گشودن قفل خشونت

به گزارش مجله بای بلاگ، ستایش الزهرا ابراهیمی - کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی: 2488 پرونده کودک آزاری در سال 98 به پزشکی قانونی ارجاع داده شده؛ این البته بخشی از آمار اعلام شده خشم و خشونت در کشور است.

گشودن قفل خشونت

به گزارش خبرنگاران، خشونت خانگی یا خشونت اجتماعی، در ایران یا هرجای دیگر، فاصله های ارتباطی و شکاف های عاطفی را عمیق ترمی نماید. فرقی نمی نماید جورج فلوید باشد، رومینا اشرفی، فاطمه برحی یا ریحانه عامری. خشونت فضای امنی را از بین می برد که نیازی بدیهی و اولیه محسوب می گردد. سلب چنین حقی، اگر به مرگ هم منجر نگردد، سلامت روان قربانیان خشونت را برای همواره خدشه دار نگه می دارد. در این میان بچه ها، آسیب پذیرترین گروه سنی هستند که خشونت با آنها تنها بدرفتاری و پرخاشگری نیست؛ هرگونه غفلت، طردشدگی و محرومیت هیجانی منجر به آثار جبران ناپذیر در بزرگسالی می گردد. برهمین اساس بچه ها کلید به دست که در جامعه شناسی به بچه ها کلید دار معروف شده اند، غالبأ در معرض آسیب قرار می گیرند، همان ها که والدین شاغل و پرمشغله، ساعت های متمادی آن ها را در خانه تنها می گذارند و درهای کج روی و انحراف اجتماعی را به رویشان گگردده اند. چه بسا این گروه از بچه ها در حصار تنهایی و نا امنی به روانجوری دچار شده و طرحواره طردشدگی و بی توجهی در روان آن ها باقی مانده و مجموعه الگوهای رفتاری بزرگسالی را معین کند.

شاید خبر مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور دال بر افزایش تماس ها با اورژانس اجتماعی کشور در یک ماه اخیر هم برهانی بر این مدعا باشد که خشونت در ایام قرنطینه و کرونا افزایش یافته است. به نظر می رسد علل همسرآزاری و کودک آزاری به صورت ریشه ای واکاوی نشده و تنها به اعلام آمار و ارقام و شماره تماس اورژانس اجتماعی بسنده شده درحالیکه طیف قربانیان خشونت خاموش به لحاظ کمی و کیفی بسیار بیش تراز اطلاعات موجود است و راهکارهایی همچون تأسیس خانه های امن و مشاوره های رایگان بهزیستی، عملأ راه به جایی نبرده و تعارضات همچنان لاینحل باقی است. در چنین برحه ای انتظار می رود آسیب شناسی تخصصی، آموزش مهارت های ارتباطی به والدین و جامعه پذیرکردن بچه ها و نوجوانان از سوی گروه های اولیه مانند خانواده و مدرسه به طور جد در دستورکار نهادهای مرتبط قرارگیرد، چرا که خشونت و خلأ های عاطفی در درازمدت به چالش ها و آسیب های دائمی منجر می گردد، تبعات آن در جامعه نمایان شده و چرخه ای معیوب ادامه پیدا می نماید. به عقیده روانشناسان و متخصصان این حوزه، پشتیبانی عاطفی، حمایت از بچه ها، شفقت و عطوفت بهترین راه رشد کودک سالم و در پی آن پرورش جامعه ای سالم است.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2868

به "گشودن قفل خشونت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشودن قفل خشونت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید