تحلیل روانشناسی حرف های محرم نویدکیا در تلویزیون

به گزارش مجله بای بلاگ، محرم نویدکیا، سرمربی سپاهان اصفهان که نتایج مطلوبی در لیگ باشگاه های آسیا نگرفته است در آخرین گفت وگوی تلویزیونی خود درباره موفقیت پرسپولیس صحبت هایی داشت که از منظر روان شناسی قابل آنالیز است. او برخلاف بسیاری از مربی های دیگر در این مصاحبه از نقاط قوت پرسپولیس حرف زد. جدای از عباراتی که او درباره پرسپولیس به کار برد، لحن صحبت او هم در این گفت وگوی تلویزیونی نشان می داد که پرسپولیس را لایق این موفقیت می داند و تبریکی که می گوید، تبریک واقعی و بدون نیش و کنایه است. اما چرا بسیاری از افراد توان تحسین صادقانه رقیبان خود را مانند نویدکیا ندارند و آیا اصلا خوب است که چنین کاری را انجام دهیم یا نه؟

تحلیل روانشناسی حرف های محرم نویدکیا در تلویزیون

غلبه هیجانات در زمان ارزیابی

زمانی که درباره عملکرد رقبای خود می خواهیم ارزیابی انجام دهیم، دو بخش شناختی و هیجانی نقش مهمی را ایفا می نمایند. بخش شناختی داده ها و اطلاعاتی است که ما از موضوع داریم، مانند پیروزیت رقیب، جزئیات عملکرد او و نحوه بازی و ... بخش هیجان، اما شامل واکنش های عاطفی-هیجانی ما نسبت به داده های جدید و البته تاریخچه رابطه ما با رقیب مان است. انتظار نمی رود در زمان ارزیابی رقیب، ما به کل هیجانات خود را کنار بگذاریم، اما این که بتوانیم هیجانات خود را به درستی بشناسیم، ریشه هایشان را شناسایی کنیم و بخشی را که کارایی مناسبی ندارند در موضوع دخالت ندهیم، از نشانه های بلوغ عاطفی است. کاری که نویدکیا به خوبی آن را انجام داده است. هرچه فردی از نظر عاطفی پخته تر باشد، بهتر می تواند از دخالت غیرضروری و مخرب عواطف و هیجانات خود در ارزیابی ها جلوگیری کند.

نگه داشتن یک راه دررو

یکی از دلایلی که به نظر می رسد باعث می گردد تا افراد نتوانند ارزیابی بی طرفانه ای از عملکرد رقبا داشته باشند، حساب و کتاب هایی است که بعضی از مواقع درباره ارتباط بین پیروزیت دیگران و عملکرد خود دارند؛ این که اگر من از رقیبم که شرایطی مشابه من دارد، تعریف کنم، آن وقت این سوال می تواند مطرح گردد که چرا من نتوانسته ام پیروز شوم؟ اگر کمی عمیق تر به چنین دغدغه هایی بپردازیم، متوجه خواهیم شد که مسئولیت پذیری در قبال عملکرد خود، در افرادی که چنین حساب و کتاب هایی انجام می دهند، کمی مخدوش است.

خرده فرهنگ های مخرب رایج

متاسفانه در بخشی از خرده فرهنگ های رایج در کشور ما موضوع حسادت نسبت به فرصت هایی که دیگران دارند، پذیرفته شده است. نشانه آن هم بعضی ضرب المثل هایی است که در زبان ما وجود دارد (دیگی که برای من نمی جوشد، ...) شاید مهم ترین کاری که می توانیم تک تک ما در قبال این موضوع داشته باشیم، نقد این موارد و مصاحبه با نسل بعد در این باره باشد. این که به فرزندان خود بیاموزیم که بعضی از ضرب المثل ها مورد تایید ما نیستند و رفتار بر اساس آن ها نه اخلاقی است و نه حرفه ای.

منبع: روزنامه خراسان

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4338

به "تحلیل روانشناسی حرف های محرم نویدکیا در تلویزیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل روانشناسی حرف های محرم نویدکیا در تلویزیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید