عربی 21: آیا آنکارا در کشمکش با واشنگتن، پایگاه اینجرلیک را می بندد؟

به گزارش مجله بای بلاگ، در پی اقدام رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در سال 1915 و افزایش درخواست ها در ترکیه مبنی بر ضرورت بستن پایگاه اینجرلیک، آیا آنکارا دست به چنین اقدامی خواهد زد؟

عربی 21: آیا آنکارا در کشمکش با واشنگتن، پایگاه اینجرلیک را می بندد؟

بهترین تجربه سفر را با مبلغ تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اخیرا شماری از معترضان در ترکیه در رد اقدام واشنگتن در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در سال 1915 ضمن برپایی تظاهرات، اخراج آمریکایی ها از پایگاه هوایی اینجرلیک و بستن این پایگاه را خواهان شدند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش، با صدور بیانیه ای نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناخت و گفت: هر سال در این روز، ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم.

بایدن در این بیانیه از لفظ نسل کشی برای این رویداد استفاده کرد، عبارتی که رؤسای جمهور سابق آمریکا از آن استفاده ننموده بودند.

پایگاه خبری عربی 21 با انتشار یادداشتی به آنالیز احتمال بستن پایگاه اینجرلیک پرداخت و نوشت: در چنین شرایطی، ناظران سیاسی انتظار دارند که ترکیه به تدریج تصمیماتی در پاسخ به این اقدام جو بایدن اتخاذ کند که لغو توافق دفاعی و همکاری با ایالات متحده آمریکا یکی از آنها است.

در پاسخ به درخواست های معارضان ترکیه یک منبع در وزارت دفاع این کشور گفت که پایگاه هوایی اینجرلیک واقع در جنوب این کشور، متعلق به نیروهای مسلح ترکیه است و کلیه تاسیسات آن به جمهوری ترکیه تعلق دارد. دولت ترکیه به ایالات متحده اجازه استفاده از این پایگاه را در چارچوب تدابیر مشترک دفاعی بر اساس یک توافقنامه دفاعی داده است.

وی تاکید نمود که این پایگاه تنها میزبان نیروهای دفاعی ایالات متحده نیست بلکه میزبان نیروهایی از اسپانیا، قطر و لهستان هم هست.

در ارزیابی از درخواست ها مبنی بر اخراج نیروهای آمریکا از این پایگاه ترکیه، میتی یارار تحلیلگر سیاسی و امنیتی ترکی گفت که یک اشتباه رایج درباره اینجرلیک وجود دارد و آن این است که گفته می گردد، تصمیم احداث آن پس از الحاق ترکیه به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اتخاذ شد، اما واقعیت این است که این تصمیم پس از کنفرانسی که در جریان جنگ جهانی دوم برگزار گردید، اتخاذ شد.

وی در گفت وگو با شبکه سی ان ان ترکی، گفت: اهمیتی که این پایگاه در آن موقع برای خود کسب کرد هنوز هم وجود دارد و تغییری نیافته است و از اهمیت آن به هیچ وجه کاسته نشده است.

به گفته این تحلیلگر ترک، احداث پایگاه اینجرلیک در چارچوب توافق دفاعی و مالی با ایالات متحده صورت گرفت و همه می گویند که این توافقنامه برای تقویت صنایع دفاعی در ترکیه و افزایش همکاری دفاعی و مشارکت در رشد مالی ترکیه امضا شد و مضمون آن، حاکی از آن است که واشنگتن برای حل مسائل پیش آمده کوشش خواهد نمود.

وی اضافه کرد که ترکیه در گذشته و در سال 1975 هم این پایگاه را در پی تحریم های کنگره آمریکا علیه آنکارا، بر سر ورود نظامی ترکیه به قبرس در سال 1974 بست. تصمیمی که دولت ترکیه در آن موقع گرفت، درست بود اما مجادله مجدد در این راستا و بستن اینجرلیک به علت به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه از سوی آمریکا، درست نیست.

این تحلیلگر شرح داد: بستن پایگاه اینجرلیک به روی نیروهای آمریکایی باید زمانی صورت گیرد که ایالات متحده آمریکا یک تحریم نظامی علیه ترکیه تحمیل نموده باشد، در این صورت آنکارا باید به سرانجام دادن یک جانبه توافق دفاعی با آمریکا اقدام کند.

میتی یارار این چنین استدلال می نماید که هر گام اتخاذی باید معادل و مشابه گام برداشته شده از سوی طرف دیگر باشد. لذا بستن پایگاه نظامی اینجرلیک به روی آمریکایی ها نباید به علت حوادث 1915 باشه بلکه به علت تحریم های کاتسا علیه ترکیه بر سر خرید سامانه اس 400 روسیه باید صورت گیرد زیرا ایالات متحد توافق نامه دفاعی را با این اقدام نقض نموده است.

بر این اساس اتخاذ گامهایی علیه تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه می بایست به شیوه ای غیر از بستن پایگاه اینجرلیک در آدانا باشد و می بایست شروط قانونی برای بستن این پایگاه مهیا باشد. اگر ترکیه بخواهد از برگه های خود استفاده کند باید در جای مناسب و به شیوه ای کاملا منطقی این کار را انجام دهد.

محمد اوفور نویسنده ترکیه ای هم در یادداشتی در روزنامه صباح در این باره نوشت: تا بحرانی در روابط با کشورهای بزرگی مثل ایالات متحده یا روسیه حاصل می گردد یا کوشش برای ایجاد تنش در این زمینه صورت می گیرد، دشمنان اردوغان رئیس جمهور ترکیه، فورا وارد عمل می شوند و خواهان پاسخ سیاسی بسیار افراطی می شوند.

وی اضافه کرد: مخالفان در ترکیه به ویژه کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه و میرال آکشنار رئیس حزب خوب کوشش دارند تا اردوغان را با یادآوری نامه [سال 1964] لیندون جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا به عصمت اینونو نخست وزیر ترکیه و موضع گیری آنکارا در قبال آن تحریک نمایند. موضعی که به موجب آن در سال 1975، پایگاه اینجرلیک بسته شد.

[در سال 1964 لیندون جانسون در نامه ای به عصمت اینونو نوشت اگر آنکارا به منظور دفاع از تُرک نشینان قبرس در برابر خشونت یونانی تبارها در قبرس مداخله نظامی نماید، آمریکا و ناتو از ترکیه حمایت نخواهند کرد. ترکیه 10 سال بعد و در سال 1974، جواب نامه جانسون را با حمله نظامی به قبرس داد.]

تنش با آمریکا سرانجام نخواهد یافت

اوفور معتقد است که ترکیه در آستانه تنشی مشابه آن سالها با ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است و در حقیقت این تنش ها هرگز سرانجام نیافته و به نظر می رسد که در آینده نزدیک هم سرانجام نخواهد یافت. ایالات متحده هیچ یک از ابزارهای موجود در دستش از جمله کوشش برای کودتا و براندازی اردوغان را کنار نگذاشته و حتی علنا اعلام نموده که از مخالفان ترکیه در داخل حمایت خواهد نمود.

وی می گوید: رئیس جمهور بایدن از ابزار تهمت نسل کشی ارامنه استفاده کرد که آخرین سلاح محسوب می گردد هدف از آن، گروکشی آینده ترکیه است. با وجود آنکه اردوغان، پاسخی در خور به بیانیه بایدن داد، اما بعضی هستند که می خواهند پایگاه های آمریکایی به ویژه پایگاه اینجرلیک بسته گردد، مشابه کاری که دولت دمیریل در سال 1975 انجام داد.

تفاوت شرایط کنونی ترکیه با سال 1975

به اعتقاد این نویسنده ترکیه ای، شرایط کنونی ترکیه کاملا با سال 1975 فرق دارد. ترکیه اکنون دارای نقشی جهانی است و نیروهای آن در منطقه ها مختلفی حضور دارند و تنها سیاست زایی ندارد بلکه سلاح داخلی هم فراوری می نماید و هیچ پاسخی بهتر از آن چیزی که نشان داده شد، وجود ندارد.

اوفور شرح داد: سیاستی که آنکارا اکنون دنبال می نماید، ایالات متحده را به گونه ای اذیت نموده که در استفاده از برگه هایی که علیه ترکیه در دست دارد، با مشکل روبرو می نماید. لذا نباید دیگر فرصت جدیدی به واشنگتن برای بهانه جویی بدهد. برگه بستن پایگاه های نظامی آمریکایی که در طول جنگ سرد از آن استفاده شده، اکنون فایده ای ندارد.

وی نوشت: برای مقابله با سیاست های ناعادلانه ایالات متحده باید راه های جدیدی جستجو گردد و این مسأله تنها به دولت ترکیه مربوط نیست، بلکه مخالفان و نهادهای جامعه مدنی هم باید در آن دخیل باشند.

اوفور در ادامه پرسید: چرا مخالفان در ترکیه به همان مقدار ای که دولت را سرزنش می نمایند، بایدن را ملامت نمی نمایند و برای افکار عمومی آمریکا روشنگری نمی نمایند؟ هرچند، من مطمئن نیستم مخالفانی که از واشنگتن و بروکسل التماس می نمایند و می گویند که حیات امن و مالی خوبی در ترکیه وجود ندارد، دست به چنین کاری بزنند.

وی اضافه کرد: بهتر است سازمان های جامعه مدنی مانند TUSIAD وTOBB ومجمع روابط بین الملل اقدام به سازمان دهی گفت وگوهایی با افکار عمومی آمریکا تشکیل دهد و درباره قضیه ارمنستان سخن بگویند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7748

به "عربی 21: آیا آنکارا در کشمکش با واشنگتن، پایگاه اینجرلیک را می بندد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربی 21: آیا آنکارا در کشمکش با واشنگتن، پایگاه اینجرلیک را می بندد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید