علل درد شکم سمت راست پایین

به گزارش مجله بای بلاگ، در این مطلب دلایل احتمالی درد در قسمت تحتانی شکم بیان خواهد شد.

علل درد شکم سمت راست پایین

به گزارش، چندین شرایط مختلف می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه پایین سمت راست شکم گردد. بعضی از این موارد شدید هستند و احتیاج به مراقبت فوری پزشکی دارند، بنابراین شناخت تفاوت ها مهم است.

شکم ناحیه ای بین سینه و لگن است. این قسمت حاوی اندام های حیاتی درگیر در هضم، مانند روده ها و کبد است. قسمت پایین سمت راست شکم حاوی بخشی از روده عظیم و تخمدان راست در خانم ها است.

در این مقاله دلایل احتمالی درد در قسمت تحتانی شکم بیان خواهد شد.

آپاندیسیت به التهاب آپاندیس، یک ساختار انگشت کوچک مانند در گوشه پایین سمت راست شکم اشاره دارد. آپاندیسیت بسیار شایع است، که در حدود پنج تا 10 درصد از افراد در طول عمر خود دچار آپاندیسیت می شوند. در حالی که ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما بیشترین گروه های آسیب پذیر نوجوانان و جوانان هستند.

درد شدید شکم و حالت تهوع شایع ترین علائم است که اغلب با استفراغ و تب احتمالی همراه است.

آپاندیسیت درمان نشده می تواند تهدید نماینده زندگی باشد، بنابراین معمولاً یک اورژانس جراحی محسوب می گردد و یکی از مهمترین دلایل جراحی فوری شکم است.

سنگ کیسه صفرا رسوبات کوچک و گرد هستند که در کیسه صفرا یافت می گردد، ارگانی که صفرا در آن ذخیره می گردد. سنگ های صفراوی را می توان در چند دسته، طبقه بندی کرد. سنگ های صفراوی می توانند علایم مختلفی از درد حاد، شدید تا شرایط مزمن و یا بدون هیچ گونه ناراحتی ایجاد نمایند. درمان سنگ های صفراوی علامتدار در درجه اول مستلزم برداشتن کیسه صفرا است.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال مزمن روده عظیم است. سندرم روده تحریک پذیر نوعی اختلال در روده است که باعث ایجاد درد در معده، گاز، اسهال و یبوست می گردد. IBS با استرس، اضطراب یا افسردگی همراه است. این بیماری با درد مکرر شکم و مسائل مربوط به حرکت روده معین می گردد که درمان آن سخت است. علائم و نشانه های IBS معمولاً شدید یا تهدید نماینده زندگی نیست.

عفونت کیسه صفرا، که به آن کوله سیستیت نیز گفته می گردد، به معنای وجود عفونت باکتریایی کیسه صفرا با سنگ های صفراوی یا بدون آن است. کیسه صفرا اندام کوچکی است که صفرا را ذخیره می نماید و به هضم چربی ها یاری می نماید. اگر چیزی باعث خروج صفرا از کیسه صفرا (سنگ کیسه صفرا، آسیب به مجاری صفرا یا تومور های کیسه صفرا) گردد صفرا راکد می گردد و باکتری ها در آن تکثیر می شوند و یک کیسه صفرا را آلوده می نمایند.

عوامل خطر شامل چاقی، رژیم غذایی پرچرب و سابقه خانوادگی سنگ های کیسه صفرا است. علائم آن شامل تب، لرز، درد شکم چهار گوش فوقانی راست که به سمت شانه راست کشیده می گردد و گاهی تهوع و استفراغ. عفونت کیسه صفرا یک بیماری حاد (ناگهانی) است، در حالی که علائم سنگ کیسه صفرا به تدریج ظاهر می گردد.

کولسیستیت بدون درمان می تواند منجر به پارگی کیسه صفرا گردد، که می تواند تهدید نماینده زندگی باشد. تشخیص به وسیله معاینه فیزیکی، سونوگرافی یا تصویربرداری دیگر و آزمایش خون انجام می گردد.

سنگ کلیه سنگی است که از مواد مختلف ساخته شده است و در کلیه ها شکل می گیرد. عواملی که خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهد شامل مقادیر زیادی کلسیم، اسید اوریک و اگزالات در ادرار، پایین بودن میزان سیترات در ادرار، pH غیر طبیعی ادرار، کم بودن میزان ادرار است. بسته به محل قرارگیری سنگ، درد معمولاً در شکم یا پهلو تجربه می گردد. تشخیص با آزمایشات تصویربرداری و آزمایش ادرار انجام می گردد.

گزینه های درمانی شامل هیدراتاسیون و دارو ها برای تسهیل عبور خود به خود سنگ و روش های مختلفی برای برداشتن سنگ است.

بیماری التهابی لگن یا همان PID اصطلاح کلی برای عفونت باکتریایی ارگان های فراوری مثل زن است. PID معمولاً عارضه بیماری مقاربتی (STD) مانند سوزاک یا کلامیدیا است. با این وجود، می توان PID را از علل دیگر دریافت کرد. هر زنی می تواند مبتلا گردد. علائم آن شامل تب، درد زیر شکم، ترشحات واژن ناخوشایند، درد و یا خونریزی در هنگام رابطه جنسی و درد هنگام ادرار است.

تشخیص به وسیله علائم، معاینه لگن، سواب واژن و پاپ اسمیر و آزمایش ادرار انجام می گردد. درمان با یک دوره آنتی بیوتیک انجام می گردد. حتماً تمام دارو ها را طبق دستورالعمل به خاتمه برسانید، حتی وقتی احساس بهتری داشته باشید.

در طی سال های باروری، تخمدان های زن هر ماه یک سلول تخمک واحد آزاد می نمایند. اما گاهی اوقات تخمک روی سطح تخمدان باقی می ماند، جایی که فولیکول که آن را محصور نموده است همچنان به رشد خود ادامه می دهد. سپس به کیست تخمدان پر از مایع تبدیل می گردد. کیست تخمدان ممکن است ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد. در صورت وصل شدن به تخمدان توسط بافت آندومتریوز و در اثر عفونت های شدید لگن که به تخمدان ها گسترش می یابد. کیست ممکن است در دوران بارداری نیز تشکیل گردد.

کیست تخمدان کوچک معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی نماید. کیست عظیمتر ممکن است باعث درد لگن، کمردرد، افزایش وزن غیر قابل شرح، خونریزی غیر طبیعی واژن و یا درد در هنگام رابطه جنسی گردد. درد شدید و ناگهانی شکم می تواند نشان دهنده پارگی کیست باشد. این یک فوریت پزشکی است و بیمار باید به اورژانس مراجعه کند. تشخیص به وسیله سونوگرافی انجام می گردد.

پیچ خوردگی و یا پیچیدن تخمدان زمانی رخ می دهد که یک تخمدان به طور ناگهانی پیچ می خورد و جریان خون به سمت آن متوقف می گردد. اگر این اتفاق بیافتد، درد ناگهانی و شدیدی در یک طرف از قسمت تحتانی شکم شروع می گردد

علائم این بیماری شامل درد شدید یک طرفه، پایین شکم همراه با حالت تهوع و استفراغ است. تشخیص توسط سونوگرافی انجام می گردد. به نظر می رسد تخمدان به دلیل پیچ خوردگی و قطع گردش خون عظیم می گردد. مایع لگن آزاد و یک پدیکول پیچ خورده وجود خواهد داشت.

پیچ خوردگی تخمدان یک اورژانس پزشکی است. تخمدان می تواند به دلیل از دست دادن گردش خون از بین برود، باعث عفونت، آبسه یا پریتونیت گردد. برای جلوگیری از مرگ بافت و عوارض بعدی باید جراحی انجام گردد. در بیشتر موارد تخمدان آسیب دیده باید برداشته گردد و همینطور کیست یا توده ای که باعث پیچ خوردگی شده است را از بین می برد.

در پیچ خوردگی بیضه به داخل کچل متصل شده و به آن اجازه نمی دهد تا بطور آزاد در داخل بچرخد. این می تواند به پیچیدن رگ های خونی که به بیضه وصل می گردد، قطع جریان خون و سپس منجر به درد شدید و مرگ احتمالی بیضه گردد. علائم پیچ خوردگی بیضه در درجه اول شامل درد بیضه است، اما ممکن است شامل ناهنجاری بیضه و اثرات گسترده تر به دلیل ناراحتی باشد.

منبع: بیتوته

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2430

به "علل درد شکم سمت راست پایین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل درد شکم سمت راست پایین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید