ائتلاف آکوس چیست و چه ارتباطی با چین دارد؟

به گزارش مجله بای بلاگ، یک نشریه چینی در مقاله ای به بررسی پیمان امنیتی-نظامی اخیر بین آمریکا، استرالیا و بریتانیا پرداخته است.

ائتلاف آکوس چیست و چه ارتباطی با چین دارد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشریه ساوث چاینا مورنینگ پست نوشت: در اواسط سپتامبر بود که ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا یک پیمان امنیتی تاریخی را برای تقویت قابلیت ها و توانایی های نظامی در اقیانوس آرام اعلام کردند، پیمانی که به آنها اجازه می دهد تا فناوری های پیشرفته دفاعی خود را به اشتراک گذاشته و فناوری زیردریایی هسته ای را در اختیار استرالیا قرار دهد.

این توافقنامه که به Aukus مشهور شده است، ظاهرا چین را هدف قرار داده ولی موجب خشم سایر کشورها هم شده است. انعقاد این پیمان امنیتی و لغو قرارداد خرید زیردریایی دیزلی استرالیا از فرانسه، به شدت موجب خشم مقام های پاریس شده است. چین و کره شمالی هم مخالفت شدید خود را با این قرارداد اعلام کرده اند.

اهمیت این ائتلاف چیست؟

بر اساس این پیمان، آمریکا، بریتانیا به استرالیا برای ساخت حداقل 8 فروند زیردریایی اتمی کمک خواهند کرد، این برای نخستین بار است که واشنگتن و لندن فناوری حساس زیردریایی هسته ای را با کانبرا به اشتراک خواهند گذاشت.

قرار است متخصصان فنی و مقام های دریایی 3 کشور طی 18 ماه آینده برای تجهیز استرالیا به فناوری استقرار زیردریایی هسته ای همکاری کنند. ولی با توجه به پیچیدگی این فناوری، ناوگان زیردریایی هسته ای استرالیا تا 2024 میلادی عملیاتی نخواهد شد.

البته این بدان معنا نیست که زیردریایی هسته ای لزوما کلاهک های اتمی حمل خواهد کرد چرا که این زیردریایی ها صرفا با سوخت هسته ای کار می کنند. با این حال، این فناوری حساس است، رآکتورهای زیردریایی های هسته ای آمریکا و بریتانیا از اورانیوم غنی شده 93 تا 97 درصدی استفاده می کنند و اورانیوم با درجه غنای بالاتر از 90 درصد، اورانیوم در سطح تسلیحاتی و نظامی در نظر گرفته می شود.

هم اکنون تنها 6 کشور آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و هند زیردریایی هسته ای در اختیار دارند. آمریکا با 68 زیردریایی هسته ای در این زمینه پیشرو است و پس از آن روسیه با 29 و چین با 12 زیردریایی هسته ای قرار دارند.

چرا این پیمان برای چین و سایر کشورها مهم است، اگر در آن گنجانده نشوند؟

تحلیلگران بر این باورند که پیمان امنیتی-دفاعی این سه کشور با هدف مقابله با نفوذ چین در منطقه است. چین این پیمان را محکوم کرده و آن را یک اقدام فوق العاده غیرمسئولانه ارزیابی کرده است. چین این پیمان را عاملی برای تشدید رقابت تسلیحات هسته ای می داند، کره شمالی هم همین نگرانی را اعلام کرده است.

بر اساس پیمان ان پی تی، استرالیا از تولید و دستیابی به تسلیحات هسته ای منع شده ولی رآکتورهای دریایی از پادمان های هسته ای مستثنی شده است.

این پیمان موجب شد تا استرالیا قرارداد 40 میلیارد دلاری خرید زیردریایی دیزلی از فرانسه را لغو کند، اقدامی که ژان ایو لودرایان وزیر خارجه فرانسه آن را خنجر از پشت از سوی آمریکا ارزیابی کرده است. فرانسه در واکنش به این پیمان، سفرای خود از واشنگتن و کانبرا را فراخواند. با این حال فرانسه بعدا سفرای خود را به محل ماموریت خود بازگرداند.

با این حال، پیمان آکوس برخی سئوالات را بی پاسخ گذاشته است، اینکه چرا آمریکا فناوری هسته ای خود را با استرالیا و نه با هند به اشتراک خواهد گذاشت، آن هم پس از آنکه فرمانده سابق نیروی دریایی هند گفت، آمریکا سال های سال به دهلی نو گفته است که قوانین آمریکا اجازه نمی دهد فناوری هسته ای این کشور با سایر کشورها به اشتراک گذاشته شود.

منطقه هند-اقیانوسیه چیست و چرا برای آمریکا مهم است؟

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت، پیمان اوکوس به رهبری واشنگتن بخشی از گام های بزرگتر برای ساخت و ایجاد همکاری با شرکای امنیتی در آسیا است تا امنیت و ثبات پایدار در منطقه برقرار شود. دهه ها بود که واشنگتن این منطقه وسیع را آسیا اقیانوسیه می نامید ولی در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ این واژه به هند-اقیانوسیه تغییر کرد.

این اقدام در ابتدا تلاشی از سوی ترامپ بود تا خودش را از سیاست باراک اوباما دور کند. ولی کارشناسان بر این باورند که دولت بایدن هم از این واژه استقبال کرده است زیرا این واژه منطقه وسیعی را شامل می شود از هند گرفته تا نیوزلند، یعنی مناطقی که آمریکا قصد به چالش کشیدن چین را دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8524

به "ائتلاف آکوس چیست و چه ارتباطی با چین دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ائتلاف آکوس چیست و چه ارتباطی با چین دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید