خبرنگاران پویایی فرهنگ، محرک پویایی اقتصاد است

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران- خبرنگاران- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم شورای اسلامی گفت: اقتصاد فرهنگ در کشور باید رشد کند و در این صورت، کمتر احتیاج به ایجاد اشتغال به وسیله صنعت داریم چرا که پویایی فرهنگی است که پویایی مالی را شکل می دهد.

خبرنگاران پویایی فرهنگ، محرک پویایی اقتصاد است

هفتۀ گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شروع به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویت های کشور دانستند و با تأکید بر اینکه اقتصاد و فرهنگ در صدر اولویت های کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و فراوری و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع گیری های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.

این تاکید رهبری بار دیگر توجه عمومی و نگاه متخصصان را به سوی حوزه هایی برد که اگرچه درگیر مسائل عدیده ای هستند و در شعارها توجه مناسبی به آن ها می شود، در عمل کمتر محلی از اعراب دارند و این مسئله را می توان در نوع مواجهۀ مجلس به عنوان نهادی تعیین نماینده با آن ها برشمرد. تاکید بر اقتصاد و فرهنگ به عنوان دو مفهوم کلیدی البته از سال گذشته در دستور کار مسئولان و به عنوان مبنایی کلیدی در تصمیمات مورد توجه قرار گرفته بود اما شاید این بار توجه به این دو مفهوم و مخاطب قرار دریافت مجلس شورای اسلامی از سوی رهبر در این راستا بتواند شرایطی عملی را برای تحقق آن فراهم سازد.

بزنگاه های اجتماعی اهمیت فرهنگ را برجسته می سازند

نماینده پیشین مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران و در باب اهمیت تاکید رهبری بر موضوع فرهنگ در مجلس یازدهم، گفت: به عنوان یک عضو سابق کمیسیون فرهنگی باید بگویم همواره همانقدر که اقتصاد برای ما مطرح بود، فرهنگ مطرح بود و حتی به دلیل عضویت در این کمیسیون، فرهنگ جایگاهی مهمتر داشت و کوشش می کردیم مسائل فرهنگی دیده شود.

پروانه سلحشوری ادامه داد: مسائل فرهنگی بعدها به صورت آسیب نشان داده و جامعه را تحت الشعاع قرار می دهند و آرامش و آسایشی که باید برای مردم به ارمغان بیاورند را محقق نکرده و می توانند باعث تنش در جامعه شوند. بنابراین این موضوع، نمونه ای کوچک از شرایط فرهنگی و اجتماعی حال حاضر کشور است که رسیدگی جدی را می طلبد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که واقعیات اجتماعی و فرهنگی جامعه با پیش فرض ها و فرض های درست آنالیز نشوند، شرایط تغییری نمی نمایند. بر اساس فرضیاتِ درست می توان راهکار ها و راهکارهای مفیدی را اتخاذ و انتخاب کرد. نباید از مسائل فرهنگی در حیطه های سیاسی و اجتماعی بهره برداری شود بلکه مسائل فرهنگی را باید مستقل آنالیز کرد و پس از تطبیق درک، به درک آنچه در جامعه می گذرد رسید و در نهایت بر این اساس راهبرد لازم را اتخاذ کرد.

نهادهایی که فرهنگ را می سازند

عضو پیشین کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم در تشریح نهادهای فرهنگ ساز در کشور توضیح داد: در جامعه به صورت تعیین نهادهایی را داریم که مسئولیت فرهنگ پذیرکردن، جامعه پذیرکردن و القای نگرش های درست را به مردم دارند. از این میان می توانیم به صدا و سیما اشاره کنیم که نقشی پررنگ در کشور ما دارد تا تعاملات اجتماعی را به درستی شکل دهد. البته منابع دیگری همچون آموزش و پرورش و آموزش عالی هم هستند که نقش تعیین نماینده ای در حوزه های فرهنگی دارند و می توانند کارهای مهمی انجام دهند.

وی اضافه کرد: البته در شرایط حاضر، شبکه های اجتماعی؛ به ویژه شبکه های اجتماعی موبایلی، نقش پررنگی را در این میان ایفا می نمایند. از همه اینها مهمتر خانواده است که نقشی بنیادین در آموزش و انتقال فرهنگ دارد؛ البته در کنار خانواده دوستان و گروه های همالان (هم سن ) هم می توانند در ایجاد فرهنگ در بین اقشار و گروه های خاص نقش داشته باشند.

سلحشوری تاکید نمود: با توجه به تغییر و تحولات جامعه، باید بدون حب و بغض های سیاسی در خصوص قوانین مدنی در این حوزه وارد شد و فرهنگ را بازسازی کرد؛ البته فراموش نکنیم فرهنگ را نمی توان با دستور در حوزه های مختلف راهنمایی کرد.

وی اضافه کرد: شرایط باید برای تغییر آماده شود؛ یعنی وقتی اعلام می کنیم نرخ جانشینی برای افزایش موالید باید تغییر کند، پیش از آن باید شرایط ازدواج فراهم شود. هنجارهایی که امروز منجر به طلاق می شوند، جوانان را از ازدواج گریزان می نمایند.

وقتی می خواهیم امری را از نظر فرهنگی اصلاح کنیم، حتما باید شرایط اصلاح و زیرساخت ها فراهم باشد.

پویایی فرهنگی می تواند پویایی مالی را شکل دهد

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در اشاره به مسائلی که بر سر راه اصلاحات فرهنگی در جامعه وجود دارد، تشریح کرد: یکی از قوانینی که در مجلس دنبال آن بودیم و ابعاد سیاسی گسترده ای پیدا کرد، افزایش حداقل سن ازدواج بود؛ حرف ما افزایش حداقل سن ازدواج بود و نه این که مخالف ازدواج باشیم؛ حرف ما این بود که شرایط برای ازدواج جوانانی که به سن ازدواج رسیده اند، فراهم شود و سن ازدواج به تاخیر نیفتد؛ اما رسانه هایی که این طرح را نمی پسندیدند، دقیقا برعکس این حرف را مطرح کردند و تبلیغات سوء بسیاری انجام دادند، طوری که اساسا از دستور خارج شد.

سلحشوری گفت: در نتیجه مجلس جزئی از یک کل است و فرهنگ از سایر عوامل به خصوص عوامل مالی، بسیار متاثر می شود. در عین حال اقتصاد فرهنگ، در کشور ما رشد نکرده است. اگر می توانستیم اقتصاد فرهنگ را گسترش دهیم، کمتر احتیاج به ایجاد اشتغال به وسیله صنعت داشتیم، آن هم زمانی که تا این اندازه برای یک شغل، هزینه می شود؛ در حقیقت پویایی فرهنگی، می تواند پویایی مالی را شکل دهد.

اتفاقات مثبتی هم در مجلس دهم (که ما در آن حضور داشتیم) رخ داد. موضوعاتی چون کاهش مجازات اعدام (که کار بسیار بزرگی بود) و حق تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع خارجی را به ثمر رسانیدیم. بحث اسیدپاشی، لایحه حمایت از بچه ها و نوجوانان، افزایش بودجه وزارت ورزش و... به ثمر رسید و تمام این موارد در راستای افزایش و بهبود شاخص های فرهنگی عمل می نماید؛ ولی وقتی روی این اقدامات صحبت شود و جایی نباشد که این موارد منعکس شود، عملکرد مجلس به چشم نمی آید و مخاطبان مطلع نمی شوند و در نهایت نمی دانیم که در حیطه فرهنگ و اجتماع، چه کارهایی در مجلس اجرا شده است.

عضو پیشین کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم در پایان گفت: برای نمایندگان جدید آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم حقوق احقاق نشده و مسائل مردم و کشور را در صدر برنامه های خود قرار دهند.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2663

به "خبرنگاران پویایی فرهنگ، محرک پویایی اقتصاد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پویایی فرهنگ، محرک پویایی اقتصاد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید