همه باید برای عبور از اثرات تحریم پای کار بیایند

به گزارش مجله بای بلاگ، کارگروه مشترک تسهیل و رفع موانع تولید، رونق تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان با حضور دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور و صالحی نیا، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی کشور در محل استانداری سمنان برگزار گشت.

همه باید برای عبور از اثرات تحریم پای کار بیایند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: اگر امروز جنگ است چرا مانند هشت سال دفاع مقدس عمل نمی کنیم. آیا در زمان جنگ هم اگر امکانات جنگی می خواستیم باید صبر می کردیم تا از مرزهای قانونی وارد کشور شود پس اگر ایزگونه بود که از این مملکت چیزی باقی نمی ماند.

علی اصغر جمعه ای در نشست کارگروه مشترک تسهیل و رفع موانع تولید، رونق تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان اضافه کرد: چرا امروز قوانین اقتصادی را بر اساس شرایط جنگی تدوین نمی کنیم در شرایط جنگی اقتصادی باید قوانین متناسب با جنگ اقتصادی داشته باشیم.

جمعه ای در ادامه با انتقاد از قوانین جاری گمرکی، اقتصادیاتی و استاندارد اذعان کرد: امروز باید قوانین عادی مسکوت و ملغی شود و قوانین ویژه این شرایط را حکم فرماکنیم تا شاهد این حجم دپو در گمرکات کشور نباشیم.

رئیس اتاق سمنان شرح داد: در همین استان بسیاری از کالاهای اولیه و ماشین آلات در گمرک منتظر ترخیص هستند.

جمعه ای با تأکید بر اینکه بخش خصوصی به شدت موافق و مدافع این است که ارز حاصل صادرات به بانک مرکزی برشود اذعان کرد: عدم هماهنگی سامانه میان بانک مرکزی، گمرک و وزارت صمت مشکل دیگری است که امروز گریبان ما را گرفته است.

او گفت: در این شرایط بالغ بر یک ماه است که حتی یک کارت بازرگانی در سراسر کشور به دلیل مسائل سامانه تجارت صادر نشده است. آیا این مداخلات و بوروکراسی ها به تحریم ارتباط دارد

رئیس اتاق سمنان در ادامه بیان داشت: وزارت کشور در سال 98-99 اولویت سی گانه را برای رفع موانع تولید اعلام کرد، امروز خواهشمندیم بررسی نمایید که کدام دستگاه ها از این اولویت سی گانه عدول کرده اند.

جمعه ای اضافه کرد: امروز روز سختی است و برای گذر از این گردنه سخت و سخت نیازمند این هستیم تا همه پای کار بیایند، از دستگاه های اجرایی و تقنینی و قضایی تا کلیه بخش های خصوصی این انسجام باید هر چه سریع تر توسط حاکمیت صورت بپذیرد.

در ادامه محسن صالحی نیا معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور در این نشست گفت: تولیدات صنعتی کشور در 5 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

او ادامه داد: سال گذشته 317 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب های مختلف به بخش صنعت و معدن اختصاص پیداکرده که 30 درصد منابع تسهیلاتی کشور است که باید این میزان به 40 درصد ارتقاء پیدا کند.

او همچنین گفت: از تعداد واحدهای راکد هدف گذاری شده برای احیاء در کشور، 13 مورد در استان سمنان احیاء شده است که هنوز تا سقف میزان هدف گذاری شده برای سال جاری، 17 مورد باقی مانده است.

معاون وزیر سمت اضافه کرد: حضور بسیار خوب مسئولان استان در جلسه امروز بسیار مطلوب بود که گویای این است که در سال جهش تولید، همگان برای تحقق شعار سال در تلاش هستند.

او بابیان اینکه استان سمنان یک قابلیت خوبی در مقایسه نسبی از منظر استقرار واحدها و به بهره داری رسیده با سایر استان های کشور دارد، گفت: نرخ واحدهای راکد استان سمنان، 16 درصد است که این میزان در کشور 21 درصد بوده که پایین بودن این نرخ در استان نشان از میزان پتانسیل و ظرفیت استان سمنان دارد و این ظرفیت در استان وجود دارد تا میزان راه اندازی واحدهای راکد در استان سمنان تا 45 واحد در سال افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان صنایع کوچک ایران گفت: انشالله باید تلاش شود تا سهم استان از منابع و تسهیلات اعتباری به دلیل رتبه های مطلوب در شاخص های صنعتی و تولیدی استان در کشور، افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: انشالله هدف گذاری شده است تا پایان سال، 1800 واحد تولیدی و صنعتی در کشور به بهره برداری برسد که اعم این واحدها از طرح هایی است که بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و نیاز است تا این واحدها در استان نیز احصا شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه در کشور در بحث تأمین پارچه چادر مشکی نیاز بسیار جدی وجود دارد، گفت: با تعیین میزان نقدینگی و وصول درخواست از سوی متقاضی، تأمین تسهیلات و تضمین بازگشت سرمایه، شرکت تولیدی الگانت سمنان می تواند در بحث تأمین پارچه چادر مشکی زنانه اقدام کند.

صالحی نیا، معاون وزیر صمت همچنین گفت: در حال حاضر 2600 قلم کالا به دلیل وجود ظرفیت های تولید در داخل، دارای محدودیت واردات است که در صورت ورود شرکت الگانت در کنار سایر شرکت های فعال در این حوزه و تأمین سقف نیاز کشور در این بخش، می توان نسبت به تغییر و اصلاح تعرفه در خصوص واردات پارچه چادر مشکی ورود کرد.

معاون اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور: بیش از 800 هزار فرصت شغلی با فعال نمودن تمام معادن کشور فراهم می شود

بابک دین پرست اضافه کرد: با فعال کردن صددرصدی معادن کشور، بالغ بر 888 هزار فرصت شغلی در کشور فراهم می شود.

دین پرست، بابیان اینکه در حال حاضر و بر اساس آمار و اطلاعات 10 هزار معدن در کشور وجود دارد که از این میزان 43.2 درصد غیرفعال هستند، گفت: با فعال نمودن 100 درصدی معادن کشور، علاوه بر اینکه 888 هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور فراهم می شود، ظرفیت تولید کشور در بخش معدن نیز به 427 میلیون تن در سال ارتقاء می یابد.

او ادامه داد: در استان سمنان نیز بر اساس آخرین گزارش ها 537 معدن وجود دارد که از این تعداد 217 معدن فعال و 57 درصد یعنی چیزی حدود 327 معدن غیرفعال است.

معاون وزیر کشور گفت: 30 معدن از تعداد واحدهای غیرفعال استان سمنان در حال تجهیز است که با تجهیز این معادن و همچنین برنامه ریزی دقیق و تعیین، با اولویت تقویت و توجه به بخش معدن، می تواند فرصت های شغلی بسیار مطلوبی را برای استان فراهم کند.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کشور 337 واحد مشمول ماده 141 شناسایی شدند که متأسفانه 243 واحد در حال حاضر غیرفعال شده است و همچنین در استان سمنان نیز 13 واحد با 243 نفر مشمول این قانون قرارگرفته است.

دین پرست در ادامه بر توجه به واحدهای مشکل دار و بحرانی تأکید کرد و اضافه کرد: میانگین اجرایی شدن مصوبه های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور 57 درصد است که اجرایی شدن 74 درصد از مصوبه های ستاد تسهیل و رفع موانع استان سمنان، امری ارزشمند و قابل تقدیر است.

او در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه با اشاره به سفر به استان سمنان گفت: امروز 7 شرکت تولیدی در مرکز استان مورد بازدید قرار گرفت و مباحث و مسائل حوزه تولید این واحدها موردبررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد و همچنین در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز مسائل 7 واحد تولیدی متعلق به شهرستان های سمنان، دامغان، ایوانکی، مهدی شهر و شاهرود مطرح و در خصوص حل مسائل آن ها تصمیمات لازم گرفته شد.

معاون وزیر کشور بابیان اینکه میزان تولید پارچه مشکی برای چادر زنانه در کشور بسیار ناچیز است، گفت: به دلیل نگرانی هایی که در خصوص تولید در این بخش وجود دارد سرمایه گذاران علاقه ای به ورود به این صنعت ندارند.

معاون اقتصادی وزیر کشور ادامه داد: شرکت الگانت سمنان از ظرفیت بسیار مطلوبی در این حوزه برخوردار است که در صورت بررسی کارشناسی و تخصصی همراه با تضمین بازگشت سرمایه جلوتر از تأمین اعتبار، می تواند به تأمین و تکمیل نیاز کشور در این بخش ورود کند و در صورت ورود این شرکت و تکمیل سقف نیاز کشور، می توانیم شاهد تغییر تعرفه و ممنوعیت واردات کالا در این حوزه باشیم.

او همچنین گفت: شرکت عقاب یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی در کشور و خاورمیانه است که بر اساس گزارش و آمار از بازار خوبی نیز در داخل و خارج کشور برخوردار است و با پرداخت تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی به این شرکت به منظور تقویت تولید در فازهای چندگانه و تدریجی به گونه ای که بانک عامل با مشکل بازگشت سرمایه و منابع روبرو نشود موافقت داریم.

معاون وزیر کشور همچنین گفت: دو وزارتخانه کشور و صمت به دلیل نگاه توسعه ای وزیر کشور و ارتباطات بسیار تعاملی و مطلوب در سطح معاونین وزارتخانه ها، در دوران طلایی خود قرار دارند.

او ادامه داد: در ایام کرونا و انتشار این بیماری در کشور، بحث گردشگری از حوزه هایی است که بیشترین تأثیر منفی را پذیرفته و نیاز است تا در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ها، طرح ها و موارد مرتبط با امر گردشگری و جذب گردشگر، موردتوجه و تسهیل گری جدی تر و بیشتری قرار بگیرد.

معاون اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور در پایان اذعان کرد: بحث تقویت تولید داخلی و حمایت از سرمایه گذاری و صنعت همواره به عنوان مبحث اصلی و جدی در حوزه تقویت اقتصاد کشور موردتوجه قرار گرفته است. وی اضافه کرد: منافع ملی و امنیت ملی همواره یک اصل جدی در تمامی امور و اقدامات است و پس ازآن رسیدگی به مباحث اقتصادی در دستور کار قرار می گیرد و در این راستا هیچ گاه منافع فردی بر منافع ملی ارجحیت نداشته و ندارد.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4236

به "همه باید برای عبور از اثرات تحریم پای کار بیایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه باید برای عبور از اثرات تحریم پای کار بیایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید