عمران خان: حرفهایم درباره تجاوز جنسی به زنان بد تعبیر شد

به گزارش مجله بای بلاگ، نخست وزیر پاکستان معتقد است: آمریکا واقعاً افغانستان را به هم ریخته است.

عمران خان: حرفهایم درباره تجاوز جنسی به زنان بد تعبیر شد

به گزارش ایسنا، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با پی بی اس، درباره خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان گفت: اول از همه، آن ها سعی کردند در پی راه چاره نظامی در افغانستان باشند، در حالی که هیچ وقت این راه چاره وجود نداشت؛ و افرادی مانند من که مدام می گفتند راه چاره نظامی وجود ندارد، کسانی که تاریخ افغانستان را می دانند، ضد آمریکایی خوانده شدند. حتی به من طالبان خان می گفتند.

وی اضافه نمود: من نمی دانم هدف آن ها در افغانستان چه بود، آیا ایجاد ملت سازی بود یا دموکراسی یا آزادی زنان. علت آن هر چه باشد، راهی که آن ها برای آن پیش گرفتند هرگز راه چاره نبود. بنابراین، هنگامی که آن ها خاتمه به این نتیجه رسیدند که هیچ راه چاره نظامی وجود ندارد، متأسفانه، قدرت چانه زنی آمریکایی ها یا نیرو های ناتو از بین رفته است. وقتی 150،000 سرباز ناتو در افغانستان حضور داشتند، وقت آن بود که به راه چاره سیاسی بپردازیم. اما یک بار آن ها نیرو ها را به زحمت به 10 هزار نفر کاهش دادند و سپس، وقتی آن ها تاریخ خروج دادند، طالبان فکر کردند که آن ها پیروز شده اند. بنابراین، اکنون سخت است که آن ها را به سازش کشاند. مجبور کردن آن ها به یک راه چاره سیاسی بسیار سخت است، زیرا آن ها فکر می نمایند که پیروز شدند.

نخست وزیر پاکستان گفت: تنها نتیجه خوب برای افغانستان این است که یک توافق سیاسی فراگیر وجود داشته باشد، نوعی دولت تشکیل گردد که همه جناح ها را شامل گردد. بدیهی است که طالبان بخشی از آن دولت است. بدترین چیز برای افغانستان وقوع یک جنگ داخلی طولانی مدت است؛ و از نظر پاکستان، این بدترین سناریو است، زیرا پس از آن با دو سناریو روبرو می شویم؛ اول مشکل آوارگان که در حال حاضر، پاکستان میزبان بیش از سه میلیون مهاجر افغان است و آنچه ما از آن می ترسیم این است که نیجه یک جنگ داخلی طولانی مدت آوارگان بیشتر است و شرایط مالی ما به گونه ای نیست که بتوانیم هجوم دیگری را ببینیم. دوم اینکه جنگ داخلی به پاکستان کشیده گردد، زیرا طالبان اساساً از قوم پشتون هستند. اکنون پشتون ها در مرز ما بیشتر از افغانستان هستند؛ و بنابراین نگرانی این است که پشتون های طرف ما به آن جذب می شوند و این آخرین چیزی است که ما می خواهیم.

عمران خان درباره حمایت دولت پاکستان طی سال های گذشته و به طور مکرر از طالبان افغانستان گفت: من این را بسیار ناعادلانه می دانم. 11 سپتامبر را به یاد بیاورید، پاکستان هیچ ارتباطی با اقدام تروریستی در نیویورک نداشت. القاعده در افغانستان مستقر بود، در پاکستان هیچ طالبانی وجود نداشت. هیچ پاکستانی درگیر این ماجرا نبود. دولت پاکستان، تصمیم گرفت که در جنگ با ترور به آمریکا بپیوندد 70،000 پاکستانی در آن جنگ کشته شدند، که ما کاری با آن ها نداشتیم. بیش از 150 میلیارد دلار ضرر مالی داشتیم.

او درباره حمایت ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان از طالبان و عبور 10 هزار عضو طالبان از مرز های پاکستان به افغانستان گفت: این مزخرف است. چرا آن ها مدرکی در این مورد به ما نمی دهند؟ وقتی می گویند پاکستان به طالبان پناهگاه های امن داده است، این پناهگاه های امن کجا هستند؟ می گویم سه میلیون مهاجر افغان در پاکستان وجود دارد که اتفاقاً همان قوم طالبان، پشتون ها هستند، اکنون اردوگاه های 500000 یا 100000 نفری داریم. طالبان تنها با لباس نظامی نیستند. آن ها غیرنظامی عادی هستند؛ و اگر چند غیرنظامی در این اردوگاه ها حضور دارند، چگونه قرار است پاکستان این افراد را شکار کند؟

عمران خان در مورد نوع رابطه با آمریکا تاکید نمود: اگر درگیری در افغانستان در جریان باشد و پایگاه های آمریکا در پاکستان وجود داشته باشد، ما به اهداف تبدیل می شویم. سپس ما بخشی از درگیری خواهیم شد که در 15 سال گذشته بوده ایم و دیگر نمی خواهیم. ما می خواهیم در صلح شریک باشیم.

وی اضافه نمود: پاکستان بیشتر شبیه سلاح کرایه ای بود. آمریکا می گوید ما به شما پول دادیم، ما به شما یاری کردیم و به همین علت شما در حال شرکت در این جنگ به اصطلاح با تروریسم بودید. از طرف دیگر پاکستان حالا احساس می نماید که نیازی به عضویت در این جنگ ندارد. منظورم این است که کجا - کدام کشور دیگر 70،000 نفر را برای جنگ شخص دیگری از دست داده است؟ اقتصاد ما ویران شد. اما هنوز ما را مسئول شکست در افغانستان می دانند. اکنون، موضع پاکستان بسیار روشن است. ما می خواهیم یاری کنیم و یاری کردیم طالبان با ایالات متحده صحبت نمایند و آن ها را در میز مصاحبه قرار دادیم. ما کار خود را انجام داده ایم. اگر جنگ داخلی وجود داشته باشد نمی توانیم از پس آن برآییم، آنچه که ایالات متحده می خواهد پایگاه در پاکستان است. اگر در افغانستان جنگ داخلی رخ دهد، بلافاصله درگیر آن خواهیم شد. در پاکستان تروریسم وجود خواهد داشت. ما نمی خواهیم - جدا از هر چیز دیگری، کشور ما توانایی آن را ندارد. ما تازه از یک شرایط ناامیدنماینده مالی بهبود یافته ایم و نمی خواهیم دوباره از آن عبور کنیم.

نخست وزیر پاکستان تاکید نمود: آمریکا برای مدت دو دهه در افغانستان سعی در راه چاره نظامی داشت. علت اینکه اکنون در این موقعیت قرار داریم این است که راه چاره نظامی مغلوب شد. حال، چه انتخاب هایی داریم؟ برترین انتخاب حل و فصل سیاسی است، تکرار می کنم، یک دولت فراگیر. طالبان با طرف مقابل نشسته و یک دولت فراگیر را تشکیل دهند. این برترین نتیجه است. نتیجه دیگری وجود ندارد، زیرا راه چاره نظامی مغلوب شده است.

عمران خان درباره صحبت های نقل شده از وی مبنی بر اینکه زنان مسئول تجاوز های جنسی انجام شده در جامعه پاکستان هستند، گفت: هیچ وقت قربانی مسئولیت ندارد. نظرات من کاملاً بد تعبیر شد... هرگز چنین چیز احمقانه ای نمی گویم که در آن شخصی که مورد تجاوز قرار گرفته به نوعی مسئول آن باشد - همواره این شخص متجاوز است که مسئول آن است. اسلام عزت و احترام به زن می دهد. با سفر به سراسر دنیا متوجه شدم که در کشور های مسلمان، در پاکستان، حتی در سایر کشور های مسلمان که دیده ام، با زنان با احترام بیشتری برخورد می نمایند و از عزت بیشتری برخوردار می شوند. شما موارد عجیب و غریب در همه دنیا دارید، بله، ما مسائل خود را داریم. ما بعضی مسائل فرهنگی داریم. هر ملتی این را دارد. اما این امر همراه با تکامل فرهنگی، با آموزش است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: فرارو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8042

به "عمران خان: حرفهایم درباره تجاوز جنسی به زنان بد تعبیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمران خان: حرفهایم درباره تجاوز جنسی به زنان بد تعبیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید