هر آنچه درباره ناباروری باید بدانید

به گزارش مجله بای بلاگ، شیوع ناباروری در کل جهان حدود 10 درصد است، ولی در ایران ناباروری شیوع بیشتری دارد و حدود 15 تا 20 درصد زوجین در سنین باروری، مشکل ناباروری دارند.

هر آنچه درباره ناباروری باید بدانید

ناباروری برای بسیاری از زوج ها یک بحران به حساب می آید. ناباروری همواره به معنای عقیم بودن یا ناتوانی دائمی در بچه دار شدن نیست. در ایران حدود 20 درصد از زوج ها نابارور هستند، اما درصد بسیار کمی از آن ها عقیم هستند.

بیشتر زوج های نابارور که برای بچه دار شدن اقدام می کنند با درمان و بدون درمان بالاخره صاحب فرزند می شوند. اگر زوج ها می خواهند شانس بارورشدن خویش را افزایش دهند، باید از هر عاملی که تاثیر منفی بر قابلیت باروری داشته باشد آگاهی یافته و از آن ها دوری کنند.

دکتر سیده فرناز فاطمی، جراح و متخصص زنان و زایمان، متخصص فلوشیپ ناباروری، عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در این باره می گوید: زمانی به یک زوج ناباروراطلاق می گردد که حداقل یک سال از هیچ روش جلوگیری از بارداری استفاده نکنند و بارداری اتفاق نیفتد.

دکتر فاطمی گفت: شیوع ناباروری در کل جهان حدود 10 درصد است، ولی در ایران ناباروری شیوع بیشتری دارد و حدود 15 تا 20 درصد زوجین در سنین باروری، مشکل ناباروری دارند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: ناباروری دلایل متعددی دارد و می تواند علت مردانه، زنانه یا هر دو با هم داشته باشد، ولی نکته مهم این است که ناباروری، مشکل زوجین است و هیچ کدام از طرفین و به ویژه خانواده ها نباید دیگری را مقصر بدانند و به یکدیگر استرس وارد کنند، بلکه باید همراه با آرامش به دنبال تشخیص علت و درمان بفرایند تا نتیجه بهتری بگیرند.

وی ابراز داشت: علل اصلی ناباروری شامل اختلال عملکرد تخمدانی، بیماری های لوله ای و لگنی و فاکتور های مردانه می باشد. دکتر فاطمی بیان نمود: اختلالات تخمدانی 20 تا 40 درصد علل ناباروری هستتد که شامل اختلالات تخمک گذاری و تنبلی تخمدان می باشند.

این متخصص فلوشیپ ناباروری عنوان نمود: بیماری های لوله ای مثل چسبندگی و انسداد لوله ها 30 تا 40 درصد از علت ها را در افراد مبتلا به ناباروری تشکیل می دهند. وی ادامه داد: فاکتور های مردانه در مسائل ناباروری از جمله کاهش تعداد اسپرم ها، اختلالات حرکت و شکل طبیعی اسپرم ها حدود 30 تا 40 درصد علت ها را در برمی گیرد.

دکتر فاطمی با بیان این نکته که بیماری های رحمی اکثرا در صورت ابتلا به ناباروری افراد ناشایع است و به جامانده علل ناباروری نیز ناشناخته می باشد. این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: عواملی از جمله رژیم های غذایی ناسالم، چاقی، سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر هم به شدت روی قدرت باروری افراد تاثیرگذاراست.

وی بیان نمود: افزایش سن به خصوص در خانم ها عامل مهم دیگر ناباروری در افراد است که شانس باروری را کاهش می دهد. در خانم ها از سن 35 سال به بعد و بخصوص بعد از 40 سالگی، ذخیره تخمدان ها کاهش می یابد.

دکتر فاطمی عنوان نمود: برای درمان ناباروری، راه های متعددی وجود دارد و باید ابتدا با روش های مختلف از جمله انجام آزمایشات هورمونی، سونوگرافی، انجام عکس رنگی و آنالیز شرایط رحم و لوله ها و آزمایش اسپرم، علت ناباروری تشخیص داده گردد و بر اساس علت، درمان صحیح توسط پزشک متخصص توصیه خواهد شد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان بیان نمود: درمان ناباروری باید بر اساس علت، از ساده ترین روش آغاز گردد و در صورت عدم پیروزیت، روش های درمانی پیچیده توصیه گردد به طور مثال اگر علت ناباروری، اختلال تخمک گذاری به تنهایی باشد و لوله های رحمی باز باشند و مشکل مردانه وجود نداشته باشد، بعضی مواقع، فقط با تغییر شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی صحیح، ورزش و کاهش وزن، مشکل حل می گردد ودر صورتی که حل نشد، راه بعدی، استفاده از دارو های تحریک تخمک گذاری از جمله کلومیفن، لتروزول و ... می باشد که حتما باید تحت نظر متخصص ناباروری و با انجام سونوگرافی های کنترل باشد تا از عوارض احتمالی این دارو ها پیشگیری گردد.

وی ادامه داد: راه های درمانی پیچیده تربرای درمان مشکل ناباروری شامل IUI و IVF یا ICSI می باشند که گاهی اوقات به دلیل وجود عواملی مثل علل مردانه، بسته بودن لوله های رحمی یا بالا بودن سن و کاهش ذخیره تخمدان، از ابتدا، گزینه درمانی هستند یا اگر از روش های ساده تر، نتیجه نگرفتیم، از این روش ها یاری می گیریم. دکتر فاطمی گفت: در روش IUI برای درمان ناباروری، ابتدا تحریک تخمدان ها انجام می گردد که هدف، آزادشدن یک یا دو تخمک می باشد و نمونه اسپرم در آزمایشگاه شستشو داده می گردد و اسپرم های با حرکت و کیفیت بهتر جدا شده و با سرنگ پس از عبور دادن یک لوله پلاستیکی از دهانه رحم، به داخل رحم تزریق می گردد، برای انجام این روش باید لوله های رحمی باز باشند و تعداد و کیفیت اسپرم ها در حد قابل قبول برای IUI باشند.

این متخصص فلوشیپ ناباروری عنوان نمود: کاربرد IVF یا ICSI جهت درمان ناباروری در مواردی است که از روش های ساده تر نتیجه نگیریم یا لوله ها چسبندگی یا انسداد داشته باشند و یا عامل مردانه، شدید باشد.

وی افزود: در روش IVF یا ICSI، تحریک تخمدان ها به گونه ای صورت می گیرد که تعداد بیشتری تخمک گرفته گردد، دریافت تخمک ها به وسیله سونوگرافی واژینال انجام می گردد و در آزمایشگاه جنین شناسی و با میکروسکوپ، اسپرم به داخل تخمک ها تزریق و بعد از تقسیمات سلولی و تشکیل جنین در محیط آزمایشگاه، در روز سوم یا پنجم، جنین به داخل رحم منتقل می گردد.

دکتر فاطمی ابراز داشت: پیروزیت تمام روش های ناباروری، مستلزم همکاری بین زوجین و ایجاد محیط آرام و بدون استرس می باشد.این جراح و متخصص زنان و زایمان در انتها گفت:: انجام معاینات پیش از بارداری می تواند به زوج ها برای تعیین شدن شرایط باروری آن ها پیش از اقدام به بارداری یاری کند.

در این صورت اگر مسئله ای وجود داشته باشد، زودتر از آن باخبر می شوید و درمان مناسب را برای بهبود باروری و افزایش شانس بارداری و داشتن فرزندی سالم دریافت می کنید. این را بدانید که ناباروری بیماری تلقی نمی گردد و امروزه درمان های زیادی وجود دارد که پس از مراجعه به پزشک می توانید آن ها را بشناسید و برای رفع کردن علت ناباروری اقدام کنید.

زنان یائسه زودرس هم می توانند دوباره بارور شوند؟

جراح و متخصص زنان و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: طرح تحقیقاتی در مرکز ناباروری ابن سینا در دست اجرا است که با به نتیجه رسیدن آن، تخمدان زنان یائسه زودرس با استفاده از سلول های بنیادی خون قاعدگی احیا خواهد شد.

دکتر سیمین ظفردوست در تبادل نظر با ایرنا اضافه نمود: این طرح چند سالی است که در مرکز ناباروری ابن سینا در حال انجام است و در بازگشت سیکل های قاعدگی در بعضی از این افراد پیروزیت خوبی به دست آمده، اما تابحال بارداری در این افراد نداشتیم. وی گفت: این طرح تحقیقاتی همچنان با قوت ادامه دارد و امیدواریم با تغییرات در فرایند سلول درمانی، شاهد بارداری در این افراد هم باشیم.

وی گفت: اگر بتوانیم از سلول های بنیادی برای احیای تخمدان زنان یائسه زودرس استفاده کنیم، علاوه بر اینکه افتخاری بزرگ برای کشور محسوب می گردد، یاری بزرگی به این دسته از افراد خواهد بود. ظفردوست به پیروزیت این مجموعه در درمان زنانی که با کاهش شدید ذخیره تخمدانی روبرو هستند با استفاده از سلول های بنیادی خون قاعدگی اشاره نمود و گفت: استفاده از سلول های بنیادی خون قاعدگی در درمان این افراد، بسیار موثر بوده و حتی بعضی از این بیماران بعد از تزریق سلول های بنیادی پیروز به بارداری طبیعی شدند.

وی اضافه نمود: بیماران کمتر از 40 سال که دچار کاهش شدید ذخیره تخمدان بودند در این طرح تحقیقاتی حضور داشتند و برای اولین بار در جهان سلول های بنیادی خون قاعدگی به تخمدان تزریق شد که با این کار میزان باروری آنان حدود 50 درصد افزایش یافت. ظفزدوست ادامه داد: میزان باروری در روش درمان IVF حدود 30 تا 40 درصد است در حالی که با استفاده از سلول های بنیادی خون قاعدگی میزان باروری این دسته از بیماران به حدود 50 درصد افزایش یافته است.

وی اضافه نمود: این بیماران در روش های قبلی، 2 راه حل به آنان پیشنهاد می گردد یا با احتمال پیروزیت کمتر از 10 درصد دوباره وارد سیکل درمان شوند یا از تخمک اهدایی استفاده کنند که پیروزیت هر دو روش کمتر از استفاده از سلول های بنیادی است.

منبع: آفتاب یزد

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: فرادید
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 271

به "هر آنچه درباره ناباروری باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه درباره ناباروری باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید