سنجشگر چندمنظوره گاما فراوری شد

به گزارش مجله بای بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، رضا قلی پور پیوندی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فراوری کننده این سنجشگر چندمنظوره گفت: سنجشگر گاما، وسیله ای است که پرتوهای گاما را طی فرایندهایی به پالس های الکتریکی قابل اندازه گیری در صنعت تبدیل می نماید. این دستگاه از یک فرستنده پرتو گاما و یک گیرنده پرتو تشکیل شده و با قابلیت نصب در نقاط مدنظر مانند مخازن قابلیت اندازه گیری سطح، ارتفاع و چگالی محتویات آن را دارد.

سنجشگر چندمنظوره گاما فراوری شد

وی ادامه داد: اصول کار بدین صورت است که فرستنده گاما که معمولا چشمه رادیوایزوتوپ Cs-137 یا Co-60 است در یک طرف مخزن و آشکارساز سنتیلاتور در طرف دیگر نصب می گردد. با تغییر محتویات مخزن که می تواند جامد یا مایع باشد در شدت پرتوها تغییر به وجود می آید. پرتو عبوری از ماده بسته به ترکیب عناصر، ضخامت و چگالی ماده در راستا پرتو تضعیف می گردد. با استفاده از تغییرات احساس شده از طریق گیرنده برحسب شرایط کار می توان سطح، ارتفاع، چگالی و موارد دیگر را اندازه گیری کرد.

قلی پور در خصوص کاربرد این محصول به صنایعی چون نفت و پتروشیمی و پالایش، صنایع سیمان و صنایع فولاد اشاره نمود و گفت: سنجشگر چندمنظوره گاما G.G. 104 در کلیه صنایع که احتیاج به اندازه گیری غیرتماسی دارند کاربرد دارد. به عبارت دیگر این محصول هرجایی که احتیاج به اندازه گیری از راه دور سطح یا ارتفاع، ضخامت و چگالی محتویات یک مخزن به صورت آنلاین و پیوسته باشد قابل استفاده است. البته با توجه به اینکه شرکت های عظیم تحت یک لایسنس خارجی پلنت را اجرا می نمایند امکان بازاریابی برای سنجشگر ما در این صنایع با کندی انجام می گردد.

وی به اخذ تسهیلات نمونه سازی به میزان 2300 میلیون ریال از صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره نمود و گفت: با این تسهیلات علاوه بر ساخت و فروش 19 دستگاه از انواع سنجشگرهای چند منظوره گاما توانستیم استانداردهای مختلفی چون گواهینامه هایIP TEST REPORT (برای دتکتور و کانتینر 3 دستگاه) و گواهی تأیید کالیبراسیون و تایپ تست ها برای سه محصول را اخذ کنیم.

این فعال فناور اضافه نمود: همچنین استاندارد IEC-62598 را که مربوط به ساخت کانتینر رادیواکتیو است را برای اولین بار در ایران پیاده سازی و دریافت کردیم. در حال حاضر بازپرداخت تسهیلات به خاتمه رسیده است و مکاتبات خود را با صندوق برای تسهیلات محل کار در یک شهرک صنعتی شروع نموده ایم.

مدیرعامل شرکت گفت: در حال حاضر رقبای خارجی ما دو شرکت عظیم آلمانی هستند که برای فروش سنجشگر خود یک دموپلنت در کشور مقصد راه اندازی و به این طریق بهتر از ما مشتریان را جلب می نمایند. همانطور که می دانید سنجشگر چندمنظوره گاما G.G. 104 در ردیف ابزارهای پیشرفته اندازه گیری و یکی از دقیق ترین روش های اندازه گیری ارتفاع، ضخامت و به ویژه اجزای یک ماده به صورت بر خط است.

به گفته وی، با توجه به اینکه تکنولوژی این سنسور در رده تکنولوژی های هسته ای است سازمان انرژی اتمی یکی از فراورینمایندگان آن در بخش دولتی محسوب می گردد و می توان محصول ارائه شده را در رده فناوری های نوآورانه با پیچیدگی نسبتا بالا قرار داد زیرا طراحی چنین محصولی احتیاج به آنالیز دقیق و تسلط بر مکانیزم فراوری پرتوهای گاما، آشکارسازی آن و طراحی دقیق اجزای آن دارد.

وی صادرات و چشم انداز آینده طرح را تشریح کرد و گفت: سه سال است که در قالب یک شرکت دانش بنیان خصوصی فراوری این سنجشگر گاما را شروع نموده ایم و ظرفیت فعلی ما فراوری بین 10 تا 20 دستگاه در سال است. این در حالی است که بیش از هزار مجموعه پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادی در کشور به این دستگاه احتیاج دارند و در صورتی که شبانه روز کار کنیم تنها یک دهم احتیاج کشور را می توانیم تامین کنیم. بنابراین در حال حاضر با توجه به نفت خیز بودن کشور و احتیاج حداکثری بازار داخل، صادرات در اولویت ما قرار ندارد.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2401

به "سنجشگر چندمنظوره گاما فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنجشگر چندمنظوره گاما فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید