15 درمان خانگی برای ادرار سوختگی بچه ها

به گزارش مجله بای بلاگ، ادرار سوختگی کودک یا راش پوشک یک نوع التهاب پوستی رایج است که باعث قرمز شدن پوست باسن نوزاد می گردد. این عارضه معمولا در اثر پوشیدن پوشک خیس یا عوض نکردن مرتب پوشک رخ می دهد. ادرار سوختگی اغلب نوزادان و هر کسی را که پوشک می پوشد، درگیر می نماید. پمادها و کرم های مختلفی برای درمان ادرار سوختگی نوزاد وجود دارد، اما این محصولات حاوی ترکیبات شیمیایی هستند و ممکن است پوست حساس نوزاد به آن ها واکنش منفی نشان دهد. بنابراین بهترین کار این است که از روش های طبیعی بهره ببرید .

15 درمان خانگی برای ادرار سوختگی بچه ها

این مقاله از خبرنگاران مگ را به نوزادان اختصاص داده ایم و قصد داریم روش های خانگی را برای درمان ادرار سوختگی کودک را معرفی کنیم. ابتدا علل، علائم و عوامل خطر این عارضه را توضیح می دهیم. سپس روش های خانگی برای درمان این مشکل پوستی را در اختیارتان قرار می دهیم و در خاتمه هم روش هایی را برای پیشگیری از این عارضه نام می بریم. تا خاتمه مقاله در کنار ما بمانید.

علت ادرار سوختگی کودک چیست؟

به ادرار سوختگی، درماتیت پوشک هم گفته می گردد که رایج ترین نوع درماتیت تماسی است. عوامل مختلفی می توانند منجر به ادرار سوختگی شوند. اولین و مهم ترین دلیل، درماتیت تماسی است. اگر پوست نوزاد برای مدت طولانی در تماس با پوشک خیس یا حاوی مدفوع باشد، بثورات شکل می گیرند.

دومین دلیل بروز این بثورات، عفونت پوستی است. باکتری ها و قارچ ها علل رایج عفونت های پوستی محسوب می شوند و ادرار سوختگی را به همراه دارند. به غیر از این دو دلیل، برخی از واکنش های آلرژیک باعث این عارضه می شوند، اما شیوع چنین واکنش هایی کمتر است .

علائم ادرار سوختگی کودک

رایج ترین نشانه های راش پوشک در ادامه آورده شده اند.

  • قرمزی در ناحیه مدنظر
  • تاول های کوچک
  • شکل گیری جوش های کوچک روی پوست ناحیه مدنظر
  • پوسته پوسته شدن پوست

عوامل خطر ادرار سوختگی

برخی از نوزادها بیشتر در معرض ابتلا به راش پوشک قرار دارند. اگر نوزاد عوامل خطر زیر را داشته باشد، مادر باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد.

  • عوض نکردن پوشک برای مدت طولانی
  • اسهال داشتن
  • مصرف آنتی بیوتیک
  • تغذیه با شیر مادری که آنتی بیوتیک مصرف می نماید.
  • پوشیدن پوشک تنگ
  • داشتن بیماری پوستی زمینه ای مثل اگزما
  • امتحان کردن مواد غذایی اسیدی جدید مثل مرکبات

روش های خانگی برای درمان ادرار سوختگی

ادرار سوختگی برای نوزاد دردناک و آزاردهنده است. بنابراین در صورتی که نوزادتان دچار این عارضه شد، باید بلافاصله به درمان آن بپردازید. برای این کار می توانید از روش های خانگی یاری بگیرید. در ادامه به 15 مورد از بهترین روش های طبیعی برای درمان ادرار سوختگی اشاره نموده ایم.

1. روغن نارگیل

چربی های اشباع شده موجود در روغن نارگیل به نرم و مرطوب نگه داشتن پوست نوزاد یاری می نمایند. خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدویروسی آن هم در درمان بثورات اثرگذار هستند. می توانید از این روش یک تا دو بار در روز بهره ببرید .

مواد لازم

  • روغن نارگیل 100 درصد طبیعی: نصف قاشق غذاخوری

طرز استفاده

  1. باسن نوزاد را خوب با آب گرم بشویید و به آرامی با دست به آن ضربه بزنید تا خشک گردد.
  2. روغن نارگیل را کف دستتان بریزید و به آرامی ناحیه مدنظر را که دچار سوختگی شده، با آن ماساژ دهید.

2. جوش شیرین

جوش شیرین که به آن بی کربنات سدیم هم گفته می گردد، نه تنها اسیدها را خنثی می نماید، بلکه در متعادل کردن PH طبیعی پوست نوزاد هم مفید است. این موضوع می تواند به مبارزه با میکروب هایی مانند باکتری ها و قارچ ها که علل رایج ادرار سوختگی هستند، یاری کند. می توانید هر روز از این روش درمانی بهره ببرید .

مواد لازم

  • جوش شیرین: دو قاشق غذاخوری
  • آب گرم: چهار فنجان

طرز استفاده

  1. جوش شیرین را به آب گرم اضافه نموده و خوب با یکدیگر مخلوط کنید.
  2. از مخلوط ایجاد شده برای شستن باسن کودک بهره ببرید.
  3. اجازه دهید باسن کودک به طور طبیعی (و نه با حوله) خشک گردد.

3. وان جو دوسر

جو دوسر حاوی مقدار زیادی پروتئین است که به محافظت از سدهای دفاعی طبیعی پوست نوزاد یاری می نماید. همچنین ترکیباتی به نام ساپونین دارد که کثیفی و چربی را از منافذ نوزاد رفع می نماید.

علاوه بر این جو دوسر حاوی خواص ضدالتهابی است که به همین دلیل می تواند التهاب و سوزش ناشی از ادرار سوختگی را تسکین دهد. از این روش درمانی دو بار در روز بهره ببرید.

مواد لازم

  • جو دوسر خشک: یک قاشق غذاخوری
  • آب گرم: به مقدار کافی

طرز استفاده

  1. جو دوسر را به آب گرم وان اضافه کنید.
  2. اجازه دهید کودک به مدت 10 تا 15 دقیقه در وان بماند. سپس او را خشک کنید.

4. روغن های اسانسی

در ادامه دو روغن اسانسی مفید برای درمان راش پوشک را معرفی می کنیم.

1. روغن اسانسی کندر

روغن اسانسی کندر خواص ضدالتهابی دارد و می تواند به کاهش تورم و سوزش پوست یاری کند. همچنین حاوی خواص ضدباکتریایی و ضدمیکروبی است که می توانند با باکتری های ایجادنماینده ادرار سوختگی مبارزه نمایند. یک تا دو بار در روز برای استفاده از این روش کافی خواهد بود.

مواد لازم

  • روغن اسانسی کندر: دو تا سه قطره
  • روغن نارگیل: یک قاشق غذاخوری

طرز استفاده

  1. روغن کندر و روغن نارگیل را با یکدیگر مخلوط کنید.
  2. مخلوط به دست آمده را روی پوست تمیز باسن نوزاد ماساژ دهید.

2 . روغن درخت چای

از روغن درخت چای به طور گسترده برای درمان مسائل پوستی استفاده می گردد، چون حاوی خواص ضدعفونی نماینده است. خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی روغن درخت چای آن را به یکی از بهترین روغن ها برای درمان ادرار سوختگی کودک تبدیل می نمایند. یک بار در روز از این روش استفاده کنید.

مواد لازم

  • روغن درخت چای: دو تا سه قطره
  • روغن نارگیل: یک قاشق غذاخوری

طرز استفاده

  1. روغن اسانسی درخت چای را با روغن حامل (روغن نارگیل) مخلوط کنید.
  2. مخلوط را به آرامی روی ناحیه مدنظر ماساژ دهید .

5. نمک اپسوم

نمک اپسوم که به عنوان منیزیم سولفات هم شناخته می گردد، به دلیل اینکه منیزیم زیادی دارد، حاوی خواص ضدالتهابی قدرتمندی است. این موضوع باعث می گردد در درمان پوست ملتهب و تحریک شده در نواحی دچار بثورات اثرگذار باشد . دو تا سه بار در هفته از این روش برای درمان ادرار سوختگی نوزاد یاری بگیرید.

مواد لازم

  • نمک اپسوم: نصف فنجان
  • آب: به مقدار لازم

طرز استفاده

نمک را در آب گرم وان بریزید. اجازه دهید کودک به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب بماند . سپس او را خشک کنید.

6. سرکه سیب

ترکیب اصلی سرکه سیب، اسیدسیتریک است که یک ضدعفونی نماینده طبیعی محسوب می گردد. علاوه بر این سرکه سیب خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدویروسی دارد و می تواند در درمان ادرار سوختگی مفید باشد . یک تا دو بار در روز از این روش درمانی بهره ببرید .

مواد لازم

  • سرکه سیب: یک قاشق چای خوری
  • آب گرم: یک فنجان
  • یک تکه پارچه تمیز

طرز استفاده

  1. سرکه سیب را به آب گرم اضافه نموده و خوب مخلوط کنید.
  2. یک تکه پارچه تمیز را در مخلوط سرکه سیب غوطه ور کنید و آن را روی باسن نوزاد بکشید.

7 . ماست بدون طعم

ماست خواص ضدالتهابی و پروبیوتیک دارد که در مبارزه با انواع قارچ ها و عفونت های میکروبی مفید هستند. این خواص باعث شده اند ماست تبدیل به یک درمان خانگی عالی برای راش پوشک گردد. می توانید هر روز از ماست بدون طعم برای درمان ادرار سوختگی کودک بهره ببرید.

مواد لازم

  • ماست بدون طعم: به مقدار لازم

طرز استفاده

  1. اگر نوزادتان به سنی رسیده که می تواند مواد غذایی جامد را بخورد، ماست را در رژیم غذایی روزانه او قرار دهید.
  2. همچنین می توانید لایه ضخیمی از ماست را روی باسن نوزاد بمالید. اجازه دهید حدود 10 تا 15 دقیقه بماند . سپس باسن او را شسته و خشک کنید.

8. آلوئه ورا

قرن هاست که از آلوئه ورا برای خواص بهبود دهنده ای که دارد، استفاده می گردد. این گیاه مفید می تواند با طبیعت ضدالتهابی خود پوست ملتهب و تحریک شده نوزاد را تسکین دهد. آلوئه ورا همچنین حاوی خواص ضدباکتریایی است که می توانند با باکتری های ایجادنماینده بثورات مبارزه نمایند. دو تا سه بار در هفته از آلوئه ورا بهره ببرید.

مواد لازم

  • ژل آلوئه ورا: یک تا دو قاشق چای خوری

طرز استفاده

با نوک انگشتتان ژل آلوئه ورا را بردارید و پوست ملتهب و تحریک شده نوزاد را به آرامی با آن ماساژ دهید.

9. عصاره هسته گریپ فروت

عصاره هسته گریپ فروت خواص ضدمیکروبی قوی دارد که می تواند برای درمان عفونت های میکروبی ناشی از ادرار سوختگی به شدت مفید باشد. یک تا دو بار در روز از این روش بهره ببرید.

مواد لازم

  • عصاره هسته گریپ فروت: 10 قطره
  • آب: نصف فنجان

طرز تهیه

  1. عصاره هسته گریپ فروت را به آب اضافه کنید.
  2. مخلوط را روی باسن تمیز نوزاد اسپری کنید.

10. وازلین

وازلین یک مرطوب نماینده طبیعی است که خواص ضدالتهابی و بهبود دهنده دارد که این موضوع باعث شده در درمان ادرار سوختگی مفید باشد. وازلین همچنین به وسیله محدود کردن ورود میکروب های دیگر به پوست نوزاد، از عفونت های بعدی جلوگیری می نماید. دو بار در روز از این روش بهره ببرید.

مواد لازم

  • وازلین: به مقدار لازم

طرز استفاده

باسن نوزاد را با آب گرم بشویید و به آرامی به آن ضربه بزنید تا خشک گردد.

یک لایه از وازلین را روی ناحیه مدنظر بمالید.

11. آب کرن بری

یکی از دلایل اصلی ادرار سوختگی نوزاد، تماس پوست با ادرار است. ادرار می تواند پوست حساس نوزاد را تحریک کند و باعث بروز بثورات گردد. آب کرن بری می تواند به وسیله خنثی کردن PH ادرار، محتوای قلیایی آن را خنثی کند. این نوشیدنی همچنین حاوی خواص ضدالتهابی است که می توانند پوست ملتهب و تحریک شده نوزاد را بهبود و تسکین دهند. یک بار در روز این نوشیدنی را به نوزاد بدهید.

مواد لازم

  • آب کرن بری: دو تا سه قاشق چای خوری

طرز استفاده

هر روز دو تا سه قاشق چای خوری آب کرن بری را به نوزاد بدهید.

12. شی باتر

شی باتر یک مرطوب نماینده طبیعی است که خواص ضدالتهابی و ضددرد دارد و به همین دلیل می تواند در درمان ادرار سوختگی مفید باشد و درد ناحیه مدنظر را تسکین دهد. دو بار در روز برای استفاده از این روش کافی است.

مواد لازم

  • شی باتر ارگانیک

طرز استفاده

یک لایه نازک از شی باتر را روی باسن تمیز نوزاد بمالید.

13. شیر مادر

شیر مادر یکی از بی خطرترین و ساده ترین گزینه ها برای درمان ادرار سوختگی کودک است. حتما می دانید که شیر مادر سیستم ایمنی بدن نوزاد را در برابر بیماری های مختلف تقویت می نماید. شیر مادر می تواند راش پوشک را درمان کند. چند قطره از شیر مادر را روی ناحیه مدنظر بمالید و اجازه دهید خشک گردد.

14. پوشک نوزاد را مرتب عوض کنید

زمانی که نوزاد دچار راش پوشک می گردد، باید پوشک او را به طور مرتب و به موقع عوض کنید . اگر نوزاد برای مدت طولانی در پوشک خیس یا حاوی مدفوع بماند، علائم ادرار سوختگی اش بدتر می گردد.

15. از صابون ها و شوینده های بدون عطر بهره ببرید

در بسیاری از شرایط، محرک های پوست از جمله عطر صابون ها و شوینده ها باعث راش پوشک می شوند. رایج ترین دلایل ادرار سوختگی شوینده های لباس شویی، برخی از صابون ها و کرم های نوزاد و اقلامی از این دست هستند.

عوارض جانبی بلندمدت ادرار سوختگی کودک

اگر ادرار سوختگی کودک درمان نگردد، مسائل بیشتری به وجود خواهد آمد. در ادامه به برخی از عوارض جانبی راش پوشک اشاره می کنیم که در اثر درمان نکردن آن رخ می دهند.

  • پوسته پوسته شدن شدید پوست
  • بدتر شدن بثورات
  • تب
  • کاندیدا

اگر به نظر می آید بثورات بدتر شده اند، نوزاد را بلافاصله نزد پزشک ببرید و قبل از اینکه بثورات بدتر شوند، برای درمان آن ها اقدام کنید.

روش های برای پیشگیری از راش پوشک

روش های اثرگذار برای جلوگیری از ادرار سوختگی کودک به توضیح زیر است.

  • پوشک نوزاد را زودبه زود عوض کنید.
  • پوشک را خیلی سفت و محکم نبندید.
  • از یک شوینده ملایم برای شست وشوی لباس های نوزاد بهره ببرید.
  • پوست نوزاد را نمالید و به آن فشار وارد نکنید. همواره وقتی نوزاد را شستید، به آرامی روی پوست او ضربه بزنید تا خشک گردد.
  • پوست نوزاد را تا جایی که امکان دارد، خشک نگه دارید.
  • زمانی که دستتان با بثورات تماس پیدا کرد، بلافاصله دست خود را بشویید تا عفونت ها به سایر قسمت های بدن نوزاد منتقل نشوند.

زمان مراجعه به پزشک

در بیشتر مواقع ادرار سوختگی نوزاد با روش های خانگی درمان می گردد. اما در برخی از شرایط لازم است نوزاد را نزد پزشک ببرید. اگر نوزاد مبتلا به راش پوشک علائم زیر را دارد، بردن او نزد پزشک لازم است.

  • تاول
  • تب
  • بثورات مداوم که با روش های خانگی درمان نمی شوند.
  • تورم
  • راش که با ترشح مایعات و چرک همراه است.

ادرار سوختگی همواره قابل پیشگیری نیست. بیشتر نوزادان و بچه ها کم سن وسال دست کم یک بار این عارضه را تجربه می نمایند.

کلام خاتمهی

ادرار سوختگی عارضه دردناک و آزاردهنده ای است که در اثر پوشیدن پوشک کثیف یا خیس برای مدت طولانی رخ می دهد. در این مقاله از خبرنگاران مگ به معرفی 15 روش خانگی برای درمان ادرار سوختگی پرداختیم . شما برای درمان ادرار سوختگی کودک خود از چه روش هایی استفاده می کنید؟ پیشنهادات خود را با ما و مادران دیگر در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: style craze, medical news today

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7400

به "15 درمان خانگی برای ادرار سوختگی بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 درمان خانگی برای ادرار سوختگی بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید