همه واکسن ها تا به امروز روسفید بوده اند

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران (پانا) - کارشناس مسئول مراقبت های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اگر خوشبین باشیم تا به امروز 20 درصد جمعیت در کشور و استان اصفهان به ویروس کرونا مبتلا شده و هنوز 80 درصد جمعیت کشور ایمن نیستند، گفت: ویروس کرونا نشان داده قصد رها کردن جمعیت را ندارد، بنابراین تنها راه برون رفت از اپیدمی، ایمن شدن جمعیت و تنها راه ایمن شدن نیز واکسیناسیون عمومی است.

همه واکسن ها تا به امروز روسفید بوده اند

به گزارش ایسنا، مهدی فارسی به آغاز همه گیری ویروس کرونا در سال 2020 اشاره و اظهار کرد: با آغاز سال جدید میلادی 2020 بیماری در دنیا رایج شد که آغاز آن از کشور چین بود.

خاطرات بشر از خانواده ویروس کرونا

وی با بیان اینکه کرونا ویروس صدها سال در جامعه بشری وجود داشته و عامل ایجاد بیماری های خفیف تنفسی است، گفت: این ویروس شناخته شده و سال ها با بشر هم زیست بود، به طوری که سال 2003 اولین خاطره بد از این ویروس با ایجاد بیماری سارس در چین رقم خورد، اما در عرض یک سال ناپدید شد.

کارشناس مسئول مراقبت های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه نمود: در سال 2012 بیماری مرس در عربستان از خانواده کرونا ویروس شیوع یافت که قدرت انتشار بیماری مرس بالا نبوده و بیشترین انتقال در بیمارستان هاست و صرفا محدود به عربستان شد و در دنیا پاندمی نشد و الان با گذشت 9 سال هنوز در عربستان اپیدمی های متعدد ایجاد می نماید. درحالی که شاید اگر مرس یک بیماری دنیای بود تا الان واکسن آن هم ساخته شده بود.

وی، مرس را دومین خاطره بشر از خانواده ویروس کرونا پس از سارس برشمرد و اضافه نمود: روزهای آخر سال 2019 ویروس دیگری در چین پیدا شد و اوایل ژانویه متوجه شدند که این ویروس هم از خانواده کرونا ویروس است و چون خیلی شبیه سارس بود، تصور می شد که بازگشت سارس است، ولی به مرور متوجه شدند ویروسی با ژنوم جدید است که شبیه سارس و مرس نیست. که نام آن را کووید19 گذاشتند.

فارسی با اشاره به اینکه بشر در ابتدای شیوع این ویروس نمی دانست چه سرنوشتی در پیش دارد، توضیح داد: با گسترش ویروس کرونا در دنیا، بشر متوجه شد این ویروس شوخی بردار نیست و قرار نیست به این زودی دست از سر جامعه بشری بردارد.

این پزشک، آغاز همه گیری کرونا در ایران را یادآور شد و اضافه نمود: پس از این که چندین کشور شیوع ویروس جدید کرونا را اعلام کردند، کشور ما نیز از بهمن 98 آماده مواجهه با این ویروس شد و سعی می کرد با حداقل کیت های تشخیصی که در اختیار دارد، مسافران ورودی از چین را مورد آزمایش تشخیصی قرار دهد تا مطمئن گردد افراد آلوده به ویروس وارد کشور نمی شوند، اما از آنجایی که بیماری های تنفسی را نمی گردد در مرزها محدود کرد، این ویروس که از همان ابتدا نشان داد که یک ویروس با قدرت انتشار بالا است، وارد کشور ما هم شد و در عرض چند ماه تمام دنیا را فرا گرفت.

وی با اشاره به اینکه اولین نمونه های ابتلا به ویروس کرونا یک اسفند در قم و 4 اسفند در اصفهان شناسایی و اعلام شد، گفت: سال هاست وزارت بهداشت در زمینه تشخیص و مقابله با ویروس هایی از این دست فعالیت می نماید و با این گونه ویروس ها بیگانه نیست، همانگونه که اپیدمی های مختلف آنفلوآنزا داشته ایم و سال ها می دانستیم تنها راه مقابله با این خانواده ویروس ها، رعایت پروتکل های بهداشتی و به حداقل رساندن روابط انسان ها است. این موضوع در ستادهای استانی و کشوری مطرح شد و اوایل استقبال مسئولان نیز خوب بود، به طوری که جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هم و غم جدی همه مسئولان از نیمه اسفند شد و شاهد تعطیلی سراسری در اصفهان تا اواسط فروردین بودیم.

پیک های کرونا چطور رخ داد؟

کارشناس مسئول مراقبت های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در آغاز همه گیری کرونا انتظار می رفت با توجه به جدید بودن ویروس، عده زیادی مبتلا شوند، گفت: علی رغم تعطیلی ها، پیک اول کرونا با شیب تندی رخ داد و اوایل فروردین 99 به پیک خود رسید که طبیعی و قابل پیش بینی بود.

وی، به حذف محدودیت ها از اواسط فروردین اشاره و توضیح داد: انتظار می رفت بعد از تعطیلات فروردین، محدودیت ها سریع برداشته نگردد، بلکه آرام آرام حذف شوند، ولی عملا این اتفاق نیفتاد و به سرعت محدودیت ها حذف شد. پیش بینی می شد ماحصل رعایت پروتکل ها در اسفند و فروردین، افت پیک باشد، درحالی که ارمغان برداشتن سریع محدودیت ها، پیک بعدی بود که اواسط تیرماه در کشور اتفاقا افتاد و شبیه پیک اسفند بود.

فارسی اعلام نمود: معمولا بیماری های تنفسی از زمانی که ویروس وارد جمعیت می شوند تا کنترل بیماری، پیک های متعددی در جمعیت انسانی دارند، این درحالی است که همواره پیک های اولیه قله بالایی دارد، ولی به مرور این قله کم می گردد، چون ایمنی نسبی در جمعیت ایجاد می گردد.

وی براین اساس، شرح داد: در استان اصفهان پیک دوم با تاخیر دو هفته ای نسبت به کشور رخ داد و حدودا از نیمه مرداد پیک دوم کرونا در اصفهان رخ داد.

کارشناس مسئول مراقبت های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در ادامه فرایند همه گیری کرونا متوجه شدیم حدود 75 درصد مبتلایان بی علامت هستند، گفت: حدود 20 درصد افراد علائم خفیف داشتند و فقط 5 درصد علائم شدید داشتند که منجر به بستری می گردد و از آنها هم فقط یک درصد ممکن است به قدری بدحال شوند که احتیاج به آی سی یو داشته باشند و یا فوت نمایند.

خطرناک ترین مشکل در همه گیری کرونا

وی بی علامت بودن 75 درصد افراد را خطرناک ترین و بدترین مشکل در همه گیری کرونا دانست و اضافه نمود: زمانی که بخش زیادی از مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت ننمایند، به راحتی می توانند سایر افراد را مبتلا نمایند و همین باعث شده بیماری در دنیا کنترل نگردد.

فارسی با بیان اینکه با فرایندی که در تابستان و پیک دوم کرونا داشتیم به پاییز رسیدیم، شرح داد: در ابتدا قرار بود مدارس باز گردد و تعدادی از دانش آموزان سر کلاس درس حاضر شدند، اما شاهد افزایش تعداد مبتلایان در میان در معلمان و دانش آموزان بودیم که پس از اعلام گزارش ها، قرار شد آموزش حضوری تعطیل شده و فقط به صورت غیرحضوری باشند.

تفاوت پیک های کرونا در اصفهان با کشور

این پزشک با بیان اینکه در اصفهان برعکس کشور که پیک دوم کرونا افت داشت، پیک دوم هیچ وقت افت پیدا نکرد، توضیح داد: در اصفهان قبل اینکه پیک به سمت پایین برود، با افزایش موارد ابتلا به سمت پیک سوم رفتیم و این تفاوت اصفهان با سایر نقاط کشور بود. تقریبا تا اواخر آبان همزمان با کشور، پیک سوم را تجربه کردیم، بنابراین می توان گفت تقریبا در اصفهان دو پیک داشتیم؛ پیک اول و پیک دومی که پایین نیامد و به پیک سوم وصل شد.

وی با بیان اینکه تا آبان ماه 99 شرایط بدی در کشور داشتیم و پیک سوم بالاترین موارد مرگ و میر در کشور را داشت، اضافه نمود: سال جاری خوشبختانه، برخلاف پیش بینی ها و نگرانی هایی که وجود داشت، ویروس آنفلوآنزا که در سال های اخیر، در پاییز و زمستان پیک می زد، ظاهر نشد و جز موارد محدود شاهد ابتلا به آنفلوآنزا در جامعه نبودیم، اگرچه کرونا هم کافی بود تا بالاترین میزان بستری، ابتلا و فوت را ببینیم.

تجربیات و درس های اپیدمی کرونا

کارشناس مسئول مراقبت های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعتقاد براینکه این اپیدمی برای ما درس های زیادی داشت، اظهار کرد: به اندازه 20 تا 30 سال در بخش بهداشت و درمان و انجام مراقبت ها تجربه به دست آوردیم، در زمینه فراوری کیت های تشخیص، دارو و واکسن، اقدامات چشمگیری در کشور رخ داد.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا در آغاز اسفند کیت های محدودی در اختیار داشتیم و مجبور بودیم فقط از بیماران بستری در آی سی یو تست بگیریم، گفت: این درحالی است که امروز درحال فراوری کیت های تشخیص در کشور هستیم و آنقدر کیت داریم که تست کرونا برای بیماران علامت دار به صورت رایگان انجام می گردد. همچنین در کنار کشورهای قدر فراورینماینده واکسن، کشور ما هم عرض اندام نموده و تحقیقات فراوری واکسن در کشور ما آغاز شد تا برای اولین بار فراوری نماینده واکسن ضد ویروسی باشیم.

فارسی با بیان اینکه هم اکنون 3 مدل واکسن در کشور درحال فراوری است، شرح داد: بنیاد برکت فاز یک و دو بالینی را تمام نموده و در تدارک فاز سوم است. سرم سازی رازی واکسنی طراحی نموده که در فاز دو است. انیستیتو پاستور ایران مشترکا با موسسه فینلای کوبا در حال فراوری واکسن سوبرانا است که فاز یک و دو را در کوبا طی نموده و قرار است در یکی دو هفته آینده فاز سوم آن در کشور و از جمله اصفهان اجرا گردد.

انجام 500 هزار تست کووید در استان اصفهان

کارشناس مسئول مراقبت های کرونای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه همه گیری کرونا به رشد علمی و فنی مراقبت های بهداشتی در کشور یاری نموده است، گفت: در زمینه مراقبت، تا به امروز در استان اصفهان از 49 هزار بیمار بستری تست گرفته شده که حدود 46 درصد مثبت بوده است و نیز 460 هزار تست سرپایی انجام شد که 33 درصد تست ها مثبت بود و جمعا 500 هزار تست کووید اجرا شده که حدود 35 درصد مثبت بودند.

وی در ادامه با اشاره به این که تمام موارد بستری و سرپایی توسط کارشناسان حوزه بهداشت، به وسیله مراجعه درب منزل یا تماس تلفنی و ثبت در سامانه بهداشت مورد پیگیری و مراقبت خود و اطرافیان قرار گرفته اند، اعلام نمود: طی 14 روز دوره واگیر بیماری، بیماران تحت مراقبت قرار گرفتند و کارشناسان بهداشت عمدتا درب منزل شهفرایندان رفتند که کار عظیمی است و شاید به ندرت در دنیا اتفاق افتد که مراقبت های بهداشتی چهره به چهره انجام گردد.

فارسی با اشاره به اینکه در 6 ماه دوم سال 99 از اطرافیان بیماران مبتلا به کووید تست گرفته شد تا بیماری بین اطرافیان رصد گردد، توضیح داد: از افراد بی علامت، آزمایش با تست پی سی آر انجام می گردد که حساسیت بیشتری دارد و برای افراد علامت دار تست رپید گرفته می گردد که نتیجه به سرعت معین گردد.

وی در مورد پیک چهارم کرونا اظهار کرد: بعد از پیک سوم، از اواخر دی ماه بیماری به شدت کاهش پیدا کرد، اما شرایط شنماینده است و همواره باید مراقبت حدوث پیک بعدی باشیم. پس از پشت سر گذاشتن این پیک ها متوجه شدیم درمان و داروی اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد و تنها راه کنترل، واکسیناسیون است و تا حداقل 75 الی 80 درصد جامعه واکسن نزنند، این بیماری کنترل نمی گردد.

یک سال زمان برای واکسینه شدن 80 درصد جمعیت

کارشناس مسئول مراقبت های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور، گفت: باید 80 درصد جمعیت یعنی بیش از 60 میلیون در کشور و 4 میلیون در استان اصفهان واکسن بزنند تا بیماری تقریبا کنترل گردد، درحالی که تا رسیدن به این عدد شاید یک سال طول بکشد.

وی با بیان اینکه فراوری ملی واکسن هنوز در حدی نیست که در جمعیت عمومی استفاده گردد، گفت: در حال حاضر واکسن کرونا باید از خارج وارد گردد و خیلی سخت است که حجم زیادی از واکسن را وارد کشور کرد، انجام کامل واکسیناسیون هم یک سال طول می کشد، بنابراین فعلا، تنها راه کاهش موارد بیماری و جلوگیری از بروز پیک های بعدی، رعایت پروتکل های بهداشتی است.

افزایش موارد ابتلا در انتهای تعطیلات نوروز

فارسی با اشاره به اینکه از اواخر دی منحنی بروز بیماری، در سطح صافی قرار گرفته بود و شرایط بیماری در استان و کشور در شرایط ثابتی قرار گرفته بود، ولی متاسفانه از هفته سوم اسفند، عدم رعایت پروتکل ها و دورهمی های بدون ملاحظه، و نیز شیوع کرونای انگلیسی باعث شد تا تعداد موارد مبتلا بیماری به طرز خطرناکی در حال افزایش باشد، به طوری که تعداد موارد بستری با فرایندی شدیدتر از پیک قبلی در حال افزایش است، ابتلای یک نفر در خانواده، سریعا باعث ابتلای بقیه افراد خانوار می گردد، چیزی که در پیک قبلی شاهد نبودیم و در جمع بستری ها، از همه گروه های سنی مشاهده می گردد حتی زیر 5 سال، چیزی که در پیک قبلی وجود نداشت.

راهکارهای حفظ پایداری اپیدمی کرونا

کارشناس مسئول مراقبت های کرونای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشدار داد؛ اگر رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه همچون استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی کمرنگ گردد باید منتظر پیک چهارم آن هم در شرایطی بدتر از پیک سوم در کشور باشیم.

وی گفت: در حال حاضر بالاترین عامل انتقال ویروس قطرات تنفسی است، یعنی ویروس مستقیما به وسیله فرد آلوده به سالم منتقل می گردد، بنابراین تنها راهی که از انتقال ویروس در هوا جلوگیری می نماید استفاده از ماسک است.

فارسی بهترین و اصولی ترین راه پیشگیری از انتقال ویروس را استفاده از ماسک توسط افراد سالم و بیمار عنوان نمود و اضافه نمود: دومین اقدام عدم حضور در اجتماعات غیر لازم است، چون ماسک صد در صد از انتقال ویروس جلوگیری نمی نماید و حتی اگر افراد سالم و مبتلا ماسک بزنند همچنان احتمال انتقال ویروس در جمعیت زیاد به خصوص در مکان های سرپوشیده و بسته وجود دارد. همان طور که شاهد نمونه های زیادی از ابتلا به کرونا در مراسم مختلف عزاداری و عروسی طی یک سال گذشته بودیم.

وی ادامه داد: سومین راه کنترل بیماری، رعایت بهداشت دست است. یعنی تا دست شسته یا ضد عفونی نشده است، نباید به صورت نزدیک گردد. رعایت همین سه نکته کفایت می نماید تا زمانی که ایمنی نسبت به ویروس در جامعه با واکسن ایجاد گردد، پایداری اپیدمی را در استان حفظ کنیم و سال کم تلفات با کمترین بیماری داشته باشیم.

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه به تئوری ایمنی گله ای اشاره نمود که در اوایل همه گیری کرونا در دنیا مطرح شد و اضافه نمود: این نظریه بسیار بدی است چون شاید در زمان های خاص، تعداد بیماران افزایش یافته و خدمات درمانی مورد احتیاج به آنها ارائه نگردد، در نتیجه تلفات زیادی داشته باشیم. به همین خاطر ایمنی گله ای در حد تئوری ماند.

کرونا نشان داده قصد رها کردن جمعیت را ندارد

وی با بیان اینکه اگر خوشبین باشیم تا به امروز 20 درصد جمعیت در کشور و استان اصفهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند، گفت: هنوز 80 درصد جمعیت کشور ایمن نیستند، از طرف دیگر ویروس کرونا نشان داده قصد رها کردن جمعیت را ندارد و تقریبا با جمعیت دنیا همراه خواهد بود، پس برای کنترل بیماری باید ایمن باشیم. ایمنی گله ای که مردود است و در این شرایط بهترین راه رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسینه شدن افراد است که در دنیا نیز همین راه طی می گردد.

فارسی با بیان اینکه تنها راه برون رفت از مشکل ایمن شدن جمعیت و تنها راه ایمن شدن نیز واکسیناسیون عمومی است، ابراز امیدواری کرد که در اردیبهشت و خرداد خبرهای خوبی از واکسن ایرانی برسد و تا انتها سال بتوان جمعیت کشور را واکسینه کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر واکسیناسیون با استفاده از واکسن های روسی، چینی و هندی در کشور درحال انجام است، گفت: واکسن های اسپوتنیک روسی، سینوفارم چین و کوواکسین هند اثربخشی خوبی داشته اند.

همه واکسن ها در مرحله آنالیز ماندگاری اثربخشی قرار دارند

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام نمود: اگر قرار باشد واکسن به راحتی و با طیب خاطر در اختیار جمعیت قرار گیرد شاید بیش از دو سال طول بکشد تا کارآزمایی و عوارض و ایمنی زایی آن آنالیز گردد و مجوز تزریق بگیرد، اما وقتی بیماری جمعیت دنیا را تهدید می نماید و شاهد تلفات بیماری هستیم مجبوریم بخشی از کارآزمایی واکسن ها را با تزریق بر روی جمعیت آنالیز کنیم، به همین خاطر است که هنوز هیچ واکسنی مجوز قطعی ندارد و همه مجوز تزریق اضطراری دارند.

وی با بیان اینکه تمام واکسن هایی که مجوز تزریق اضطراری گرفته اند هر 3 فاز کارآزمایی بالینی را طی نموده اند، گفت: وقتی واکسن فاز یک را طی می نماید یعنی بی خطر است، فاز دوم اثربخشی واکسن را تایید می نماید و ماندگاری اثر بخشی واکسن در فاز سوم تایید می گردد که زمان بر است. تا به امروز عمدتا واکسن ها اثربخشی بیش از 6 ماه داشته اند اما باید زمان بگذرد تا ببینیم اثربخشی بیشتری دارند یا خیر.

فارسی همچنین اضافه نمود: برای اطمینان از اثربخشی، واکسن ها عمدتا دو دوز دارند که حداقل یک ماه بعد از تزریق دوز اول و برای تحریک مجدد سیستم ایمنی افراد تزریق می شوند تا ایمنی پایداری ایجاد کند.

همه واکسن ها تا به امروز روسفید بوده اند

وی با اعتقاد براینکه هنوز برای نتیجه گیری در مورد اثربخشی بیشتر واکسن ها زود است، شرح داد: تا به امروز همه واکسن ها رو سفید بوده اند و خطری برای انسان نداشته اند. 3 واکسنی که در کشور ما استفاده شده نیز از عوارض خفیفی که معمول واکسن های این چنینی است برخوردار بوده اند که عمدتا علائمی شبیه سرماخوردگی داشته است.

کارشناس مسئول مراقبت های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه هیچ افتراقی بین واکسن های مختلف وجود ندارد، گفت: شرکت های سازنده واکسن روسیه، چین و هند همه شرکت های معتبر واکسن سازی و داروسازی در دنیا هستند، ضمن اینکه اتفاقا واکسن چینی و هندی از نظر فنی معتبرتر است، چون حاوی ویروس غیر فعال شده است و واکسن ایرانی برکت هم با همین تکنولوژی درحال فراوری است.

وی با اعلام اینکه تا به امروز 20 هزار دوز واکسن به استان اصفهان رسیده، گفت: تزریق واکسن براساس پروتکل مشخص شده از سوی وزارت بهداشت اولویت بندی شده است. واکسن در چهار فاز تزریق می گردد: فاز اول کادر درمان است که در چند بخش شامل بیمارستان های ریفرال کووید و سپس سایر بیمارستان ها و پرسنل بهداشتی که در ارتباط مستقیم با جامعه هستند و در ادامه شاغلین در بخش سرپایی پزشکی و پیراپزشکی اعم از کلینیک ها، داروخانه ها، آزمایشگاه ها و ... تقسیم بندی می شوند. مجموعا 32 هزار نفر کادر درمان در بیمارستان و 15 هزار پزشک و پیراپزشک خارج از بیمارستان داریم. سالمندان ساکن در خانه سالمندان و جانبازان نیز در فاز یک برنامه ریزی شده اند. در فاز دوم، افراد مسن و افراد با بیماری زمینه ای در برنامه هستند، در فاز سوم، افراد ساکن در مکان های تجمعی و سایر پرسنل ارائه دهنده خدمت به جامعه و در فاز چهارم سایر افراد جامعه را تحت پوشش قرار خواهند داد. در خوشبینانه ترین حالت، تزریق واکسن در این چهار فاز تا انتها سال 1400 طول خواهد کشید.

تزریق 13 هزار دوز واکسن در بیمارستان ها

فارسی با بیان اینکه اولویت اول برای تزریق واکسن، کادر درمان با بیشترین تماس با بیماران هستند که باید سالم بمانند تا بتوانند به مردم خدمت نمایند، گفت: بیش از 13 هزار دوز در بیمارستان ها با اولویت بخش های کرونا تزریق شد و واکسیناسیون کرونا را در بیمارستان ها ادامه می دهیم.

کارشناس مسئول مراقبت های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: به غیر از کادر درمان، واکسیناسیون در خانه سالمندان و آسایشگاه جانبازان بالای 40 درصد هم آغاز شده است.

فارسی زمان بندی واکسیناسیون را وابسته به ورود واکسن به کشور عنوان نمود و اضافه نمود: به نظر نمی رسد تا اوایل خرداد مجوز واکسن ایرانی صادر گردد، بنابراین نگاه به واردات واکسن داریم، این درحالی است که تا به امروز واردات واکسن کمتر از میزان پیش بینی بوده است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود واکسیناسیون کادر درمان تا آخر اسفند 99 تمام گردد، اظهار کرد: به صورت خوشبینانه حدود یک سوم کادر درمان واکسینه شده اند و از برنامه عقب هستیم، اما امیدوارم تا اواسط اردیبهشت فاز یک واکسیناسیون کادر درمان در استان تمام گردد.

فارسی با بیان اینکه افرادی که تا به امروز واکسن های کرونا را دریافت نموده اند خوشبختانه در کل کشور هیچ مشکل جدی نداشته اند و تنها تعداد کمی دچار عوارض خفیفی شدند، اضافه نمود: وقتی واکسیناسیون کادر درمان تمام گردد وارد فاز بعدی می شویم و واکسیناسیون گروه های پرخطر و بیماران زمینه ای دنبال می گردد و بعد از آن به جمعیت عمومی می رسیم.

وی به جهش های ویروس کرونا اشاره و عنوان نمود: خاصیت ویروس های تنفسی این است که در رفت و آمد بین میزبان های مختلف تغییراتی در خود ایجاد می نمایند و جهش هایی در ژن آنها اتفاق می افتد که طبیعی است.

جهش ویروس کرونا دور از انتظار نبود

فارسی با یادآوری اینکه ویروس آنفلوآنزا هم صدها سال با بشر همراه بوده و جهش های خطرناکی داشته، گفت: جهش ویروس کرونا دور از انتظار نبود. بعضی از جهش های ویروس برای بشر خوب است و باعث از بین رفتن ویروس می گردد، اما بعضی به حیات ویروس یاری می نماید.

وی در مورد جهش ویروس کرونا معروف به انگلیسی که برای اولین بار در انگلیس شناسایی شده، شرح داد: این جهش هم اندکی قدرت بیماری زایی را افزایش داده، بیشتر از آن قدرت انتشار را بالا برده، به طوری که ویروس به سرعت در جمعیت پخش می گردد و از همه مهم تر گروه سنی مبتلایان را پایین آورده است، به طوری که ما در هفته های اخیر شاهد موارد ابتلا و حتی بستری در گروه سنی کودک و نوجوان هم هستیم.

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ویروسی پیروز به ادامه بقا است که بیماری زایی را تغییر ندهد، ولی قدرت سرایت خود را افزایش دهد، گفت: در حال حاضر چندین جهش مثل انگلیسی، آفریقایی و برزیلی شناسایی شده، این درحالی که شاید اگر کشور ما هم توانایی آنالیز ژنتیک همه ویروس ها را داشت، قطعا جهش های مختلفی در کشور پیدا می شد.

فارسی در ادامه با تاکید براینکه اقدامات در برابر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا با وجود همه جهش های رخ داده هیچ تغییری ننموده است، گفت: گروه های پرخطر مثل زنان باردار، افراد مسن و بیماران زمینه ای کماکان در معرض خطر هستند و اگر ویروس وارد بدنشان گردد می توانند دچار علائم شدید شده و حتی دچار مرگ شوند.

کارشناس مسئول مراقبت های کرونای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در هفته های اخیر، موارد ابتلا به ویروس در گروه جوان افزایش یافته است، ادامه داد: این افراد عمدتا بدون علامت هستند و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، می توانند به راحتی ناقل ویروس به افراد و گروه های پرخطر باشند.

وی در پایان از مردم خواست کماکان رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند و با دوری از تجمعات، استفاده از ماسک و شست و شو و ضدعفونی منظم دست ها و استقبال از انجام واکسیناسیون در زمان مقرر، ریشه کنی و کنترل بیماری را برای کشور به ارمغان بیاورند.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6758

به "همه واکسن ها تا به امروز روسفید بوده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه واکسن ها تا به امروز روسفید بوده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید