جلیلی: توجه به دارو های باتکنولوژی موجب خودکفایی، ارزآوری و اشتغال می گردد ، جوان متخصص به جای مهاجرت و کارمندی می تواند کارآفرین باشد

به گزارش مجله بای بلاگ، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی طی یک سفر یک روزه از چندین شرکت دارویی که از جمله تولیدکنندگان دارو های بایوتکنولوژی در داخل کشور هستند، بازدید بعمل آورد.

جلیلی: توجه به دارو های باتکنولوژی موجب خودکفایی، ارزآوری و اشتغال می گردد ، جوان متخصص به جای مهاجرت و کارمندی می تواند کارآفرین باشد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی طی یک سفر یک روزه از چندین شرکت دارویی که از جمله فراوریکنندگان دارو های بایوتکنولوژی در داخل کشور هستند، بازدید بعمل آورد. در این سفر آقایان دکتر علیرضا عباسی استاد بیوتکنولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر محمد مرادی ایمونولوژیست و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، دکتر جلیلی را همراهی کردند.

زیست دارو دانش، پیشتاز طب زمان، پرسیس ژن پار، آریوژن فارمد و مدوک زیست دارو از جمله این شرکت ها بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی این بازدید در سخنانی عنوان داشت: صنعت دارو به ویژه دارو های بایو از عرصه هایی است که میتواند علاوه بر خودکفایی، موجب اشتغال و ارزآوری شود.

جلیلی در ادامه با اشاره به کیفیت فراوریی و توان رقابتی این شرکت ها، اضافه کرد: پیشرفت های خوب جوانان ما در این عرصه به گونه ای است که در زمینه فراوری بعضی از دارو ها جزء سه کشور برتر جهان هستیم و این موضوع باعث افتخار است.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با اشاره به ظرفیت بالای دانش و نیروی انسانی کشور در عرصه دارو های بایو، توضیح داد: درآمدزایی ارزی محصولات این حوزه قابلیت این را دارد که بعضی کاهش درآمد های ناشی از تحریم نفت را جبران کند.

وی در ادامه گفت: موفقیت شرکت های دانش بنیان در این عرصه نشان می دهد جوان متخصص ما می تواند به جای اکتفاء به کارمندی یا مهاجرت، یک کارآفرین شود و منشاء اشتغال برای افراد دیگر شود.

جلیلی همچنین با اشاره به موسسات دارویی دولتی نظیر موسسه رازی، پاستور و .. گفت: این موسسات دولتی باید نقش حامی و شتاب دهنده ها را برای شرکت های دانش بنیان داشته باشند.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش عنوان نمود: در این بازدید فهرستی از مسائل و موانع مطرح شد که برطرف بسیاری از آن ها صرفا محتاج یک تصمیم گیری صحیح است.

وی در انتهای سخنانش گفت: باتوجه به اینکه ارزبری مواد اولیه دارو های بیوتکنولوژی حداقلی و امکان ارزآوری آن بالاست، با نگاه به توانمندی های موجود و توجه ویژه به این صنعت می توان کشور را به قطب فراوری و صادرات این دارو ها در منطقه تبدیل کرد.

جلوگیری از ورود به فهرست دارویی، اصلی ترین مشکل داروسازان

آنالیز پیشنهاد ها درباره سازوکار مطلوب صادرات محصولات این شرکت ها به سایر کشور ها از جمله محور های مورد بحث در این بازدید ها بود.

لازم به ذکر است شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه فراوریات دارو های بیوتکنولوژی توانسته اند مانع خروج سالیانه 1.5 میلیارد دلار ارز از کشور شوند که معادل خودکفایی 75 درصد دارو های وارداتی کشور است. میزان ارزآوری و صادرات این شرکت ها در حال حاضر، بالغ بر 60 میلیون دلار است که ظرفیت بالقوه آن ها در حال حاضر 500 میلیون دلار میباشد.

رقابت موسسات دارویی دولتی با شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی در مناقصات دولتی و .. به جای حمایت از این شرکت ها، از جمله گلایه های داروسازان بود.

همچنین عدم ارائه برنامه سالانه و پنج ساله از احتیاج های کشور به منظور امکان برنامه ریزی در فراوری محصولات توسط نهاد های مسئول دولتی، به عنوان یکی از مسائل فراوریکنندگان دارو مطرح شد.

ممانعت از اضافه شدن دارو های تازه فراوری داخلی در لیست بیمه درمانی و همچنین مشکل ورود به فهرست رسمی دارو های کشور یکی از مهمترین مسائل مطرح شدن توسط داروسازان بود که به عنوان مانع پیشرفت تحقیقات و فرصت صادراتی آن ها در این بازدید ها مطرح شد.

به گفته این داروسازان، وزارت بهداشت و بیمه های درمانی با بهانه عدم تامین هزینه ها از ورود دارو های جدید به فهرست رسمی دارویی کشور جلوگیری میکنند.

نکته جالب توجه در این مسئله آنست که درصورتیکه هریک از دارو های فراوری داخل در فهرست رسمی دارو های کشور قرار نداشته باشند، امکان صادرات به کشور های دیگر را نیز از دست خواهند داد.

جدا کردن فهرست رسمی دارو های کشور از لیست دارو های تحت پوشش بیمه و ایجاد بیمه های خصوصی-تخصصی از جمله پیشنهاد های داده شده برای برطرف این مشکل بود.

زمانبری طولانی تخصیص ارز نیمایی توسط بانک مرکزی برای تامین بعضی مواد اولیه و مسائل ترخیص در گمرک از دیگر مسائل شرکت های دارویی بود.

اجازه وارادات دارو های خارجی مشابه با دارو های فراوری داخل به عنوان یکی دیگر از مسائل مهم این شرکت ها بیان شد.

زیست دارو دانش با بیش از 53 میلیون یورو صرفه جویی ارزی

در اولین بخش از این سفر نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی ضمن ملاقات با هیئت مدیره شرکت زیست دارو دانش، از خط فراوری این شرکت دانش بنیان بازدید کرد.

زیست دارو دانش با بهره مندی از مجهزترین امکانات آزمایشگاهی و خط فراوریی، در آینده نزدیک به قطب فراوریکننده دارویی ایران در حوزه بیماری های اِم اِس و آنکولوژی دست خواهد یافت.

این شرکت در حال حاضر با ایجاد 4 خط فراوریی مجزا شامل خط فراوری پروتئین های نوترکیب دارویی، بیومولکول های پیچیده، ویال های تزریقی و خط فراوری فرآورده های جامد همچون انواع قرص و کپسول خوراکی در حال فعالیت است.

تبازیون، تکزیفوما، زیفرون و گلَتزی برای بیماران مبتلا به ام اس و داروی زیوِک برای بیماران مبتلا به سرطان از جمله فراوریات این شرکت میباشد.

ترکیه، سوریه، تونس، اوکراین و لبنان نیز مقاصد صادراتی 9 محصول فراوریی در شرکت زیست دارو دانش هستند.

با فراوریات این شرکت در امسال، مبلغی بالغ بر 53 میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور به ارمغان آمده است.

کیت های تشخیصی؛ محصول پیشتاز طب زمان

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه از خط فراوری شرکت دانش بنیان پیشتاز طب زمان بازدید کرد.

این شرکت در حوزه فراوری انواع کیت های تشخیصی بیوشیمی، مولکولی و الایزا فعال است که به منظور تشخیص طبی بیماری های عفونی، تیروئید، ناباروری، سرطانی، اچ آی وی، هپاتیت و ... به کار میروند.

پیشتاز طب زمان همچنین یکی از چندین شرکت دانش بنیانی بود که به پشتوانه واحد تحقیق و توسعه قوی خود توانست کیت های IGM و IGT در تشخیص ویروس کرونا را بسازد و با 6 درصد قیمت مشابه خارجی، در اختیار بیمارستان ها و آزمایشگاه های کشور نماید.

کیفیت مشابه با قیمت کمتر از جمله مزایای محصولات این شرکت برای رقابت در بازار جهانی بوده و میتوان از آلمان، صربستان و ترکیه به عنوان مقاصد صادراتی نام برد.

110 دارنده مدرک دکتری، شاغل در یک شرکت دانش بنیان

جلیلی در بازدید دیگری، با اعضای هیئت مدیره شرکت پرسیس ژن پار ملاقات کرد.

این شرکت با اشتغال 470 نفر که 110 تن از آن ها دارای مدرک دکتری در زمینه داروسازی و رشته های مرتبط به آن هستند، یکی از بزرگترین شرکت های دانش بنیان در زمینه دارو است که بر روی شتابدهی استارت آپ های تخصصی در حوزه فناوری های زیستی و سلول های بنیادی در کشور، تمرکز دارد.

پرسیس ژن پار با تامین زیرساخت استارت آپ های کوچکتر، ضمن مشارکت در پروژه های آن ها به جذب سرمایه گذار برای شرکت های فراوریکننده دارو می پردازد.

زمینه فعالیت این شتاب دهنده، زیست فناوری دارویی و پزشکی، محصولات مشتق از پلاسما، سرم های درمانی، واکسن های انسانی و دامی، دارو های گیاهی، دارو با منشاء طبیعی و طب نوساختی (سلول های بنیادی) است.

پیش بینی می شود فعالیت های این شرکت تا سال 1404، منجر به صرفه جویی ارزی تا میزان 400 میلیون دلار در سال خواهد شد.

آریوژن فارمد و مدوک زیست دارو؛ دیگر شرکت های بازدید شده

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در ادامه برنامه خود از خط فراوری شرکت آریوژن فارمد، بازدید کرد.

شرکت آریوژن فراوریکننده دارو های نوترکیب به وسیله فناوری های پیشرفته زیستی برای درمان بیماران مبتلا مثل سرطان، بیماری های اتوایمون و هموفیلی است. دارو های بیوسیمیلار یا بیوژنریک عرضه شده این شرکت، با استفاده از تکنیک های مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی دارویی و با استفاده از پیشرفته ترین خطوط، طبق آخرین استاندارد های دارویی جهان فراوری پایش کیفی شده و در بازار عرضه می شود.

آریو سِوِن، آلتبرل، زیتاکس، آریوتراست، استیوانت و تِمزیوا از جمله محصولات استراتژیک این شرکت بوده که به منظور درمان بیمای های خاص نظیر بعضی از بیماری های خون، بیماری های اتوایمیون، سرطان سینه و سرطان های خون به کار برده می شود.

کشور های همسایه، بعضی کشور های قاره آفریقا و همچنین برزیل از جمله مقاصد صادراتی آریوژن محسوب می شوند.

همچین بازدید از شرکت مدوک زیست دارو و بازدید از ظرفیت های فراوریی آن نیز از جمله برنامه سفر یکروزه دکتر سعید جلیلی به استان البرز بود.

شرکت مدوک زیست دارو، تنها پالایشگاه فعال در زمینه استخراج فراورده های مشتق از پلاسمای انسانی نظیر آلبومین و ایمونوگلوبولین در کشور و منطقه است که در حال حاضر در مرحله بازرسی و اخذ گواهی GMP از سازمان غذا و دارو برای فراوری بچ صنعتی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4081

به "جلیلی: توجه به دارو های باتکنولوژی موجب خودکفایی، ارزآوری و اشتغال می گردد ، جوان متخصص به جای مهاجرت و کارمندی می تواند کارآفرین باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلیلی: توجه به دارو های باتکنولوژی موجب خودکفایی، ارزآوری و اشتغال می گردد ، جوان متخصص به جای مهاجرت و کارمندی می تواند کارآفرین باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید