افزایش تبعات کاهش شدید قیمت نفت بر اقتصاد روسیه

به گزارش مجله بای بلاگ، در زمان حاضر قیمت هر بشکه یورالز به پایین ترین سطح رسیده است و وضع کنونی بازار نفت برای بودجه روسیه که بیش از نیمی از درآمدهای آن از محل فروش نفت تامین می گردد، بسیار زیان آور است.

افزایش تبعات کاهش شدید قیمت نفت بر اقتصاد روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری خبرنگاران به نقل از دیدبان روسیه، سقوط یک باره قیمت نفت آمریکا در بازار بورس این کشور به فرایند نزولی ارزش روبل روسیه و سهام شرکت های متعدد نفتی این کشور سرعت بخشیده است، فرایندی که از یک ماه پیش به دلیل شیوع ویروس کرونا در روسیه و دنیا شروع شده است.

امروز چهارشنبه به مانند دیروز فرایند کاهش ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا ادامه دارد و هر دلار 76/11 روبل است. از ارزش سهام شرکت ها در بازار اصلی سهام مسکو نیز بطور میانگین 2/26 درصد کاسته شد و کاهش ارزش سهام در ار.ت.اس بورس دیگر سهام در مسکو تا 3 درصد بوده است.

خبرگزاری دولتی تاس نیز گزارش داده است که بانک مرکزی روسیه برای جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش روبل وارد عمل شده و ارز به ارزش 14/8 میلیارد روبل به بازار تزریق نموده است.

لازم به ذکر است بیش از 40 روز است که بانک مرکزی روسیه برای بالا نگه داشتن ارزش روبل در برابر دلار به دلیل سقوط قیمت نفت، در حال تزریق ارز دربازار آزاد است اما فرایند نزولی ارزش روبل متوقف نشده است.

یوری روگولف رئیس بنیاد مطالعات آمریکا در دانشگاه دولتی مسکو نیز اطلاع داده است که سقوط بهای نفت آمریکا، موجب کاهش بهای بنزین عمده در روسیه شد.

به گفته این کارشناس روس، دلالان نفت روسیه با سقوط بهای نفت آمریکا اقدام به فروش بنزین به قیمت زیر هزینه تمام شده یعنی 35 هزار روبل (450 دلار) برای هر تن کردند.

بهای عمده فروشی بنزین در روزهای اخیر در روسیه تا 11 درصد کاهش یافته بود.

در زمان حاضر ارزش یک لیتر بنزین مرغوب در ایستگاه های پمپ بنزین مسکو حدود 45 روبل (حدود 60 سنت) است.

ایگور یوشکوف تحلیل گر بنیاد امنیت انرژی روسیه اعلام نمود: شرایط واقعا بی سابقه است و نفت یورالز روسیه نیز همانند نفت آمریکا به قیمت منفی معامله شد.

تحلیل گر روس در همین حال معتقد است که هیجان کنونی در بازار نفت پیامد دلال بازی های سوداگران در بازار دنیای است.

وی اضافه کرد: دلالان نفتی احتیاج به سقوط بهای نفت داشتند تا در چارچوب بیمه سقوط بهای طلای سیاه، پول دریافت نمایند به همین دلیل آنها بطور گروهی تاکتیک واحدی را بکار گرفتند.

یوشکوف معتقد است که شرایط کنونی بازار نفت اصلا جالب نیست زیرا، نفت با قیمت نازل عرضه خواهد شد.

به گفته تحلیل گر روس، اگر وضع کنونی فقط به نفت آمریکا محدود می شد، حتی پدیده مثبتی برای ما به حساب می آمد چرا که هر قدر قیمت نفت در آمریکا کمتر باشد شرکت های نفتی این کشور را وادار می نماید تا طرح های خود در بهره برداری از نفت قاره ای را متوقف نمایند.

تحلیل گر بنیاد امنیت انرژی روسیه معتقد است که شرایط بازار دنیای نفت تا ماه ژوئن بهبود نسبی نمی یابد و در آن ماه نخستین نتایج از اجرای توافق اوپک پلاس به دست خواهد آمد.

اعضای اوپک پلاس به تازگی توافق کردند که از اول می تا خاتمه ژوئن (12 اردیبهشت تا دهم تیر) فراوری نفت خام را به میزان 10 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش یافته و تا خاتمه امسال 2020 این روال ادامه خواهد داشت.

طبق این توافق، همچنین از اول ژانویه 2021 تا خاتمه آوریل 2022 این رقم تغییر خواهد نمود و به شش میلیون بشکه خواهد رسید.

عربستان و روسیه توافق نموده اند که هر دو کشور مجموعا پنج میلیون بشکه در روز و سایر کشورهای اوپک پلاس نیز پنج میلیون بشکه از فراوری خود بکاهند.

در همین حال خبرگزاری روسیا سگودنیا در گزارشی به نقل از ممدوح سلامه تحلیل گر پژوهشگاه اقتصادی اروپایی به نام اسکیپ یوروپ نوشت: سقوط کنونی بهای نفت آمریکا بر وضع بازار دنیای نفت تاثیر چندانی نخواهد داشت.

به گفته وی، دولت ترامپ تحت فشار قرار گرفته است و سعی می نماید بخش نفت قاره ای آمریکا را بخاطر اهمیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن نجات دهد.

کارشناس اروپایی معتقد است که با این وجود زمانی فرا می رسد که اقتصادیات دهندگان آمریکایی تمایل خواهند یافت که این بخش ورشکسته (نفت قاره ای) برای همواره فعالیت خود را متوقف کند.

روسیا سگودنیا در گزارش دیگری نوشت: نفت یورالز روسیه در دو سال آینده بهای پایینی خواهد داشت.

بر اساس پیش بینی ها، بهای هر بشکه نفت یورالز روسیه بطور میانگین به 25 دلار برای هر بشکه خواهد رسید و امکان دارد در سال 2021 به 45 دلار افزایش یابد.

این در حالی است که قیمت هر بشکه نفت یورالز روسیه در سال 2019 به 63.7 دلار رسیده بود.

در زمان حاضر قیمت هر بشکه یورالز به پایین ترین سطح رسیده است و وضع کنونی بازار نفت برای بودجه روسیه که بیش از نیمی از درآمدهای آن از محل فروش نفت تامین می گردد، بسیار زیان آور است.

یک مقام نزدیک به دولت روسیه روز گذشته به رسانه های این کشور اطلاع داد که کسری بودجه این کشور در سال 2020 ممکن است به 74/6 میلیارد دلار برسد.

روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو روز دوشنبه به نقل از یک مقام نزدیک به دولت روسیه و بدون اشاره به نام وی نوشت: کسری بودجه فدرال روسیه در سال 2020 ممکن است به حدود 5/6 هزار میلیارد روبل (74/6 میلیارد دلار) برسد.

مقام روس اعلام نمود که در اصلاحیه ای که در بودجه روسیه تنظیم شده است، بهای نفت یورالز نفت پایه روسیه، 20 دلار برای هر بشکه درنظر گرفته شده است. در حالی که قبلا این رقم 57/7 دلار برای هر بشکه محاسبه شده بود.

با سقوط بهای نفت در آمریکا که پیامدهای آن روسیه را نیز در بر می گیرد بهای نفت یورالز ممکن است در رقمی زیر 10 دلار برای هر بشکه بماند که باعث خواهد شد کسری بودجه این کشور نیز دو برابر رقم اعلام شده یعنی حدود 150 میلیارد دلار گردد که در چند دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین بی سابقه است.

4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1988

به "افزایش تبعات کاهش شدید قیمت نفت بر اقتصاد روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تبعات کاهش شدید قیمت نفت بر اقتصاد روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید