غذای گربه و بچه گربه چیست؟

به گزارش مجله بای بلاگ، غذای گربه مناسب و متعادل، غذایی است که تمامی احتیاجات غذایی شامل: پروتیین، چربی، کربوهیدارت، ویتامین ها و مواد معدنی را برای گربه تامین کند.

غذای گربه و بچه گربه چیست؟

اگر به حیوانات خانگی علاقمند هستید و به تازگی صاحب یک گربه یا بچه گربه شده اید اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید نحوه نگهداری و تغذیه گربه می باشد. تغذیه یکی از مهمترین مباحث در پرورش و نگهداری تمامی حیوانات خانگی است. در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم تا اطلاعات خود را در مورد غذای گربه افزایش دهید.

غذای گربه بالغ چیست؟

قطعا غذای یک گربه وحشی که در طبیعت زندگی می کند و غذای خود را با شکار کردن و با تحرک و زحمت زیاد به دست می آورد با یک گربه خانگی که از کمترین تحرک برخوردار بوده و غذای خود را همیشه به صورت آماده از صاحب خود دریافت می کند، متفاوت است و این دو نیازات غذایی یکسانی ندارند. بنابراین کیفیت و کمیت جیره غذایی آنها متفاوت خواهد بود. یک غذای متعادل برای یک گربه خانگی، غذایی است که تمامی نیازات غذایی شامل: پروتیین، چربی، کربوهیدارت، ویتامین ها، مواد معدنی و انرژی را برای بدن موجود زنده، تامین کند.

شما می توانید در کنار گوشت از مواد غذایی دیگری مانند پنیر، شیر و تخم مرغ نیز استفاده کنید. به هرحال منبع پروتیین باید حداقل یک بیستم جیره غذایی گربه های بالغ را تشکیل دهد. یک دهم جیره غذایی گربه های جوان و در حال رشد و یک سوم جیره غذایی بچه گربه هایی که از شیر گرفته شده اند، باشد. غذای خشک گربه شما باید حاوی پروتیین حیوانی زیاد و پروتیین گیاهی کمی باشد چرا که هضم غذاهای گیاهی بعضی وقت ها برای گربه ها سخت شده و باعث بیماری گربه شما می شوند. کربوهیدرات غذای گربه شما نیز نباید بیشتر از 10 درصد آن را تشکیل دهد.یک غذای مفید و سالم برای گربه حاوی گوشت، ماهی یا مرغ تازه است.

لازم به ذکر است که گربه ها در مقاسیه با سگ های خانگی، به غذا، پروتیین و انرژی بیشتری (نسبت به وزنشان) نیاز دارند ولی از جهت دیگر از آنجایی که آنها ساعات زیادی از روز را به استراحت و خواب می پردازند، استعداد بیشتری برای چاق شدن دارند. بنابراین عدم توجه به غذای گربه ممکن است باعث افزایش وزن گربه شود.

گربه ها باید روزانه چقدر و چگونه تغذیه شوند؟

در نظر داشته باشید که با افزایش سن از تعداد وعده های غذایی گربه ها کاسته شده و در عوض مقدار آن اضافه می شود. برای مثال:

  • برای یک بچه گربه 3 ماهه تعداد 6 وعده غذا که هر وعده حاوی 180 گرم غذا باشد، کافی است.
  • برای یک گربه 8 ماهه 3 وعده غذا (هر وعده 350 گرم) کافی است.
  • برای گربه های بالغ 2 وعده (هر وعده 400 گرم) در نظر گرفته می شود ولی آنهایی که آبستن هستند، باید از 4 تا 5 وعده غذا (هر وعده 450 گرم) برخوردار شوند.
  • البته لازم به ذکر است که این اعداد و ارقام کاملا دقیق نیستند. چون گربه ها با توجه به جنس، نژاد، سن، شرایط زیست و میزان تحرک روزانه و … نیازهای متفاوت به غذا دارند. در واقع مقدار جیره نباید به اندازه ای باشد که حیوان را دچار چاقی و تنبلی کند و در عین حال نباید تا حدی هم باشد که گربه لاغر و ضعیف شود. در نتیجه بهترین معیار برای تعیین مقدار جیره و دفعات وعده غذایی، نظر دامپزشک شما است.
  • نکته دیگری که باید در مورد تغذیه گربه ها آن را رعایت کنید این است که هیچ موقع جیره غذایی را یکدفعه و بطور ناگهانی تغییر ندهید زیرا اینکار باعث بروز اختلالات گوارشی خواهد شد. در نظر داشته باشید که وقتی یک گربه جدید به خانه می آورید مهم است که رژیم غذایی قبلیش را ادامه دهد و اگر شما از رژیم غذایی قبلیش راضی نیستید می توانید پس از مدتی آرام آرام رژیم غذایی گربه خود را تغییر دهید. قرار دادن غذایی که به آن عادت کرده است یکی از راه های کاهش استرس گربه در روبرو با فضای جدید نیز می باشد.
  • نکته دیگر در مورد غذای گربه شما این است که در هر وعده غذایی از ترکیبات مختلف استفاده کنید. برای مثال اگر شما گوشت پخته شده را در یک وعده به گربه بدهید و برای وعده بعدی از پنیر و تخم مرغ استفاده کنید، هیچگاه آنها را نخواهد خورد تا شما مجبور شوید غذای مورد دلخواه وی، یعنی گوشت را به وی بدهید. پس توصیه می کنیم برای وعده های غذای گربه مخلوطی از گوشت، سبزیجات پخته، سیب زمینی، روغن و … را تهیه کنید.

غذای مناسب بچه گربه چیست؟

  • به طور طبیعی بچه گربه ها تا دو ماهگی شیر مادر را مصرف می کنند. اگر شما از بچه گربه ای بدون مادر نگهداری می کنید باید از شیر خشک با لاکتوز کم استفاده کنید. بچه گربه ها دندان هایشان از دو هفتگی ظاهر می شود. بنابراین از سن سه هفتگی به غذای جامد علاقه نشان می دهند.

نکاتی که باید در رابطه با غذای گربه بدانیم

  • به یاد داشته باشید که گربه ها نسبت به تغییرات مزه و طعم آب بسیار حساس هستند. برای تامین آب مورد نیاز گربه، از آب پاکیزه و یا شیر می توانید استفاده کنید.
  • شیر را به هر نسبت که خود گربه تمایل دارد به وی بدهید.
  • گوشت را کاملا پخته و سپس به گربه بدهید تا از سالم بودن آن مطمئن باشید.
  • استخوان های داخل گوشت را که احتمال می دهید باعث آزار حیوان شود را از آن جدا کنید.
  • بهتر است که گوشت را به خصوص گوشت ماهی و مرغ را به صورت تکه های ریز و خرد شده در آورید.
  • در صورت خرید غذای کنسروی دقت کنید بیشتر حاوی گوشت باشد تا مواد متفرقه.
  • مقادیر زیاد جگر در غذای گربه ممکن است باعث بروز اسهال در حیوان خواهد شد.
  • تخم مرغ خام باعث اختلال در جذب یکی از ویتامین های گروه ب به نام بیوتین می شود بنابراین حتما آن را بپزید.
  • پنیر منبع غنی از پروتیین بوده و می توانید آن را به صورت خام یا همراه با سایر غذاها پخته و به گربه بدهید.
  • وجود چربی در غذای گربه ها بسیار اهمیت دارد. برای تامین چربی مورد نیاز حیوان می توانید از روغن های گیاهی و حیوانی استفاده کنید.
  • در مورد سبزیجات نیز توصیه می شود انواع تازه آن را خرد کرده و به صورت مخلوط با گوشت، جلوی گربه بگذارید.
  • برای تهیه غذای مقوی برای گربه خود می توانید به مراکز فروش غذای گربه بروید و غذای مورد نیاز خود را به آسانی تهیه فرمایید.

مجله خبرنگاران

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با  مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه ...

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: setare.com
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4440

به "غذای گربه و بچه گربه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذای گربه و بچه گربه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید