ورزشکاران در ماه رمضان چه برنامه تغذیه ای در پیش بگیرند؟

به گزارش وبلاگ خرید، خبرنگاران/بوشهر یک کارشناس تربیت بدنی می گوید: در هنگام افطار باید از مصرف زولبیا و بامیه به مقدار زیاد پرهیز کنید، چون این مواد انسولین خون را بالا برده و قند نیز به سرعت جذب سلول ها می شود در نتیجه احساس ضعف یا گرسنگی شدید به افراد دست می دهد.

ورزشکاران در ماه رمضان چه برنامه تغذیه ای در پیش بگیرند؟

مجتبی کرمی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به بایدها و نبایدهای تغذیه ای در زمان روزه داری مطرح نمود: تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان از موضوعات دغدغه برانگیز است، به طوری که باید پوشش تغذیه ای مناسبی در این روزها و به خصوص در زمان تمرینات داشته باشند، در غیر این صورت ذخائر گلیکوژن بدنشان با مشکل روبرو خواهد شد.

وی اضافه نمود: نیازهای ورزشی که برای بیشتر ورزشکاران وجود دارد، بیشتر در مواد قندی و کربوهیدرات ها است که مقدار ذخیره آن ها در بدن محدود بوده و به دلیل اینکه مغز انسان تنها مواد قندی مصرف می کند، ممکن است ورزشکار با کمبود مواد قندی در بدن روبرو شود.

این کارشناس ورزشی ادامه داد: به همین دلیل امکان دارد کمبود قند در بدن باعث بروز مسائلی از قبیل افت فشار خون شود که ورزشکاران روزه دار می توانند با مصرف مواد خوراکی انرژی زای قندی و کربوهیدرات مانند ماکارونی و سیب زمینی در هنگام سحر مانع بروز مسائل ناشی از کمبود مواد قندی شوند.

کرمی اظهار کرد: همچنین مصرف مواد غذایی دیر هضم باعث می شود فرد دیرتر احساس گرسنگی کند، حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دوسر، لوبیا، عدس، آرد سبوس دار، برنج با پوست و مواد غذایی حاوی پروتئین از جمله غذاهای دیر هضم هستند و میوه های متنوع و انواع مغزهای کم نمک از جمله پسته، بادام، فندق و گردو مواد مناسبی برای جبران کمبود انرژی ورزشکاران روزه دار در فاصله بین صرف افطار تا خواب هستند.

تغذیه ورزشکاران در زمان افطار

این مربی تربیت بدنی اظهار داشت: مواد غذایی مصرفی در زمان افطار بهتر است سبک باشد تا به معده فشاری وارد نشود و همچنین پرکالری و زودهضم باشد، چرا که ضروری است قند به سرعت جذب شود و انرژی تولید کند. مواد غذایی مانند شیر، خرما، عسل، کشمش، توت خشک، انجیر خشک که باعث می شوند کمبود قند بدن جبران شود، همچنین انرژی فرد برای ورزش حفظ می شود و آسیبی به ورزشکار وارد نمی شود. آب میوه هایی مثل پرتقال، لیمو و هویج نیز توصیه می شود، زیرا باعث تأمین آب مورد نیاز بدن می شود.

وی یادآور شد: هنگام افطار از مصرف زولبیا و بامیه به مقدار زیاد پرهیز کنید، چون در صورت مصرف زیاد آن ها، انسولین خون بالا می رود و قند نیز به سرعت جذب سلول ها می شود در نتیجه انسولین بالا مانده و قند خون همچنان پایین است و یک احساس ضعف یا گرسنگی شدید به افراد دست می دهد. چون کاهش قند خون در شرایط روزه داری به ویژه در نیمه دوم روز، بروز می کند. رعایت موارد فوق از سوی ورزشکاران حرفه ای و عادی ضروری است.

فعالیت ورزشی سنگین برای روزه داران نوجوان

مجتبی کرمی تاکید کرد: متخصصان تغذیه به نوجوانانی که پرتحرک هستند توصیه می کنند برای پیشگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه مبارک رمضان، از انجام حرکات ورزشی سنگین اجتناب کنند. فعالیت زیاد نوجوانان روزه دار در ماه رمضان، منجر به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق در طی ساعات روز می شود که می تواند زمینه ساز سوء تغذیه خفیف یا شدید شود.

این کارشناس اظهار داشت: بهترین ورزش در طول ماه مبارک رمضان شنا و پیاده روی پس از صرف افطار است که از گرفتگی عضلات و بروز مسائلی چون یبوست نیز پیشگیری می کند.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2280

به "ورزشکاران در ماه رمضان چه برنامه تغذیه ای در پیش بگیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزشکاران در ماه رمضان چه برنامه تغذیه ای در پیش بگیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید