مراحل کاشت سیب زمینی در گلدان

به گزارش مجله بای بلاگ، انگیزه - بسیاری از افراد به دنبال راهی برای کاشت سیب زمینی در منزل هستند و می خواهند محصول ارگانیکی را که خودشان پرورش داده اند، مصرف نمایند. در این مطلب از مجله اینترنتی انگیزه به شما روش کاشت سیب زمینی در گلدان و نحوه نگهداری از آن را آموزش خواهیم داد تا از خواص سیب زمینی ارگانیکی که خودتان کاشته اید بهره مند شوید.

مراحل کاشت سیب زمینی در گلدان

کاشت سیب زمینی در گلدان

وسایل مورد احتیاج

  1. گلدان عظیم (10 لیتری) (اندازه گلدان باید متناسب با تعداد سیب زمینی که می خواهید بکارید، باشد. البته به جای گلدان می توانید از کیسه های پلاستیکی مشکی نیز بهره ببرید.)
  2. خاک ماسه ای به همراه خاک برگ و خاک باغچه (خاک سبک برای کاشت سیب زمینی مناسب است.)
  3. کود مایع
  4. سیب زمینی جوانه زده
  5. آبپاش برای مرطوب کردن سطح خاک پس از آبیاری

مراحل کاشت و پرورش سیب زمینی در گلدان

1. انتخاب گلدان

در گام نخست گلدان مورد نظر خود را برای کاشت سیب زمینی خریداری کنید. با توجه به این موضوع که غده های سیب زمینی در درون خاک رشد می نمایند و هرچه فضایی که در اختیارشان است، بیشتر باشد، سیب زمینی نیز عظیمتر می گردد، پس بهتر است گلدان عظیمی را برای کاشت سیب زمینی انتخاب کنید.

2. تهیه خاک گلدان

گلدانی را که تهیه نموده اید را با خاک مناسب (خاک سبک و حاصلخیز که دارای میزان زیادی شن باشد) پر کنید. قبل از کاشت سیب زمینی می توانید خاک را با مقداری کود مخلوط کنید تا مواد غذایی مورد احتیاج برای رشد گیاه مهیا گردد.

3. برش زدن سیب زمینی

برای کاشت، یک عدد سیب زمینی درشت را انتخاب کنید و با چاقویی تیز آن را به سه تکه تقسیم کنید. این تقسیم بندی باید به صورتی انجام گردد که هر تکه از سیب زمینی حداقل دارای یک چشم سیب زمینی باشد. (به جوانه های سبز شده بر روی سیب زمینی چشم سیب زمینی می گویند.)

4. پهن کردن سیب زمینی های برش داده شده

دقت داشته باشید، باید سیب زمینی هایی را که به چند قسمت تقسیم نموده اید، پیش از کاشت، برای مدت زمانی در مکانی سایه روی زمین پهن کنید تا قسمت بریده شده از یک لایه پوشش حفاظتی پوشیده گردد.

5. کاشت سیب زمینی در گلدان

بعد از اینکه گلدان را از خاک پر کردید، خاک گلدان را به صورت کامل آبیاری نموده و تکه های سیب زمینی را که برای مدتی آنها را در سایه و بر روی زمین پهن نموده بودید، در گلدان بکارید. بسته به عظیمی یا کوچکی گلدان می توانید 2 تا 5 عدد جوانه سیب زمینی را در آن کاشت.

جوانه های سیب زمینی را در عمق گلدان بکارید به طوری که روی جوانه ها 10 تا 13 سانتی متر خاک وجود داشته باشد. بعد از کاشت جوانه ها در عمق، خاک را به آرامی با دست فشار دهید تا فشرده تر گردد.

6. آبیاری سیب زمینی های کاشته شده

گلدان را پس از کاشت جوانه ها، دوباره آبیاری کنید. این کار را به صورتی انجام دهید که آب از سوراخ کف گلدان خارج گردد.

7. کوددهی به بوته سیب زمینی

بعد از کاشت سیب زمینی در گلدان، پس از مدتی جوانه ها از خاک بیرون می آیند و شروع به رشد می نمایند. در این مرحله باید پای بوته ها را با خاک مخلوط با کود پر کنید تا محصول بهتری برداشت کنید. از طرفی دیگر می توانید هر دو هفته یکبار مقداری کود مایع به خاک اضافه کنید. (البته در صورتی که می خواهید محصول ارگانیک داشته باشید، احتیاج به افزودن کود مایع نیست.)

شرایط نگهداری و آبیاری

حالا که مرحله کاشت سیب زمینی در گلدان به خاتمه رسید باید بدانید که برای رشد و نمو، سیب زمینی به چه شرایط محیطی احتیاج دارد. در زیر به تعدادی از این عوامل اشاره خواهیم کرد.

1- خاک مناسب

سیب زمینی در خاک دارای بافت شنی به میزان قابل توجهی رشد می نماید. معنی این جمله این است که هرچقدر خاک شما دارای بافت شنی بیشتری باشد، رشد و غده زایی سیب زمینی بهتر خواهد بود. برای نتیجه بهتر، سعی کنید به خاک گلدان خود کمی شن اضافه کنید تا محصولی با کیفیت بالا برداشت کنید. بهترین خاک برای کاشت سیب زمینی در گلدان خاک شنی مخلوط با ورمی کمپوست و زهکشی بالاست. شما می توانید از ترکیب 50 درصد خاک گلدانی (از فروشگاه ها این خاک را تهیه کنید) با 25 درصد ماسه و 25 درصد کود بهره ببرید.

2- آبیاری

به صورت کلی گیاه سیب زمینی احتیاج آبی متوسطی دارد و لازم نیست این گیاه خیلی زیاد آبیاری گردد. تنها کافی است خاک گلدان مرطوب باشد. دقت داشته باشید خاک گلدان شما می بایست مرطوب باشد نه خیس. خیس بودن گلدان و نداشتن زهکشی مناسب باعث پوسیدگی غده ها خواهد شد و رعایت نکردن این اصول گیاه شما را نابود می نماید.

3- نور

هنگامی که گیاه را در حیاط یا باغچه منزل خود می کارید، سیب زمینی شما به نور مستقیم عادت می نماید و به سادگی رشد خواهد نمود؛ اما در مواردی که گیاه را در درون گلدان می کارید، بهتر است نور غیر مستقیم ایجاد گردد یا اینکه گلدان را در بالکن جنوبی قرار دهید که نور ملایم به گلدان شما برسد.

4- کود دهی

پس از شروع مرحله ای که گیاه شما شروع به جوانه زدن و خارج شدن جوانه از خاک کرد، می توانید گیاه را کود دهی کنید، اما بیشتر مهندسین کشاورزی استفاده از کود را پیشنهاد نمی نماید. اگر قصد کود دادن به گیاه را دارید، این کار را در حدی انجام دهید که گیاه رشد کند؛ زیرا می خواهیم یک محصول ارگانیک داشته باشیم.

5- دمای مناسب برای رشد

گیاه سیب زمینی به دمای بسیار زیاد حساس است. این گیاه سرما را دوست دارد و دمای 8 تا 34 درجه را به سادگی تحمل می نماید، اما مناسب ترین دما برای رشد سیب زمینی دمایی بین 18 تا 20 درجه سانتی گراد است.

برداشت سیب زمینی

زمان 2 تا 4 ماه پس از کاشت سیب زمینی در گلدان، سیب زمینی شما آماده برداشت است. پیشنهاد می گردد دو هفته پیش از برداشت، جوانه های روی گلدان و شاخ و برگ های سیب زمینی خود را ببرید. با این کار پوست سیب زمینی فرصت ضخیم شدن پیدا خواهد نمود و در زمان برداشت، کمتر آسیب می بیند و نگهداری از آن آسانتر خواهد بود.

برای برداشت با استفاده از یک بیلچه باغبانی گیاه را از ریشه بیرون بیاورید و سیب زمینی هایی را که در ته گلدان وجود دارند، برداشت کنید.

مزیت کاشت سیب زمینی در گلدان نسبت به کاشت در زمین

سیب زمینی یک محصول مناسب از لحاظ کاشت است که در شرایط مناسب می تواند تقریباً در تمام طول سال رشد کند. کاشت سیب زمینی در گلدان ها مقدار فضای مورد احتیاج شما و همچنین خطر ابتلا به آفت و بیماری را کاهش می دهد. مهم ترین چیزی که برای این کار احتیاج دارید یک گلدان عمیق و سنگین است، زیرا سیب زمینی در زیر خاک رشد می نماید و احتیاج به مقدار زیادی خاک دارد. کاشت این محصول بسیار ساده است و نتیجه مطلوبی را در پی خواهد داشت.

بیشتر بدانید: آموزش کاشت هویج در گلدان؛ اصول پرورش و شرایط نگهداری آن

آیا شما روش بهتری برای کاشت سیب زمینی در گلدان سراغ دارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خودتان را درباره این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4072

به "مراحل کاشت سیب زمینی در گلدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل کاشت سیب زمینی در گلدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید