طبع آلبالو سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟

به گزارش مجله بای بلاگ، آلبالو میوه ای پرطرفدار در سرتاسر جهان است. در کشور ما نیز از این میوه ترش و خوشمزه به صورت تازه و آبدار یا خشک شده استفاده می کنند. طبع آلبالو و ترکیباتی که در آن وجود دارد، این میوه خوش طعم را به یک میوه عالی و کاربردی در طب سنتی نیز تبدیل کرده است.

طبع آلبالو سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟

در این مقاله ابتدا طبع آلبالو از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی فواید سلامتی این میوه ترش و خوشمزه می پردازیم.

طبع آلبالو در طب سنتی چیست؟

مزاج آلبالو از نظر طب سنتی سرد و خشک است و انواع مصلحات آن عسل معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکعسل

خواص درمانی آلبالو

1. سرشار از مواد مغذی

آلبالو سرشار از مواد مغذی مختلف بوده و یک وعده 240 میلی گرمی آن شامل 119 کالری است. همچنین این میوه ترش، دارای انواع ویتامین های ضروری برای بدن مانند ویتامین A و C و مواد معدنی مثل منگنز، پتاسیم و مس است.

2. افزایش قدرت بدنی

خوردن آلبالو یا آب آلبالو از نظر جسمی قدرت عضلات را افزایش و درد عضلات را کاهش می دهد. یک مطالعه روی تعدادی دونده ماراتن، به این صورت انجام شد که به یک سری از دونده ها در طول هفت روز، روزانه 710 میلی لیتر آب آلبالو دادند و به یک سری ندادند. نتیجه آزمایش نشان داد افرادی که از آب این میوه خوشمزه استفاده کرده اند، در طول مسابقه و بعد از مسابقه حدود 3 برابر درد عضله کمتری را تجربه کردند.

3. آلبالو خواب عالی به شما هدیه می دهد!

مصرف آلبالو چه به صورت خشک در طول سال و چه به صورت تازه، روشی مطمئن و موثر برای درمان بی خوابی و افزایش میزان خواب شما در هر شب است. علت این امر طبع سرد آلبالو و علاوه بر آن وجود ماده ای به نام ملاتونین است. ملاتونین هورمونی در بدن است که باعث خواب آلودگی می شود.

علاوه بر این، این میوه ترش حاوی تریپتوفان و آنتوسیانین هاست، که به بدن در ایجاد ملاتونین کمک کرده و اثرات آن را طولانی تر می کند.

4. کاهش علائم آرتروز و نقرس

معمولا استفاده منظم از آلبالو و مشتقات آن علائم آرتریت یا همان آرتروز، مانند درد مفاصل و التهاب را کاهش می دهد. همچنین مطالعات انجام شده نشان داده است که آب این میوه خوشمزه علائم نقرس را نیز کم می کند.

به علاوه مصرف آب آلبالو سطح اسید اوریک که بالابودن آن منجر به نقرس می شود را پایین می آورد.

5. تقویت سیستم ایمنی بدن

آلبالو، این میوه خوش رنگ، سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات مفیدی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. محققان معتقد هستند که مقدار فراوان آنتی اکسیدان در این میوه به جلوگیری از انواع عفونت در بدن کمک می کند.

6. محافظت در برابر سرطان

در پیشگیری از سرطان آنتوسیانین های موجود در آلبالو از اهمیت بالایی برخوردار هستند. آن چه این مواد را خاص می کند این است که می توانند تا 12 ساعت پس از مصرف نیز فعال باشند. مهم ترین سرطانی که بیشترین عکس العمل را به مصرف این میوه خوشمزه نشان می دهد سرطان روده بزرگ است. همچنین استفاده منظم از این میوه و مشتقات آن مثل آبمیوه یا آلبالو خشکه، عوارض شیمی درمانی را در بیماران سرطانی کاهش می دهد.

7. ارتقاء سلامت مغز

تصور می شود اختلالات مغزی مانند پارکینسون و آلزایمر در اثر استرس اکسیداتیو (تخریب بافت های داخلی و ایجاد بیماری های مزمن به دلیل وجود رادیکال های آزاد) ایجاد شوند. آلبالو و آب آن حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات گیاهی مفید است، که با مبارزه با رادیکال های آزاد از سلول های مغزی محافظت می کند.

تحقیقات انجام شده روی افراد مسن نشان داده است که افرادی که به طور مرتب از این میوه و مشتقات آن استفاده می کنند دارای تسلط کلامی و حافظه بهتری هستند.

8. کاهش فشار خون

معمولا مصرف هر میوه ای که دارای مزه ترش باشد، یکی از راه های پایین آوردن فشار خون است. یکی از مهم ترین عناصر آب آلبالو یک فلانوئید به نام کوئرستین است، که به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند، استرس را در بسکمک از نقاط بدن به ویژه در سیستم قلبی و عروقی کاهش داده و فشار خون بالا را پایین می آورد.

9. لاغری با مصرف آلبالو

یکی از موثرترین راه های کاهش وزن، بهبود سوخت و ساز بدن است. مواد و ترکیبات موجود در آب آلبالو در سوخت و ساز بدن بسیار موثر است. استفاده از این میوه باعث کاهش رسوب چربی شکمی، کاهش کلسترول، افزایش گردش خون و جلوگیری از دیابت می شود. به مجموعه این بیماری ها سندرم متابولیک گفته می شود. در نتیجه همه این موارد به کاهش وزن شما کمک می کند.

10. پیشگیری آسان از ابتلا به دیابت

استفاده از آلبالو یا چای آلبالو به دلیل داشتن انواع آنتی اکسیدان ها، به طور مستقیم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 (یکی از انواع دیابت ملیتوس) را تا حد زیادی کاهش می دهد؛ زیرا می تواند به تنظیم سطح انسولین و گلوکز خون شما کمک کند.

11. افزایش سلامت پوست

آلبالو به خاطر آنتی اکسیدان های فراوانی که دارد، به عنوان یک ماده موثر در ساخت محصولات آرایشی-گیاهی مصرف می شود. مطالعه ای در سال 2013 از ژورنال تحقیقات زیست پزشکی و بیودارویی، آب ترش این میوه را به عنوان یک ماده محافظ در برابر انواع تحریک های پوستی تشخیص داد.

سخن آخر

از آلبالو در موارد بسیار زیادی مانند انواع کیک ها و دسرها، بستنی ها و شربت ها، مربای آلبالو، لواشک آلبالو و از آلبالوی خشک به شکل آجیل استفاده می شود. همچنین در ایران با آلبالوی تازه یا فریز شده، غذایی خوشمزه به نام آلبالو پلو درست می کنند.

باید اشاره داشت که افرادی که سرد مزاج هستند یا به طور کلی فشارشان پایین تر از حالت عادی است، باید در میزان مصرف این میوه خوشمزه احتیاط کرده و آن را همراه با مصلحش، عسل استفاده کنند. در پایین همین صفحه برای ما بنویسید شما از آلبالو چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات عالی شما هستیم!

شما همراهان عزیز می توانید در سایت خبرنگاران با طبع میوه های دیگر مانند طبع گیلاس، طبع ازگیل و طبع تمشک، به همراه مصلحات و خواص آن ها نیز آشنا شوید.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7577

به "طبع آلبالو سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع آلبالو سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید