انواع عفونت پوستی

به گزارش مجله بای بلاگ، عفونت پوستی در اثر طیف گسترده ای از میکروب ها ایجاد می گردد و علائم آن از خفیف تا شدید فرق دارد. عفونت های پوستی خفیف ممکن است با داروهای بدون نسخه و داروهای خانگی قابل درمان باشد ، درحالی که سایر عفونت ها ممکن است احتیاج به مراقبت پزشکی داشته باشند.با ما همراه باشید.

انواع عفونت پوستی
پوست بزرگ ترین اندام بدن است. یکی از وظایف پوست، محافظت از بدن در برابر عفونت است. بنابراین حفظ سلامت پوست از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گاهی خود پوست هم دچار عفونت می گردد. انواع مختلف میکروب ها موجب عفونت پوستی می شوند. نشانه های عفونت پوستی از ضعیف تا شدید متغیر است. عفونت خفیف با روش های خانگی یا کرم هایی که بدون نسخه از داروخانه تهیه می شوند قابل درمان است. گونه های دیگر عفونت پوستی را حتما باید متخصص آنالیز کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره عفونت پوستی و راه های درمان آن شرح دهیم.

عفونت باکتریاییمعمولا عفونت پوستی با منشأ باکتری، به صورت برآمدگی کوچک و قرمز ـ که کم کم بزرگ می گردد ـ روی پوست به وجود می آید. بعضی عفونت های باکتریایی پوست خفیف اند و به آسانی با پمادهای موضعی درمان می شوند، اما برای درمان دیگر عفونت ها مصرف آنتی بیوتیک خوراکی ضروری است.

گونه های مختلف این نوع عفونت باکتریایی عبارت اند از:

سلولیت (عفونت بافت)

زرد زخم

کورک

جذام1

عفونت های ویروسی پوستعفونت های ویروسی پوست (Viral skin infections) به وسیله ویروس ایجاد می شوند. این عفونت پوستی از خفیف تا شدید متغیر است. انواع مختلف عفونت های ویروسی شامل موارد زیر است:

زونا (تبخال زوستر)

آبله مرغان

زگیل آبکی

زگیل

سرخک

بیماری دست ، پا و دهان

عفونت قارچی پوستاین نوع عفونت های پوستی دراثر قارچ ایجاد می گردد و به احتمال زیاد درمناطق مرطوب بدن مانند پا یا زیربغل بروز می نماید. بعضی ازعفونت های قارچی مسری نیستند و این عفونت ها به طورمعمول تهدید نماینده نیستند.

انواع مختلف عفونت های قارچی:

نوعی مرض قارچی انگشتان

عفونت قارچی

درماتوفیتوز (کچلی یا قارچ پوستی)

قارچ ناخن

برفک دهان

بثورات پوشک

عفونت انگلی پوستاین نوع عفونت های پوستی در اثر انگل ایجاد می گردد. این عفونت ها می توانند به وسیله پوست به جریان خون و اندام ها سرایت نمایند. عفونت انگلی تهدید نماینده نیست اما می تواند آزاردهنده باشد.

انواع مختلف عفونت های انگلی پوستی شامل موارد زیر است:

شپش

ساس

جَرَب یا گال (یک بیماری انگلی خارش دار و عامل آن بندپایی از گروه هیره ها به نام هیره خارشی است)

لارو مهاجر پوستی (نوعی بیماری پوستی خود محدود شونده است و عامل آن کرم های گردی است که در حالت عادی انسان را آلوده نمی نماید)2

عوامل خطرزا برای عفونت پوستی کدامندوجود شرایط زیر احتمال وقوع عفونت پوستی را افزایش می دهند:

زخم تازه روی پوست مانند زخم پس از اصلاح موهای زائد یا تزریق دارو

پوست منطقه پرتودرمانی (رادیوتراپی) شده

عفونت پوستی قبلی مانند تاول آبله مرغان یا عفونت قارچی لای انگشتان پا که اغلب در بین ورزشکاران شایع است.

جاهای ورم نموده به دلیل جریان ضعیف خون، نارسایی قلب، بیماری کبدی یا برداشتن غدد لنفاوی طی عمل جراحی

داشتن اضافه وزن

ناراحتی های مزمن پوستی مانند اگزما

البته بدون داشتن این عوامل خطرزا هم ممکن است عفونت پوستی رخ دهد.

علائم عفونت پوستی را بشناسید

شایع ترین نشانه عفونت پوستی درد و دردناکی در برابر فشار است؛ یعنی محل عفونت هم بدون فشار درد می نماید و هم با فشار بسیار دردناک تر می گردد. تورم، گرم بودن و قرمزی در ناحیه عفونی از دیگر نشانه های این بیماری هست. قابل ذکر است که خارش از علامت های عفونت پوستی نیست.

عفونت پوستی می تواند ناگهانی یا به آرامی شروع گردد. ممکن است نشانه هایش ظرف چند ساعت تا چند روز توسعه یابند یا تشدید شوند. ساق پا شایع ترین محل بروز عفونت پوستی به شمار می آید. دیگر نواحی شایع عبارتند از: بازو، اطراف چشم، پستان و روی شکم. ناگفته نماند که آبسه ها و جوش ها که با تجمع چرک همراه هستند، از انواع عفونت های پوستی به شمار می آیند.

عفونت پوستی چگونه درمان می گردد؟اساس درمان عفونت پوستی تجویز آنتی بیوتیک به وسیله پزشک معالج است. البته در کنار آن، درمان یا کنترل بیماری یا زمینه ای که شرایط را برای ظهور عفونت پوستی فراهم نموده، بسیار اهمیت دارد.

کارهای زیر می تواند به بهبود زودتر این عفونت یاری کند:

اگر محل عفونت در ساق یا بازو است آن را بالاتر از سطح قلب قرار دهیم. این کار باعث کاهش تورم و بهبود سریع تر عفونت می گردد.

محل عفونی را پاکیزه و خشک نگه داریم. می توانیم طبق روال عادی دوش بگیریم و در سرانجام استحمام با گذاشتن یک حوله تمیز، محل را خشک کنیم. توجه داشته باشیم که نباید حوله را روی پوست بمالیم. استفاده از پماد یا کرم آنتی بیوتیک به طور معمول لزومی ندارد.

پزشک معالج بر پایه باکتری های شایع در محل عفونت، آنتی بیوتیک مناسب را تجویز می نماید. دوره درمان بنا به صلاح دید پزشک 5 تا 14 روز طول می کشد. حتماً آنتی بیوتیک را در موعد مقرر مصرف و دوره درمان را کامل کنید. بی دقتی در مصرف دارو ممکن است باکتری را مقاوم کند و دوره درمان طولانی تر گردد. اگر عفونت شدید باشد، ممکن است پزشک دستور بستری در بیمارستان را بدهد و از آنتی بیوتیک تزریقی برای درمان استفاده کند.

در صورت مصرف درست و به موقع آنتی بیوتیک، انتظار داریم تب و درد در روز اول یا دوم پس از شروع درمان فروکش کند. قرمزی، گرم بودن و تورم شاید دیرتر خوب شوند، حتی دو هفته بعد. اگر علائم بدتر شوند بهتر است به پزشک معالج (عمومی، داخلی، عفونی یا پوست) مراجعه کنید که بتواند دوباره محل درد را معاینه نماید.

بیشتر عفونت های پوستی آن قدرها واگیردار نیستند که باعث ایجاد عفونت در سایر اعضای خانواده شوند. با وجود این، بهتر است شخص مبتلا دست های خود را به خوبی و به طور منظم با آب و صابون بشوید و از حوله جداگانه استفاده نماید.3

چه کسی در معرض خطر عفونت پوستی قرار گرفته است؟در صورت داشتن موارد زیر، شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارید:

گردش خون ضعیف

دیابت

سن بالا

بیماری سیستم ایمنی مانند ایدز

سیستم ایمنی ضعیف به دلیل شیمی درمانی یا دیگر داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی بدن

ماندن در یک موقعیت به مدت طولانی، مثلا بیمار بودن یا مدت زیادی در رختخواب ماندن و یا فلج بودن

داشتن سوء تغذیه

چین خوردگی زیاد پوست که در صورت چاق بودن، اتفاق می افتد. 4

دورنمای درمان عفونت پوستپیش شناختی که از عفونت های پوستی وجود دارد، بسته به نوع و دلیل آنها فرق دارد.

بیشتر عفونت های پوستی باکتریایی با دارو درمان می شوند. بعضی گونه های باکتری مثل استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) در برابر آنتی بیوتیک های معمول مقاوم هستند و درمان آنها کمی مشکل است.

جلوگیری از عفونت پوستراه های متعددی برای کاهش شانس ابتلا به عفونت پوستی وجود دارد. یکی از برترین راهکارها، شستن زودبه زود دست هاست. ممکن است شدت عفونت های پوستی از کم تا شدید متغیر باشد. اگر این بیماری آزارتان می دهد، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند درمان مناسبی برای برطرف مشکل تجویز کند.1

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.zoomlife.ir

3.www.abidipharma.com

4.www.hidoctor.ir

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8552

به "انواع عفونت پوستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع عفونت پوستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید