گیاهخواری؛ مفید یا مضر؟

به گزارش مجله بای بلاگ، هر سال با صرف هزینه و وقت زیاد برای تبلیغ و ترویج گیاهخواری درصد بیشتری از مردم رژیم های غذایی مبتنی بر گوشت را کنار می گذارند. علت اصلی این همه کوشش برای گیاهخواری جز حفظ سلامت و البته یاری به محیط زیست چیز دیگری نیست، اما آیا گیاهخواری هر دوی این اهداف را برآورده می سازد؟

گیاهخواری؛ مفید یا مضر؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، امروزه گیاهخواری به داشتن مزایای زیاد برای سلامت مشهور شده و هر روز اخبار و مقالات مختلفی در خصوص فواید آن منتشر می گردد. اما کمتر کسی به تأثیرات دیگر این تغییر فرایند در رژیم غذایی توجه می نماید. همزمان با گسترش پذیرش رژیم های گیاهخواری، احتمال ارتباط این سبک با افزایش سکته مغزی و مواردی مثل افسردگی و ریزش مو هم مطرح شده است؛ پس باید دید آیا تحقیقاتی که اثرگذاری منفی این نوع رژیم غذایی را بر سلامت انسان تایید کند وجود دارد یا نه؟

گیاهخواری یک مدل ثابت غذا خوردن نیست که فقط در آن منابع حیوانی حذف گردد؛ انواع مختلفی از گیاهخواری وجود دارد که در آنها درجه های مختلفی از منابع حیوانی حذف می گردد و اکنون یک هشتم جمعیت دنیا گیاهخوار هستند.

برخی کارشناسان تغذیه بر این باورند که گیاهخواری برای افراد سالم مسئله ای ایجاد نمی نماید. هر چند که این رژیم غذایی می تواند برای برخی افراد مشکل ساز باشد. مهم تر از آن این که میزان فواید گیاهخواری برای سلامت انسان به شدت بستگی به کیفیت و سلامت گیاهانی دارد که مصرف می گردد. همچنین وقتی از گیاهخواری صحبت می گردد، منظور هر نوع گیاه و با هر نوع روش طبخ نیست.

به گفته آنان، رژیم گیاهخواری شامل تمام غذاها به غیر از ترکیبات گوشتی، ماهی ها، مرغ و پرنده ها می گردد. در برخی انواع رژیم های گیاهخواری محصولات لبنی و حیوانی مانند شیر، پنیر و تخم مرغ هم جزو فهرست غذاهای ممنوعه هستند و به طور کلی در این رژیم سعی می گردد تمام محصولات و اقلام مربوط به حیوانات حذف گردد.

عباس رهامی کارشناس موسسه تغذیه و سلامت عمومی کشور در این زمینه می گوید: یکی از چالش هایی که در خصوص بحث گیاهخواری مطرح است، احتمال آسیب رسیدن به سلامت مغز بر اثر تداوم رژیم گیاهخواری است. مواد و ترکیبات مختلفی در گوشت وجود دارد که ترکیبات گیاهی نمی توانند در اختیار بدن قرار دهند. برای مثال رژیم های گیاهخواری به شدت از نظر میزان ترکیبی به نام کولین فقیرند. این در صورتی است که خوردن چند عدد تخم مرغ در هفته می تواند این مشکل را به کلی حل نماید. به همین دلیل توصیه می گردد افرادی که به رژیم های گیاهی روی می آورند، استفاده از مکمل های مختلف را حتماً در نظر داشته باشند. در خصوص انتخاب این مکمل ها هم باید مورد تایید بودن آنها آنالیز گردد.

وی می افزاید: کاهش شدید پروتئین دریافتی می تواند به طور مستقیم بر افزایش ریزش مو تاثیر بگذارد. علاوه بر پروتئین، کمبود ترکیبات دیگر مثل آهن، ویتامین بی و روی هم تاثیر مشابه بر بدن دارند و اینها موادی هستند که در غذاهای گوشتی به وفور پیدا می شوند. البته به این معنی نیست که این کمبودها را فقط با خوردن گوشت باید برطرف کرد. منابع مختلفی برای تامین ترکیبات مورد احتیاج وجود دارند، مثل حبوبات و سبزیجات تیره رنگ که دریافت آهن از سبزیجات برای بدن ما سخت است و استفاده از مکمل می تواند راه چاره منطقی حل مشکل باشد.

رهامی ادامه می دهد: تحقیقات مربوط به تاثیر گیاهخواری بر خلق و روحیات نتایج متناقض و متفاوتی دارند. برخی مطالعات نشان می دهند که حذف گوشت از مواد غذایی می تواند باعث بهتر شدن حال و روحیه و خلق و خو گردد و برخی مطالعات دیگر خلاف این این موضوع را نشان داده اند. در یکی از مطالعات که 400 زن تازه مادرشده تحت آنالیز قرار گرفتند، معین شد که 80 نفر آنها افسردگی پس از زایمان را تجربه نموده اند. همچنین معین شد که رژیم گیاهخواری یکی از عواملی است که بر افزایش این نرخ تاثیر مثبت می گذارد.

این کارشناس تصریح می نماید: از طرف دیگر یکی از مطالعات صورت گرفته که افراد گیاهخوار و غیر گیاهخوار را مقایسه نموده است، معین می نماید که گیاهخواران به طور کلی اضطراب و استرس کمتری را تجربه می نمایند. تحقیقات مختلفی در خصوص ارتباط سلامت روانی و مسائل روحی با رژیم گیاهخواری صورت گرفته که به طور کلی نشان می دهد گیاهخواران مسائل روحی بیشتری دارند.

رضا قناعت متخصص تغذیه نیز در این زمینه می گوید: یک رژیم تغذیه ای متعادل گیاهخواری از هر نوع آن، می تواند مزایای سلامت بخش از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و برخی از سرطان ها را فراهم کند.

وی ادامه می دهد: برخی از انواع احتیاجهای تغذیه ای که ممکن است در یک رژیم گیاهخواری، در صورتی که به صورت صحیح برنامه ریزی نشده باشد، از قلم بیفتد شامل پروتئین، ویتامین دی و املاح و مواد معدنی از جمله آهن و کلسیم است.

این متخصص تغذیه با بیان این که پروتئین برای بسیاری از متابولیسم های سلولی بدن نظیر ساخت و ترمیم بافت لازم است، اضافه می نماید: پروتئین ها از واحدهای کوچک تری با عنوان اسید آمینه ساخته شده و یک پروتئین کامل دارای همه نوع آمینو اسید ضروری برای بدن است. اگرچه بیشتر غذاهای گیاهی پروتئین کامل نیستند و تنها دارای برخی از آمینو اسیدهای ضروری هستند اما در میان پروتئین های گیاهی، سویا یک استثنا بوده و یک پروتئین کامل محسوب می گردد.

وی می افزاید: در گذشته باور عمومی بر این بود که گیاهخوران باید غذاهای گیاهی را در هر وعده با یکدیگر مخلوط نموده تا از مصرف پروتئین کامل در وعده اطمینان حاصل نمایند، اما یافته های جدید، خلاف این باور را نشان می دهد ولی طبق یافته های جدید، مصرف انواع مختلف منابع آمینو اسید در طول روز باید پروتئین کامل را برای بدن تامین کند.

قناعت تصریح می نماید: غذاهای گیاهی تامین نماینده منبع مناسب از پروتئین شامل حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس، مغزها و دانه های خوراکی، فرآورده های سویا نظیر شیر سویا، غلات کامل (سبوس دار) است و توصیه می گردد که گیاهخواران از همه انواع منابع پروتئینی یادشده به صورت روزانه و منظم استفاده نمایند.

adeliasafar.com: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 108

به "گیاهخواری؛ مفید یا مضر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهخواری؛ مفید یا مضر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید