صبحانه های جنوبی که از خوردن آن ها سیر نمی شوید!

به گزارش مجله بای بلاگ، صبحانه های جنوبی بسیار لذیذ و متنوع هستند. وعده صبحانه پراهمیت ترین وعده است که در سلامتی انسان نقش بسیار زیادی دارد. در این وعده اگر از مواد غذایی مفید و مغذی بهره ببرید، انرژی کل روزتان تامین می گردد. تمامی پزشکانِ تغذیه بر این امر اصرار دارند که صبحانه نباید از زنجیره وعده های غذایی حذف گردد. از مهم ترین دلایلی که متخصصان تغذیه برای خوردن صبحانه بر می شمارند، مطالعاتی است که نشان می دهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مسئله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می گردد.

صبحانه های جنوبی که از خوردن آن ها سیر نمی شوید!

انواع صبحانه در نقاط مختلف ایران کاملا متفاوت است و شامل ده ها نوع خوراکی محلی و سنتی می گردد. به همین راحتی نمی گردد با خواب تا لنگ ظهر، این وعده غذایی جذاب را از دست داد. اگر به سفر رفتید، به هیچ عنوان صبحانه های بومی آن شهر را از دست ندهید!

برای رزرو آنلاین تور قشم خبرنگاران روی تصویر زیر کلیک کنید و با بهترین قیمت به این جزیره سفر کنید:

صبحانه های جنوبی ایران

مردم استان های جنوبی کشور از خوزستان گرفته تا خلیج گواتر در چابهار فرهنگ غنی و بومی خودشان را دارا هستند، این شهرها همچنین یک رسم در خوردن صبحانه دارند که در همه مشترک است و آن هم صبحانه خوری مفصل است تا جایی که حتی برای این وعده غذایی مهم، غذا می پزند.

اگر زمانی به استان های جنوبی از جمله خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان سفر کردید، صبحانه تان را با یک تکه نان و پنیر تمام نکنید. برخی از اقامتگاه های بوم گردی یا رستوران ها در همین استان های جنوبی برای شما صبحانه محلی تهیه می نمایند که می توانید آن را بچشید. حتی برخی از گردشگران پس از برگشت، این صبحانه ها را برای خودشان تهیه می نمایند و به وعده های غذایی شان می افزایند.

سفره های رنگین در جنوب ایران!

غیرممکن است به استان های جنوبی بروید و عاشق وعده های غذایی رنگین و خوشمزه نشوید! صبحانه برخی از استان های جنوبی بسیار به هم شباهت دارد، با اینکه هر استانی صبحانه مخصوص به خودش را داراست؛ اما ممکن است در یکی از استان ها صبحانه ای را میل کنید و به استان دیگر بروید و ببینید آن استان هم از همان نان در صبحانه خود استفاده می نمایند. این اتفاقات به دلیل تشابهات و اشتراکات فرهنگی بین استان های جنوبی و مردم حاشیه خلیج فارس است.

اگر به استان های جنوبی سفر کنید، می بینید که برخی از مواد غذایی و ادویه جات و افزودنی های غذایی از خارج کشور آمده است، این به دلیل تجارت های دریایی بسیار زیاد مردم حاشیه خلیج فارس و دریای عمان است. این تجارت های دریایی نیز کمی در ذائقه مردم این استان ها و مواد غذایی هایی که مصرف می نمایند، تاثیر گذاشته است.

در این مقاله به صورت کامل راجع به صبحانه های استان های جنوبی کشور عزیزمان ایران صحبت کردیم! با خواندن این مقاله می توانید تا حدودی با ذائقه مردم استان های جنوبی آشنا شوید.

صبحانه های جنوبی | نان شور تموشی استان هرمزگان

نان شور تموشی بیشتر در استان زیبای هرمزگان و مردم خونگرم و مهربانش مورد استفاده قرار می گیرد. اهالی استان هرمزگان مخصوصا شهرهای بسیار زیبای میناب یا در منطقه کوخرد، نان محلی به نام تموشی دارند که به نازکی یک کاغذ است؛ اما آن را به سس ترکیب شده با روغن ماهی یا ماهی خشک آغشته می نمایند. این نان بسیار خوشمزه و دلچسب بهمراه سس سوراغ و مهیاوه خورده می گردد البته اگر کسی بخواهد می تواند روی آن تخم مرغ، کره یا پنیر هم بزند.

نان تموشی با سس های رنگارنگ و خوشمزه میل می گردد، سس های سنتی و بومی آن منطقه که مزه ای شور دارند و خوردن این نان را دلچسب تر می نمایند؛ البته قدرت چایی شیرین در کنار این نان را نمی توان دسته کم گرفت.

این نان به راحتی در رستوران ها پیدا نمی گردد چون به صورت داغ و گرماگرم که از تنور در می آید خورده می گردد و زنان بندری مهارت ویژه و خاصی در پخت این نان ها دارند.

اشتراکات فرهنگی که پیش تر گفتیم در اینجا بین استان سیستان بلوچستان و هرمزگان نمایان می گردد، هردو استان به این نان تموشی می گویند و از این نان در صبحانه های خود استفاده می نمایند.

صبحانه ای با کشک زرد در سیستان بلوچستان

در استان سیستان بلوچستان صبحانه در حد غذا درست می نمایند. صبحانه ای که می توان آن را به عنوان غذا میل کرد، صبحانه ای خوش طمع که در آن ادویه های مخصوص استفاده می گردد. کشک زرد صبحانه ای که به عنوان ناهار یا شام یا عصرانه نیز استفاده می گردد با نان سنتی سرو می گردد. این غذای بسیار خوش طمع و ساده از کشک زرد مخصوص، بلغور گندم، پیاز، سیر، نعنا، شنبلیله و روغن حیوانی تهیه می گردد. کشک زرد صبحانه ای بسیار مغذی و مفید و سالم است که خوردن آن به هرفردی اعم از پیر و جوان پیشنهاد می گردد.

این اشکنه یا غذا به صورت سوپ نیمه آماده همواره در دسترس واقع شده است. حتی می توان در مغازه ها مواد اولیه و خشک این غذا را تهیه کرد و با یک لیوان آب و چاشنی های افزودنی، یک صبحانه مقوی و فوری درست کرد به خصوص در ایام سرد سال نیز بسیار دلچسب است. کشک زرد همراه با نان، سرو و در برخی رستوران ها کشک زرد به عنوان سوپ مصرف می گردد.

صبحانه های جنوبی | برزنگک صبحانه ای مخصوص سرطان روده

اهالی خوزستان غذای بسیار خوشمزه ای را به هنگام صبح و به عنوان صبحانه به نام بزرنگک می خورند که فواید و خواص بسیار زیاد و بی شماری دارد. از فواید و ویژگی های مفید این غذا می توان به درمان بیماری هایی از جمله چربی خون بالا، یبوست و سرطان روده و ناراحتی های عروقی اشاره نمود.

مردم شهر آبادان آشی می پزند که در بیشتر در صبح های زمستانی مصرف می گردد و از مغذی ترین و مقوی ترین و خوشمزه ترین آش های کشور عزیزمان ایران محسوب می گردد. این آش از حبوبات، سبزی و برنج تهیه می گردد و آن را معمولا با گوشت یا بدون گوشت و بسیار تند درست می نمایند. در تهیه آش خوزستانی می توانید به جای گوشت، از آب قلم یا عصاره گوشت هم بهره ببرید.

صبحانه مخصوص اهالی استان خوزستان

در استان خوزستان و بسیاری دیگر از شهرهای جنوبی یک صبحانه مخصوص دارند که هنوز استفاده می گردد؛ مثلاً اهوازی ها بحتیه یا پهتیه می خورند که همان همان شیربرنج با مرباست. صبحانه ای بسیار خوشمزه که در شهرهای شمالی این استان نیز بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

اهالی استان خوزستان نوعی نان به اسم فلزن برای نوعروسان می پزند و به آن صبحانه عروسی می گویند، این نان از سرشت کردن آرد و گذاشتن روی تاوه درست می گردد. البته از این نان در بستک استان هرمزگان هم برای صبحانه استفاده می نمایند.

اما از دو شهر زیبای دزفول و اندیمشک غافل نشوید! اهالی شهرستان دزفول و اندیمشک هم به دلیل دسترسی مناسبشان به لبنیات، از شیربرنج، سرشیر در وعده صبحانه، بسیار استفاده می نمایند. اگر به خانه یک فرد اندیمشکی یا دزفولی بروید، به احتمال زیاد در صبحانه، شیر برنج و سرشیر بسیار خوشمزه و پنیر محلی و شیر گاومیش از شما پذیرایی می نمایند. اهالی این دو شهر حتی در ناهار و شام نیز از دوغ و ماست های محلی نیز استفاده می نمایند.

صبحانه های جنوبی | دودپتی، چای انگلیسی مردم چابهار

در چابهار نوشیدنی گرم و بسیار دلچسب مخلوط شیر و چای که به آن شیرچای یا دودپتی می گویند، استفاده می گردد؛ البته در حال حاضر شیرچای در بیشتر شهرهای استان خوزستان محبوب شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

شیرچای از نوشیدنی های متداول گرم است که از اول صبح تا آخر شب آن را می خورند. برای تهیه دودپتی، مانند چای ماسالا از ادویه ها و افزودنی های مختلفی استفاده می گردد.

شیرچای نیز با نان پراتا که یک نان روغنی است، خورده می گردد. ترکیب این دو معمولاً در سفره های صبحانه اهالی چابهار به خصوص استان سیستان و بلوچستان زیاد دیده می گردد. شبیه به شیرچای را اهالی استان هرمزگان نیز دارند. آن ها هم از این نوشیدنی در صبحانه استفاده می نمایند.

ترکیب آب و نخود هم یک وعده غذایی صبحانه است که در استان سیستان و بلوچستان به همراه نان پراتا و دودپتی میل می گردد و نام اش را صبحانه کابلی گذاشته اند اما در استان بوشهر آن را تنها می خورند.

صبحانه های جذاب و رنگارنگ بوشهری

بوشهری ها نوعی آش دارند که شهرت بسیار زیادی دارد و به آن آش بوشهری می گویند و به عنوان وعده صبحانه استفاده می گردد. پاکورا یکی از خوراکی های خوشمزه و معروف بوشهری است که بیشتر برای صبحانه می خورند. نمونه این را مردم خوزستان هم دارند و به آن پاکوره می گویند. این غذای تند یادگاری هندی هاست، اما غیر از ایران در پاکستان و بنگلادش هم طبخ می نمایند. پاکورا با پیازچه، آرد نخود خام، بکینگ پودر و تخم مرغ و ادویه تند تهیه می گردد. اگر سفری به استان های جنوبی دارید، خوردن پاکورا را از دست ندهید!

بوشهر هم به دلیل داشتن نخل های خرمای زیاد در وعده های صبحانه یا میان وعده از غذاهایی که با تخم مرغ تهیه می گردد، استفاده می نمایند. اغلب در میان وعده و برخی اوقات در صبحانه گاهی رطب را با آرد و روغن مخلوط نموده و با اضافه کردن دارچین و مقداری شکر غذای بی نظیری و بسیار خوشمزه ای را درست می نمایند و به آن رنگینگ می گویند. مثل شهرهای دیگر در استان های جنوبی و گاهی هم به نیمرو، تخم مرغ می زنند و با چای می خورند.

صبحانه های جنوبی | صبحانه خرمایی در استان های گرمسیر

در استان های جنوبی به دلیل وجود درختان نخل، محصولاتی که با خرما تهیه می شوند، زیاد است، مانند نان ها و کلوچه های خرمایی که معمولاً از آن ها در کنار شیر یا چای برای میان وعده یا به عنوان صبحانه استفاده می گردد و یکی از صبحانه های مقوی به دلیل خرمای زیاد آنهاست، مثل کلوچه زابلی با مغزی خرمایی که بدون خرما هم تهیه می گردد.

بلالیت زعفرانی هرمزگان

اهالی شهرهای بندری یک نوع رشته ماکارونی مخصوص به نام بلالیت را در وعده صبحانه می خورند. بلالیت در واقع یک نوع دسر محلی بندرعباس و بوشهر است که طعم خوب و شیرین و زعفرانی دارد و در میان اهالی بندرعباس به عنوان وعده صبحانه استفاده می گردد و بوشهری ها نیز از آن به عنوان دسر نیز استفاده می نمایند. برخی افراد در کنار رشته های بلالیت تخم مرغ هم می گذارند.

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7121

به "صبحانه های جنوبی که از خوردن آن ها سیر نمی شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صبحانه های جنوبی که از خوردن آن ها سیر نمی شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید