طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ

به گزارش مجله بای بلاگ، خورشت کرفس با مرغ نوعی خورشت سبز است که یک پای ثابت آن را سبزی نعنا و جعفری تشکیل می دهد. آبلیموی تازه یا آبغوره اغلب به عنوان چاشنی آن به کار می رود و استفاده از مقداری رب گوجه فرنگی به خوشرنگ تر شدن خورشت یاری می نماید.

طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ

خبرنگاران | سرویس آشپزی - خورشت کرفس با مرغ یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که اغلب همراه با برنج به عنوان نهار یا شام سرو می گردد. استفاده از سبزیجات معطری همچون کرفس، نعنا و جعفری، به آن طعم و مزه ای منحصر به فرد می دهد. این خورشت را در مناطق مختلف به سبک های خاصی درست می نمایند، برخی از افراد به آن رب گوجه فرنگی اضافه می نمایند و سبزی را از دستور خورشت کرفس حذف می نمایند ولی به کار بردن سبزی در این غذا، طعم و مزه بی نظیری به آن می دهد. از طرفی برای خوشرنگ شدن خورشت بهتر است یکی دو قاشق رب گوجه فرنگی به آن اضافه گردد.

طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ

مواد لازم
سینه مرغ1 عدد
کرفس خرد شده 200 گرم
نعنا و جعفری ساطوری2-3 پیمانه
رب گوجه فرنگی1-2 قاشق غذاخوری
پیاز عظیم ساطوری شده1 عدد
آب غوره3-4 قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفلبه میزان لازم
محلول زعفران3-4 قاشق غذاخوری
روغنبه میزان لازم

دستور تهیه:

  1. در یک قابلمه مناسب 3-2 قاشق غذاخوری روغن بریزید و روی حرارت ملایم داغ کنید، سپس پیاز را در آن تفت دهید تا به رنگ طلایی درآید.

  2. تکه های مرغ را به پیاز اضافه کنید و 6-5 دقیقه با هم تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند.

  3. نمک، زردچوبه، فلفل، محلول زعفران و رب را به مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا همه قسمت های مرغ کاملا به ادویه و رب آغشته گردد و به تفت دادن ادامه دهید تا بوی خامی رب گرفته گردد.

  4. 2 پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کنید، درب قابلمه را بسته و حرارت را ملایم کنید.

    حدود 2 ساعت صبر کنید تا مرغ بپزد.

  5. در این فاصله، 4-3 قاشق روغن در تابه روی حرارت ملایم داغ کنید و کرفس را 12-10 دقیقه در آن تفت دهید.

  6. کرفس را با قاشق سوراخ دار برداشته و کنار بگذارید، سپس نعنا و جعفری را در روغن به جامانده تفت دهید تا روغن سبز رنگ گردد و اگر لازم بود مقداری روغن به تابه اضافه کنید.
  7. در انتها ساعت اول پخت مرغ، کرفس و سبزی را همراه با آبغوره به مرغ اضافه نموده و خورشت را زیر و رو کنید.

  8. در 15 دقیقه انتها پخت، غذا را بچشید و نمک و فلفل آن را تنظیم کنید. سپس درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا خورشت به روغن بنشیند.

  9. پس از جا افتادن خورشت، آن را در ظرف سرو بکشید و با برنج ساده یا زعفرانی نوش جان کنید.

چند نکته در طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ

  • در خورشت کرفس با مرغ به جای آبغوره می توانید از آبلیموی تازه به عنوان چاشنی بهره ببرید.
  • برای کاهش دادن آب خورشت و به روغن نشاندن آن باید در نیم ساعت انتها پخت، درب قابلمه را باز یا نیمه باز بگذارید و حرارت را به اندازه ای تنظیم کنید که خورشت از ریزجوش نیفتد.
  • در برخی از مناطق مانند آذربایجان، خورشت را بی آب یا بسیار تنگ آب و به روغن نشسته از کار درمی آورند؛ در برخی مناطق دیگر مانند فارس و خوزستان، اندکی آب لازمه خورشت است.
  • ترکیب ادویه خورشت در شهرهای مختلف، تفاوت دارد؛ اجزای اصلی آن عبارتند از زردچوبه، فلفل قرمز، دارچین، زنجبیل، ریشه جوز و هل، به مقدار کمابیش برابر.
  • تفت دادن مرغ قبل از اضافه کردن آب، مرحله مهمی از پخت خورشت کرفس با مرغ است، زیرا روغن داغ منافذ تکه های مرغ را می بندد و مانع تغییر مزه مرغ در فرایند پخت می گردد.
  • برای اینکه تکه های مرغ خوب تفت داده شوند، قبل از قرار دادن در روغن آن ها را خوب خشک کنید و در یک لایه کف قابلمه بچینید. اگر مقدار مرغ بیش از سطح کف قابلمه بود آن را به دو سه قسمت تقسیم نموده و هر بار یک قسمت را تفت دهید و بردارید، سپس همه مرغ را به قابلمه برگردانید.

خورشت کرفس یکی از خورشت های خوش عطر و طعم است که هم با گوشت درست می گردد و هم با مرغ. در این مقاله طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ و نکاتی که رعایت آن باعث بهبود کیفیت این خورشت می گردد را با هم مرور کردیم. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و از آن استفاده لازم را برده باشید. لطفا اگر در طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ پیشنهاد یا نظری دارید با ما در میان بگذارید، نظرات شما مسلما ما را در ارائه مطالب بهتر کمک خواهد نمود.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: setare.com
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6291

به "طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید