روبات جراح به یاری پزشکان تایلندی می آید

به گزارش مجله بای بلاگ، بیمارستان راجاویثی(Rajavithi Hospital) در بانکوک تایلند اخیرا از یک روبات جراحی با فناوری پیشرفته برای یاری به تیم های پزشکی برای انجام عمل های جراحی با دقت بالا و ایمن استفاده نموده است.

روبات جراح به یاری پزشکان تایلندی می آید

با تور لحظه آخری تایلند از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا را ببینید.

این روبات که داوینچی شی(da Vinci Xi) نام دارد یک فناوری روباتیک جراحی ساخت آمریکا است و برای یاری به دقت جراحان در عمل های جراحی اورولوژیک طراحی شده است.

روبات مذکور مجهز به فناوری بزرگنمایی سه بعدی اچ دی است که این موضوع به جراحان اجازه می دهد تا ناحیه جراحی را بهتر و واضح تر مشاهده نمایند. در همین حال لازم به ذکر است ابزارهای این ربات بسیار دقیق عمل می نمایند و عملکرد بازوی روباتیک آن فراتر از توانایی های دست انسان است و بسیار بهتر از دست انسان خم شده و می چرخد.

استفاده از روبات مذکور در جراحی باعث می گردد که جراحی با دقتی بالا و تنها با چند برش کوچک انجام گردد. این به این معناست که خون ریزی و احتمال عفونت این جراحی کمتر است و بهبودی سریع تر حاصل می گردد.

تانت تایدومرانگ(Tanet Thaidumrong) رئیس کمیته نظارت بر سیستم روباتیک جراحی بیمارستان گفت که ربات داوینچی شی پیشرفته ترین فناوری در این کشور است و نتایج رضایت بخشی را نیز ارائه داده است.

بیماران نیز از عمل اجرا شده توسط روبات به دلیل زخم های کمتر پس از عمل راضی هستند. تکنیک این روبات به بیماران یاری می نماید تا به سرعت بهبود یابند و باعث کاهش زمان بستری شدن آنها در بیمارستان می گردد.

دکترتانت اضافه نمود: این موضوع به نوبه خود سبب خالی شدن تخت های بیشتری در بیمارستان می گردد. بازوهای روباتیک به گونه ای طراحی شده اند که پزشکان بتوانند به راحتی از آنها هنگام جراحی استفاده نمایند. نکته خوب این است که توسط این روبات پزشکان می توانند به نقاط کوچکی از بدن و بدون هیچ محدودیتی، برای عمل جراحی دسترسی داشته باشند.

این بیمارستان 11 سالن جراحی جدید را ساخته است که یک اتاق برای روبات جراحی مذکور در نظر گرفته شده است. یک جراح برای آموزش نحوه استفاده از روبات قبل از انجام جراحی روی بیمار، حداقل به 30 ساعت آموزش احتیاج دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان و بیماری های پیچیده قبلاً توسط این روبات جراحی شده اند. به گفته مسئولان این بیمارستان 85 درصد عمل های اجرا شده توسط این روبات مربوط به بیماران مبتلا به بیماری های گوش، حلق و بینی، 11 درصد برای بیماری های زنان و دو درصد برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات و کلیه است.

در کشور تایلند هشت روبات جراحی در بیمارستان های King Chulalongkorn Memorial Siriraj و Ramathibodi وجود دارد. تخمین زده می گردد که در کل 5 هزار و 270 ربات جراحی در سراسر دنیا هستند و کار می نمایند.

سومساک آکسیلپ(Somsak Akksilp) رئیس دپارتمان خدمات پزشکی این بیمارستان گفت: روزانه بیش از شش هزار بیمار سرپایی به این بیمارستان مراجعه می نمایند و انتظار می رود تعداد آنها در آینده نیز افزایش یابد. این روبات در معالجه بیمارانی که احتیاج به عمل های پیچیده دارند نقش بسزایی خواهد داشت. روبات ها نه تنها باعث صرفه جویی در وقت می شوند بلکه با کاهش تماس مستقیم بین بیماران و تیم پزشکی و کادر درمان ایمنی مناسب را برای بیماران نیز فراهم می نمایند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5292

به "روبات جراح به یاری پزشکان تایلندی می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روبات جراح به یاری پزشکان تایلندی می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید