آیا می توان بجای دُز دوم سینوفارم، واکسن برکت تزریق کرد؟

به گزارش مجله بای بلاگ، مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به آخرین شرایط فاز سه مطالعه واکسن کووایران برکت، درباره امکان تزریق این واکسن در دُز دوم واکسیناسیون به جای واکسن سینوفارم شرح داد.

آیا می توان بجای دُز دوم سینوفارم، واکسن برکت تزریق کرد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر حسینی - استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران- در یک برنامه رادیویی درباره آخرین شرایط مطالعه واکسن کووایران برکت با اشاره به اینکه اکنون مطالعات فاز سه این واکسن در حال اجرا است، گفت: مطالعه فاز یک این واکسن برای گروه سنی زیر 50 و بالای 50 سال به صورت جداگانه انجام شد. فاز دوم هم روی جمعیت 280 نفری صورت گرفت که همه این افراد دو تزریق خود را انجام دادند و دو هفته پس از تزریق هم نمونه های ایمونوژنتیکی خود را دریافت کردند.

وی ادامه داد: فاز سه مطالعه واکسن کووایران برکت در تهران و کرج به کار خود سرانجام داد و اکنون چند روزی است که در شهرستان های اصفهان، شیراز، بوشهر و مشهد کار خود را شروع نموده و تا به امروز در فاز سه مطالعه واکسن کووایران برکت حدودا 12 هزار داوطلب دُز اول را تزریق کره اند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شایعاتی پیرامون تاییدیه نگرفتن فاز سه مطالعه واکسن کووایران برکت و تزریق این واکسن، گفت: اکنون در حال اجرا مطالعه فاز سه این واکسن هستیم و شاید منظور از تزریق واکسن، تزریقاتی است که برای کارآزمایی بالینی در حال اجرا است. با این حال همچنان در حال کارآزمایی بالینی فاز سه مطالعه واکسن کووایران برکت هستیم و داده ها به صورت مستمر به سازمان عذا و دارو و وزارت بهداشت ارائه می گردد. مطالعات فاز یک و فاز دو تکمیل شده است و گزارش تکمیل شده آن هم ارائه شده است.

در مطالعات فاز سه هم طبیعتا وظیفه اسپانسر است که داده ها را در قالب گزارش پیشرفت چه براساس پروتکل مصوب و چه براساس درخواست رگولاتور در اختیار سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق قرار دهد.

آیا می توان برای دُز دوم به جای سینوفارم، کووایران برکت تزریق کرد؟

وی با بیان اینکه اطلاعات دقیقی در این باره ندارد، اظهار کرد: بعضی معتقدند به علت یکسان بودن پلتفرم های این دو واکسن تزریق واکسن کووایران برکت به جای واکسن سینوفارم در دُز دوم ایرادی ندارد، بعضی دیگر به مطالعات مشابهی که برای ترکیب کردن واکسن های پلتفرم های مختلف اجرا شده، اشاره می نمایند و معتقدند که تزریق واکسن کووایران برکت در دُز دوم ایرادی ندارد اما افرادی هم هستند که اظهار می نمایند با وجود اینکه پلتفرم این دو واکسن مشابه است اما بهتر است این کار انجام نگردد. در جهان مطالعاتی برای ترکیب واکسن آسترازنکا - فایزر داشتیم که گاها اعلام شد که پاسخ ایمنی آن بهتر است.

وی با بیان اینکه اکنون واکسن های کرونا در جهان مجوزهای شرایط عادی بازار را دریافت ننموده و مجوزهای اضطراری دریافت نموده اند، اظهار کرد: این مجوزها را رگولاتورهای کشورهای مختلف صادر می نمایند و ما هم مجوزهایی داریم که پس از فاز سه مطالعات واکسن کووایران برکت داده شده و هم تجربیاتی در کشورهایی مثل کوبا، هند یا چین داریم که پیش از فاز سه این مطالعات مجوز دریافت نموده بودند. بنابراین طبیعتا همه بر این اعتقاد هستند که هرچه جلوتر برویم و دیتا کامل تر گردد خیالمان راحت تر است، اما در شرایط اضطرار تجارب مختلفی در کشورهای مختلف است که می توان به آن ها توجه کرد.

حسینی در سرانجام گفت: طبیعتا جامعه علمی بیشتر موافق جمع آوری اطلاعات و دیتای کامل تر است. با این حال به اسم پژوهشگر آرزو می کنم تمام کسانی که پژوهش می نمایند وقت را تلف ننمایند و هر روز دیتا فراوری نمایند و روی میز سیاست گذار بگذارند و سیاست گذاران هم با نگاه به نفع مردم برترین تصمیم را بگیرند.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8047

به "آیا می توان بجای دُز دوم سینوفارم، واکسن برکت تزریق کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان بجای دُز دوم سینوفارم، واکسن برکت تزریق کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید