نبرد غافلگیرکننده و برق آسای ارتش سوریه در ادلب

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران-گروه بین الملل: از چند روز قبل ارتش سوریه بدون اعلام قبلی و با رعایت اصل غافلگیری نبرد سنگینی را علیه گروههای تروریستی شروع کرد که تا به امروز بر مناطق مهم و راهبردی از جمله جرجناز در شرق ادلب مسلط شده است.

نبرد غافلگیرکننده و برق آسای ارتش سوریه در ادلب

شکست های سنگین گروههای تروریستی طی روزهای گذشته در همه جبهه ها، موجب سرخوردگی و فروپاشی و اتهام زنی متقابل تروریست ها به یکدیگر شده و سبب شده است که تروریست ها به سوی روستاها و شهرک ها در حومه ادلب به سمت شمال فرار نمایند.

سقوط دومینووار مناطق تحت کنترل جبهه النصره و اجناد قفقاز

باگذشت پنج روز از عملیات برق آسای ارتش سوریه در شمال غرب سوریه، تروریست های جبهه النصره و اجناد قفقاز و دیگر گروههای تروریستی از مقابل ارتش سوریه فرار می نمایند و مناطق تحت کنترل آنها دومینووار در حال سقوط است و دهها روستا و شهرک و منطقه راهبردی به تسلط نیروهای دمشق درآمده است.

ارتش سوریه با پیشروی های خود به سمت مراکز مهم تروریست ها نزدیک شده است که از جمله آنها از جرجناز می توان نام برد که طی سالیان گذشته مهمترین لانه تروریست های جبهه النصره بوده است و پس از سیطره بر جرجناز به سوی روستای تلمنس و شهر بزرگ معره النعمان در حال پیشروی هستند به ویژه که این شهر بزرگترین شهر در حومه جنوبی ادلب محسوب می گردد.

بر اساس بعضی گزارش های میدانی، گروههای تروریستی قبل از ورود ارتش سوریه در حال عقب نشینی هستد. معره النعمان در جاده راهبردی بین المللی واقع شده است که شهر حلب در شمال سوریه را به دمشق پایتخت سوریه متصل می سازد. انتظار می رود که ارتش سوریه به پیشروی های خود به سوی شهر سراقب ادامه دهد تا اهداف عملیات که بازگشایی جاده بین المللی میان حلب-دمشق و لاذقیه است، محقق گردد.

هراس و وحشتی که در دل تروریست ها انداخته شده است

به دنبال فروپاشی استحکامات و مناطق وابسته به تروریست ها در جنوب ادلب به دست ارتش سوریه، تروریست ها دچار هراس و وحشت شده اند و یکدیگر را به خیانت و فرار از جنگ متهم می نمایند و فراخون عمومی در مناطق تحت اشغال خود داده اند تا به جنگ با ارتش سوریه بروند و مانع از ادامه پیشروی های نیروهای سوری شوند.هیئت موسوم به تحریر الشام یا همان جبهه النصره در بیانیه ای فراخوان عمومی در مناطق شمال سوریه و وعده پیروزی داده است.

واکنش ترکیه و راز حضور همزمان 2 هیأت در مسکو

همزمان با آن ارتش سوریه مرکز دیده بانی ترکیه در شهرک صرمان را به محاصره درآورده است و همین و نیز غافلگیری آنکارا از عملیات ارتش سوریه سبب شده است که هیأتی ترکیه ای برای بحث درباره ادلب به مسکو برود و این همزمان با حضور ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در آنجاست. هنوز معین نیست که حضور هیأت های سوری و ترکیه ای در روسیه اتفاقی است یا روسیه پیروز به ترتیب دادن ملاقات مستقیم میان دیپلمات های دو کشور شده است.

مرکز دیده بانی ترکیه در صرمان دومین مرکزی است که پس از مرکز مورک در جریان عملیات تابستان گذشته به محاصره ارتش سوریه درآمده است و این بزرگترین مرکز دیده بانی در میان 12 مرکز ترکیه در شمال سوریه طبق توافق منطقه کاهش تنش با روسیه است.

این درحالی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مجدداً از اهرم آوارگان علیه اروپا استفاده نموده است تا کشورهای اروپایی را وادار به فشار برای توقف عملیات نظامی ارتش سوریه کند.

اردوغان گفته است که ترکیه به تنهایی بار آوارگانی که از ادلب فرار می نمایند را بر دوش نخواهد کشید به ویژه که نبرد تشدید شده است. در واکنش به این موضع گیری رئیس جمهور ترکیه؛ وزارت خارجه آلمان این عملیات نظامی را محکوم کرد و خواستار انتها دادن به آن شد.

برلین مدعی شد: ما نگران تشدید اقدامات جنگی در ادلب طی روزهای گذشته هستیم و حملات متوالی نظام سوریه و متحدانش را به زیر ساختهای شهری محکوم می کنیم. اوضاع انسانی در ادلب فاجعه بار است.

به هر حال کاملاً واضح است که روسیه و سوریه از اقدامات ترکیه و گروه تروریستی جبهه النصره به تنگ آمده و به همین دلیل تصمیم گرفتند تا از گزینه نظامی استفاده نمایند و آخرین پایگاه های گروه های مسلح مسلط بر شهر ادلب به سرکردگی تحریر الشام (جبهه النصره سابق) را از بین ببرند.

به اعتقاد ناظران امور؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم اکنون می بایست از میان دو گزینه ذیل یکی را برگزیند؛ نخست، در کنار همپیمانان خود در جبهه النصره و احرار الشام و دیگر گروه های مسلح قرار گیرد که هم اکنون زیر چتر ترکیه در ادلب و حومه آن مشغول نبرد هستند.

دوم: به مسکو روی آورد به ویژه که تا به امروز در اجرای توافقی که با روسیه در زمینه خلع سلاح گروههای مورد حمایت خود داشته، پیروز نبوده یاحداقل تمایلی برای خلع سلاح این تروریست ها نداشته است زیرا به آنها به مثابه ابزاری برای پیشبرد اهداف خود در سوریه می نگرد.

بوریس دولگوونا کارشناس مرکز مطالعات عربی و اسلامی وابسته به مؤسسه مطالعات شرق آموزشگاه علوم سوریه در این باره به اسپوتنیک گفت: باید یادآور شوم که در منطقه ادلب منطقه کاهش تنش براساس توافق میان روسیه و ترکیه ایجاد شد و ترکیه باید به شروط خود عمل می کرد؛ اما نتوانست کاری از پیش ببرد.

همانطور که پیش بینی می شد گزینه نظامی گویا تنها راه بازگشت ادلب به آغوش سوریه است.

آشنایی با ادلب

استان ادلب از شمال به ترکیه، از شرق به حلب و از جنوب به استان حماه و از غرب به استان لاذقیه محدود می گردد. ادلب هفتمین استان سوری از نظر مساحت است و تعداد ساکنان آن قبل از 2011 حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر بود. شهرهای مهم این استان ادلب، معره النعمان، جسرالشغور، اریحا و حارم هستند. این استان باغات زیتون زیادی دارد و بخش اعظم زیتون سوریه در این استان است. ادلب از تنوع جغرافیایی برخوردار است کوه های حارم، الاربعین و الزاویه و نیز دشت های حاصلخیزی دارد که دارای منابع آب های زیرزمینی است.

به هر حال آنچه درباره نتایج عملیات جاری در ادلب می توان گفت این است که گروههای تروریستی تا به دندان مسلحی بودند که در تونل ها و استحکامات زیرزمینی قرار داشتند و همچنین تروریست هایی که در جنوب سوریه و مناطق دیگر بودند، هرگز فکر نمی کردند که ارتش سوریه بتواند این مناطق را از دست آنها خارج کند؛ اما ارتش سوریه آنها را بیرون کرد و این قطعاً درباره ادلب و گروه هایی که در شرق فرات هستند، نیز رخ خواهد داد.

نبرد جاری در ادلب با همکاری سوری-روسی در عالی ترین سطح جریان دارد و ارتش سوریه تا به امروز مناطق مهمی را به کنترل خود درآورده است و به نظر می رسد که شهر مهم و راهبردی معره النعمان و به دنبال آن سراقب و جسرالشغور به آغوش دمشق بازگردد و جاده بین المللی حلب-حماه و حلب-لاذقیه به کنترل ارتش سوریه درآید. با توجه به تجارب قبلی ارتش سوریه در میادین نبرد، می توان انتظار پیروی های سریع در این محورها را داشت.

adeliasafar.com: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 170

به "نبرد غافلگیرکننده و برق آسای ارتش سوریه در ادلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد غافلگیرکننده و برق آسای ارتش سوریه در ادلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید