همکاری ایران و ایتالیا در توسعه هوش مصنوعی

به گزارش مجله بای بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی در ملاقات با جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران، بر ضرورت ایجاد ارتباط بیشتر و همکاری دانشمندان ایرانی و ایتالیایی باهدف توسعه دانش هوش مصنوعی در دو کشور تأکید کرد و گفت: ایتالیا تا به امروز در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی در مقابل فشارهای غیرقانونی آمریکا مواضع بهتر و مستقل تری را در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ نموده است.

همکاری ایران و ایتالیا در توسعه هوش مصنوعی

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا ارزان زمستان 99 از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تعدادی از شرکت های ایتالیایی در ایران فعال هستند و همچنان به همکاری های خود با وجود تحریم ها و تهدیدها ادامه می دهند که این مسئله برای ما بسیار ارزشمند است؛ ما علاقه مند هستیم که این رابطه بیش از این توسعه پیدا کند و باید زمینه نزدیکی بیشتر مردم و گسترش همکاری های مالی بخش خصوصی در دو کشور را تسهیل کنیم.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که می تواند به نزدیکی بیشتر مردم و فعالان مالی دو کشور منجر گردد، ارتباطات و فناوری اطلاعات است گفت: جهان در حال تغییر است. اقتصاد جهان در حال حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال است و آینده جهان در این حوزه رقم می خورد؛ بنابراین لازم است که ما نیز برای آینده خودمان گفتگوهای را به منظور ایجاد همکاری های مشترک در زمینه اقتصاد دیجیتال شروع کنیم.

برقراری ارتباط میان دانشمندان ایرانی و ایتالیایی در حوزه هوش مصنوعی

وی اضافه کرد: بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده گردد تا علاوه بر برگزاری رویدادهای علمی مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، امکان برقراری ارتباط بین دانشمندان ایرانی و ایتالیایی در این حوزه و به طور معین هوش مصنوعی فراهم گردد.

آذری جهرمی ادامه داد: هوش مصنوعی موضوع بسیار مهمی است که می تواند آینده جهان را دچار تحولات شگرفی کند و بر مباحث مختلف از جمله پزشکی، آموزش، بانکداری، تجارت و... تأثیرگذار باشد. بر این اساس برای آنکه از این عرصه عقب نمانیم لازم است امکان ارتباط بیشتر و همکاری دانشمندان ایرانی و ایتالیایی را با هدف توسعه دانش هوش مصنوعی در دو کشور فراهم کنیم.

وزیر ارتباطات با تشریح شرایط اینترنت، دسترسی همگانی و برنامه های توسعه ای ارتباطات در ایران در پاسخ به سؤالات سفیر ایتالیا، توضیحات مبسوطی درباره مفهوم و اهداف شبکه ملی اطلاعات ارائه کرد.

شبکه ملی اطلاعات، ملی کردن اینترنت نیست

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه معنای شبکه ملی اطلاعات، ملی کردن اینترنت نیست گفت: ما مفهومی داریم تحت عنوان ژئوپلیتیک سایبری که بر اساس آن، فناوری در حال ایجاد تغییرات بزرگ در جهان است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در زمان و قرن هوش مصنوعی، کشوری که این علم را داشته باشد غنی تر و کشوری که این علم را نداشته باشد روز به روز فقیرتر می گردد. بنابراین اگر این فرایند ادامه پیدا کند کشورهایی که برای توسعه دانش هوش مصنوعی بیشترین هزینه را نموده اند می توانند تبدیل به قدرت بلامنازع اقتصاد آینده جهان شوند.

آذری جهرمی با بیان اینکه کشورهای جهان برای آنکه در اقتصاد آینده سهمی داشته باشند باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهند گفت: هوش مصنوعی یک ضعف عمده دارد و آن احتیاجش به داده است. بدون داده اساساً هوش مصنوعی کاربردی ندارد. وقتی آمریکایی ها سرویس های سراسری ارائه می دهند می گویند ما به دنبال گلوبالیزم هستیم. کل اطلاعات مردم جهان را در گوگل، فیس بوک، آمازون، علی بابا و... به اسم گلوبالیزم جمع آوری می نمایند چرا که به این داده ها، برای قرن هوش مصنوعی احتیاج دارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل اتحادیه اروپا GDPR (مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی) را تصویب می نماید تا دسترسی شرکت های آمریکایی و چینی به داده های اروپایی ها را محدود کند. در برابر این تهدید جهانی، روسیه و هند هم سیاست های خاص خود را پیش گرفته اند.

ایران در اقتصاد آینده جهان سهم خواهد داشت

آذری جهرمی توضیح داد: ما هم در ایران برای آنکه در اقتصاد آینده جهان سهمی داشته باشیم سیاستی را پیش گرفته ایم تا از داده های خودمان حفاظت کنیم تا هوش مصنوعی را مبتنی بر داده های داخلی توسعه دهیم. بر همین اساس شبکه ملی اطلاعات به نوعی پیش احتیاج توسعه دانش هوش مصنوعی محسوب می گردد و این واقعیت شبکه ملی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات گفت: بنابراین شبکه ملی اطلاعات مکمل اینترنت است که برای حمایت از اقتصاد داخلی و همین طور داده های داخلی مورد توجه قرار گرفته است و اجرای کامل شبکه ملی اطلاعات منجر به قطع و یا محدود کردن اینترنت بین المللی نخواهد شد.

در این ملاقات جوزپه پرونه نیز گفت: ما پیگیر فعالیت های روزانه شما در حوزه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم چراکه معتقدیم کاری های که شما انجام می دهید موردنظر کسانی است که به آینده نگاه می نمایند و این کارها می تواند آینده را رقم بزند.

وی اضافه کرد: ما در ایتالیا با دقت خاصی به روابط کشور خودمان با جمهوری اسلامی ایران نگاه می کنیم. در این برهه حساسی هم که کشور شما در آن قرارگرفته باوجود فشارها سعی نموده ایم که با حفظ استقلال، توسعه روابط را مدنظر قرار دهیم و همچنان کنار شما بایستیم و هیچ گاه عرصه را ترک ننموده ایم چراکه ما به آینده مناسبات دو کشور بسیار امیدواریم.

سفیر ایتالیا ادامه داد: از پیشنهاد شما برای گسترش روابط برای همکاری بیشتر بخش خصوصی دو کشور و ایجاد ارتباط بیشتر میان دانشمندان دو کشور برای توسعه دانش هوش مصنوعی هم استقبال نموده و آمادگی خودمان را برای هر اقدامی در این زمینه اعلام می کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 802

به "همکاری ایران و ایتالیا در توسعه هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری ایران و ایتالیا در توسعه هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید