها باقی ماند و بیشترین اندازه گرما را روی پای چپ، جایی که بیشترین تماس با لپ تاپ را داشته، عنوان نموده است. بیشترین اندازه گرما به وسیله باتری و فن تهویه لپ تاپ ایجاد می گردد.

در موارد نادر، قرمزی مزمن منجر به بروز نوعی سرطان بدخیم پوست گردد.

محققان معتقدند اگرچه مسائل پوستی گزارش شده در خصوص کار با لپ تاپ نادر هستند، ولی استفاده وسیع از لپ تاپ، تشخیص ضایعات بیشتری را در آینده هشدار می دهد.3

چه عواملی باعث ایجاد سندرم پوست برشته می شوند؟

سندرم پوست برشته شده می تواند در مدت زمانی طولانی ایجاد گردد و علل مختلفی دارد. هنگامی که این سندرم برای اولین بار معرفی گردید علل محرک اجاق های چوبی و کار با ذغال داغ بودند. غالباً، کارگران معادن ذغال سنگ و سرآشپزهایی که به مدت طولانی در معرض منابع حرارتی قرار داشتند، دچار سندرم پوست برشته شده در صورت خود می شدند.

دلایل رایج کنونی این سندرم، عبارتند از:

استفاده طولانی مدت از لپ تاپ در روی ران ها
این شرایط معمولا در پوست ران چپ مشهود است زیرا بیشتر باتری ها و دریچه های لپ تاپ در سمت چپ دستگاه قرار دارند. با افزایش اخیر فعالیت های اینترنتی احتمال افزایش شیوع وجود دارد.
بخاری های اتومبیل ها
افرادی که 2 تا 4 ساعت از بخاری های جایگاه خود استفاده می نمایند دچار این سندرم می شوند.
کیسه ها یا بطری های آب گرم
اگرچه این موارد برای کاهش درد شکم مفید هستند، اما مواردی از سندرم پوست برشته شده پس از استفاده طولانی مدت از آنها گزارش شده است.
رادیاتورها
سندرم پوست برشته شده در سالمندانی مشاهده می گردد که بیشتر وقت خود را در مقابل رادیاتورها یا بخاری ها می گذرانند.

رنگ قرمز پوست در این سندرم در بچه ها معمولا نادیده گرفته می گردد. این در حالی است که که پوست بچه ها نسبت به بزرگسالان حساس تر است و محتمل است بیشتردر معرض خطر سندرم پوست برشته باشند. مواردی در بچه های گزارش شده است که روزانه چندین ساعت بازی های ویدیویی را با لپ تاپی که روی رانهایشان قرار دارند، انجام می دهند.

سندرم پوست برشته نیز در میان افراد مسنی که ممکن است مستعد قرار گرفتن در معرض طولانی مدت بخاری باشند، معمول است. بعلاوه احتمال بروز این عارضه در محیط های مختلف کاری بسته به حرفه مخاطرات شغلی شایع است. به عنوان مثال جواهرسازان در معرض گرما قرار دارند.

اما خطر بروز سندرم پوست برشته در بین افرادی که لپتاپ را روی پاهای خود قرار می دهند هم دیده می گردد. در واقع، بیش از 15 مورد در سال 2012 گزارش شده است که در درجه اول زنان 25 ساله تشخیص داده اند. بنابراین مهم است که لپ تاپ را در مکانی امن قرار دهید که خیلی طولانی به پوست شما تماس نداشته بشد.2

سندرم پوست برشته شده چگونه تشخیص داده می گردد؟

تشخیص سندرم پوست برشته شده با دو تعیینه اصلی نسبتاً آسان است. اول الگوی مشبک تغییر رنگ است که نباید یکنواخت باشد. الگوی تعیین پوست برشته شده، شرایطی خالدار، اسفنجی یا تور مانند است. دوم، باید توجه داشته باشید که در این شرایط خارش و سوزش خفیف ممکن است به طور موقت رخ دهد اما اغلب کمرنگ هستند.1

سندرم پوست برشته چگونه درمان می گردد؟

از نظر پزشکی، مهمترین گزینه درمانی برای این شرایط حذف سریع منبع گرمایی است. به عنوان مثال، اگر از بخاری اتومبیل استفاده می کنید، اگر می توانید حرارت را کاملاً خاموش کنید. در غیر این صورت، دما را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید.

هیچ درمان مطمئنی برای خطر استفاده از لپ تاپ و سندرم پوست برشته شده وجود ندارد. اما می توانید برای تسکین علائم راهکارهای زیر را انجام دهید:

حذف منبع حرارت
این روش برترین راه برای جلوگیری از بروز هرگونه تحریک بیشتر در پوست است. پس از حذف منبع گرما، تغییر رنگ وهرگونه تحریک برطرف می گردد.
داروهای موضعی
داروهای موضعی مانند رتینوئیدها می توانند به برطرف علائم سندرم پوست برشته یاری نمایند. در خصوص استفاده داروهای مناسب با یک متخصص پوست تماس بگیرید. آلوئه ورا، ویتامین E یا روغن گردو نیز ممکن است به بهبود تسکین علائم موثر باشند. روش دیگر، روش های درمانی فیزیکی پوستی از جمله لیزر درمانی و فتودینامیک درمانی نیز وجود دارد.

یاری های پزشکی به ویژه در مواردی که علائم عفونت، افزایش درد، قرمزی، تورم، تب یا خروج وجود دارد بسیار مهم است. در این حالتاحتمالاً آنتی بیوتیک و داروی ضد درد به وسیله پزشک تجویز می گردد. افرادی که موارد فوق را در تشخیص خود دارند، به مراجعه به پزشک یا متخصص پوست ارجاع داده می شوند. در غیر این صورت، پوست باید ظرف چند هفته به حالت طبیعی برگردد.

منابع گرما می توانند در سلول ها و فیبرهای پوست شما تغییراتی ایجاد نمایند و در نتیجه باعث تغییر رنگ پوست شوند. گاهی اوقات، این تغییرات در سلول های پوستی می تواند به سرطان تبدیل گردد.

درمان این مشکل شامل از بین بردن منبع حرارتی ایجاد نماینده تحریک و بعلاوه استفاده از داروهایی موضعی جهت تسکین است. اگر متوجه تغییراتی در پوست خود شده اید، به ویژه پس از استفاده از منبع گرما، بهتر است که با یک متخصص پوست مشورت کنید.2

پینوشتها

1.www.hidoctor.ir

2.www.pezeshket.com

3.www.tebyan.net

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8554

به "سندرم پوست برشته چیست و چگونه درمان میشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندرم پوست برشته چیست و چگونه درمان میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید