شکست مذاکرات چه پیامدهایی برای ایران دارد؟

به گزارش مجله بای بلاگ، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگویی پیامدهای احتمالی شکست مذاکرات وین با 1+4 را مورد آنالیز قرار داد.

شکست مذاکرات چه پیامدهایی برای ایران دارد؟

به گزارش خبرنگاران، دکتر مجید تهرانی در این باره گفت: امریکا قبلا برای چنین موضوعی اقدام کرد و چون عضو برجام نبود پیروز نشد و اینبار هم مادامیکه عضو برجام نباشدو ایران مواضع حق مذاکراتی خود با سایر اعضای برجام را حفظ کند اتفاقی از این ناحیه به سادگی رخ نخواهد داد. البته این مانع نیست که راستا جدیدی برای بازگشت ایران به ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد مطرح نگردد یا اروپا همراه امریکا نباشد اما احتمال اثر بخشی راستاهای جدید هم زیاد نیست. در کل در دنیای پساکرونا و در نظم نوین خاکستری حاکم بر دنیا بعید است سازمان ملل منشا تشخیص ایران به عنوان تهدیدی برای صلح یا نقض صلح یا اقدام تجاوزگرانه باشد. اگر چه این مانع اجرای مهار چندجانبه نیست،اما قدرت گام دوم انقلاب و آثار آن را نباید نادیده گرفت و سومحاسبه معارضان در مورد توان و ظرفیت و نیت دفاع گام دومی ها اشتباهی تاریخی خواهد بود.

کارشناس سیاست خارجی پژوهشگر در دانشگاه های هریوت وات و کینگستون در ادامه در تشریح سیاست خارجی بایدن در قبال ایران گفت:سیاست خارجی آمریکا در زمان آقای بایدن در بعد راهبردی فعلا از چارچوب رئالیسم تهاجمی خارج نشده است یا این تغییر نشانه آشکاری ندارد. تیم آقای بایدن احتمالا (در صورت شکست مذاکرات برجامی و فرابرجامی) کمپین فشار حداکثری را تبدیل به کمپین فشار اپتیموم یا بهینه خواهد نمود. با توجه به تحرکات سایر قدرتها هم شاید استراتژیست های آمریکایی انتخاب خاکستری برای پیشگیری از ریسک ظهورایران به عنوان یک قدرت منطقه ای ندارند. احتمالا از نظر استراتژیست های امریکا یا باید ایران با اجرای 12 شرط پمپئو وارد معاهده ای با امریکا بگردد که ظرفیت و توان و نیت ایران تا چنددهه حافظ منافع آمریکا و شرکای منطقه ای آن باشد یا باید در قفسی از تحریمها و انواع جنگ نرم و جنگ هیبریدی که قدرت سخت و نرم ایران را زنجیر نمایند،حبس گردد.شاید از نظر آنها در غیر این دو حالت ایران می تواند در کنار سایر قدرتها مطلوبات آمریکا در منطقه مهمی مانند غرب آسیا را بهم بریزد.تقریبا مثلث چین/روسیه/ایران سخت ترین آزمون برای سیاست خارجه آقای بایدن هستند.کرونای هندی هم متاسفانه از دید یک استراتژیست خودش نوعی پیغام لجستیک دفاعی دارد.

وی در سرانجام گفت: لذا آقای بایدن احتمالا یک تا دوسال به ایران فرصت میدهد تا این فرصت تاریخی تببین گردد و طرفین برای تنش زدایی پایدار از آن استفاده نمایند،تا هم ایران صندلی مالی واقعی خود را در زنجیره تامین دنیای کسب کند و هم آمریکا با خیال راحت منطقه را به دست شرکایش شامل ایران بسپارد،و اگر کامیاب نشد، احتمالا با برطرف اشکال از تحریم ها، کمپین فشار اپیتیموم را ساخته و با غیبت راهبردی ایران را وارد هزینه های دفاعی انبساطی و سایش های جدیدتر منطقه ای میکند که در بلند مدت منتج به نوعی عملیات فرسایشی با احتمال خطای دفاعی از طرفین خواهد شد. به هر حال دسته بندی ایران در جبهه شرق سیاسی، اشتباهی است که امیدوارم رخ ندهد و تا بحال هم کسانی که داخل امریکا این بازی را ساخته اند مخاطرات امنیت ملی دیگری هم برای آمریکا رقم زده اند که نمونه آن را در کاخ کپیتول دیدیم. امید هست که آقای بایدن با تجربه بالا و تیم متخصص فهم فنی تر و مستقلی از ایران داشته باشد و از همه ظرفیت ها برای جبران مافات استفاده کند.

>>> مشروح تبادل نظر را بخوانید:

اگر مذاکرات وین شکست بخورد؛آیا ایران وارد یک جنگ تمام عیار می گردد؟

310311

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7205

به "شکست مذاکرات چه پیامدهایی برای ایران دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست مذاکرات چه پیامدهایی برای ایران دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید