سنگ پرانی به پروژه بام کرمان، توسعه شهری با جدیت ادامه دارد

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران - گروه استان ها: شهر کرمان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است، در کهن ترین نقشه های ایران اگر نگاه کنید نام این شهر به چشم می خورد، شهر کرمان در عرصه تاریخ وقایع مهمی را گذرانده و نتیجه این تحولات ساخت وسازهاییاست که در گوشه و کنار شهر کرمان به جای مانده است و حالا پس از گذر از اعماق تاریخ این شهر با کلکسیونی از آثار تاریخی متعدد روبرو است که البته به دلیل بی توجهی در نگهداری و مرمت آن ها بسیاری از این بناها به سمت تخریب گام برداشته اند.

سنگ پرانی به پروژه بام کرمان، توسعه شهری با جدیت ادامه دارد

وجود بناهای متعدد تاریخی در کرمان که ثبت ملی نیز شده اند اما در حال تخریب هستند، عدم توسعه شهری طی سال های گذشته و منفعل بودن در مقابل مرمت و بازسازی بناهای تاریخی، شهر کرمان را به شرایطی کشانده است که علیرغم اینکه از داشته های متعدد و پتانسیل های زیادی درزمینهٔ تاریخی بهره می برد اما از بسیاری از شهرهای تاریخی دیگر کشور عقب مانده است.

اگر به لیست درخواست های مردم در سال های گذشته از مسئولان نگاهی بیندازیم، عمران شهری کرمان یکی از مهم ترین درخواست هایی بود که مطرح می شد و حتی توسعه عمران شهری کرمان ازجمله شعارهایی بود که در زمان مسئولیت بسیاری از مدیران کرمان داده اما انجام نشد با این وجود طی ماه های اخیر بنا به آمار با حضور بخش خصوصی و جذب اعتبارات داخلی و خارجی پروژه های مختلفی در شهر کرمان در حال انجام است.

کمتر جایی از شهر کرمان را می توان رصد کرد و اثری از طرح های عمده عمرانی را مشاهده نکرد، احداث ده ها پروژه خیابان های غیر هم سطح به خصوص در میدان آزادی شهر کرمان که در قالبی یک طرح دوساله از ماه های قبل کلید خورده است، پروژه بام کویر و بازسازی بازار بزرگ تاریخی شهر کرمان و باغ فتح آباد، پل های متعدد شهری در معابر اصلی شهر کرمان، پروژه صاروج، پروژه شش دروازه، بازسازی و تحول در بافت تاریخی شهر کرمان، احداث تله کابین شهر کرمان و پروژه بام کرمان و احداث هتل دریکی از زیباترین مناظر شهر کرمان ازجمله طرح هایی است که در حال انجام می باشند.

اما در مقابل تمام این پروژه ها سیاه نمایی هایی نیز رخ می دهد که بیشتر از اینکه سدی باشد در مقابل اقداماتی که در شهر کرمان صورت می گیرد موجب تعجب مردم می گردد.

در کرمان کمتر زمانی بوده است که بتوان استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی را در یک راستا برای توسعه شهر دید، اگر نگاهی به سال های گذشته بیندازیم در دولت های قبل اکثراً عدم تأمین اعتبار و پویایی مسئولان و اختلاف بین شهرداری و میراث فرهنگی بسیاری از طرح های عمرانی را به تعطیلی کشانده است.

همین مسائل موجب شده که کرمان مدت ها از سایر شهرهای اطراف عقب بماند و باوجود صدها اثر تاریخی در شهر اما درزمینهٔ جذب سرمایه و حتی ایجاد فرهنگ عمومی جذب توریست بسیار عقب بمانیم.

حالا که به نظر می رسد بسیاری از طرح ها در راستا توسعه کرمان در حال انجام است، حاشیه سازی ها به جایی رسیده که گاه حتی شیوع آنفلوانزا در کرمان را نیز به حفاری های پروژه میدان آزادی ربط داده می گردد و گفته می گردد پایه های این پروژه بزرگ شهری به قبرستان جذامی ها رسیده و بیماری در شهر گسترش یافته است و یا اینکه، اجرای پروژه پل غیر هم سطح در نزدیکی گنبد جبلیه موجب ترک خوردگی در این بنای تاریخی شده است و یا اینکه پروژه تله کابین صدها درخت را قطع نموده و یا اینکه پروژه بام کرمان موجب تخریب کوه و کوه خواری می گردد و یا اینکه 40 خانه تاریخی در کرمان تخریب شده است و پروژه صاروج بخشی از میدان تاریخی را تخریب نموده و ...

تمام این شایعات در حالی در قالب پیغام های گاه مضحک در شبکه های مجازی گسترش می یابد که هدف پشت پرده این شایعات بیشتر زیر سؤال بردن اقدامات عمرانی شهر کرمان با دیدگاه های غیرشهری است.

انفعال عمیق تاریخی در مقابل توسعه کرمان

و حال اگر شایعه سازان به اهدافشان برسند، مردم کرمان می مانند و شهری تاریخی که البته بسیاری از بناهای تاریخی آن در حال تخریب هستند و عمران شهری که نتوانسته است هم گام با بسیاری از شهرهای دیگر پیش برود، شهری یک میلیونی می ماند و انفعال عمیق تاریخی که سال هاست بر شهر سایه افکنده که اکثراً نیز ریشه در نگاه های سیاسی و منفعت طلبانه دارد.

در روزهای اخیر نیز مخالفت ها با پروژه بام کرمان گسترش یافته است و سعی می گردد با شعار مقابله با تخریب کوه ها از اجرای این طرح جلوگیری گردد.

مردم از پروژه های عمرانی حمایت می نمایند

در مقابل شایعات گسترده اما اگر پای حرف مردم بنشینید، آنها چیز دیگری می خواهند. محمد ایران منش یکی از بازاریان شهر کرمان است که در بازار تاریخی شهر فعالیت دارد، وی در مصاحبه با مهر مرمت و بازسازی بازار شهر کرمان را یکی از دلایل رونق بیش از گذشته در بازار کرمان می داند و می گوید: اگر منصفانه بازار کرمان را با گذشته نه چندان دورش مقایسه کنید می بینید که تغییرات گسترده ای در بازار روی داده است و حتی اقبال مردم کرمان و گردشگران خارجی نیز به بازار افزایش یافته است.

وی گفت: راسته بازار قلعه محمود در حالی، در حال تخریب و متروکه رهاشده بود که با ساخت وسازهای پروژه صاروج حالا راسته بازار رونق گرفته است و بسیاری از مردم کرمان حجره هایی را که سال ها رهاشده بودند را خریداری و یا اجاره نموده اند و کار در آن ها رونق دوباره گرفته است.

وی به نابسامانی سال های گذشته اشاره نمود و اضافه کرد: سایه بان های متعدد و درب های غیر هم شکل و کف بسیار نامناسب بازار امروز شکل و شمایل دیگر و سازمان یافته ای گرفته و حتی راستا گردشگری در بازار کرمان تعریف شده و هنوز هم کار و فعالیت در این قسمت از شهر ادامه دارد.

محمد کسمایی دیگر شهروند کرمانی است که در اطراف میدان آزادی کرمان فعالیت تجاری دارد، وی به خبرنگاران می گوید: اجرای این پروژه موجب تغییر راستا خیابان های مرکز شهر شده است و همین مسئله مسائلی را برای مردم ایجاد نموده است اما تا این مسائل را تحمل نکنیم درنهایت نمی توان توسعه شهر را مشاهده کرد.

وی گفت: تنها خواسته ما تسریع در اجرای چنین پروژه هایی است که اجرای آن ها موجب اخلال در نظم شهری می گردد اما اینکه بخواهیم با شایعه پراکنی توسعه شهر را متوقف کنیم درواقع خیانت به شهر و مردم است.

کسمایی ادامه داد: کار در چنین پروژه هایی باید چند شیفته انجام گردد تا سریع تر نیز تمام گردد اما ماهیت چنین اقدامات عمرانی در شهر بروز مسائلی برای شهروندان است که باید آن را به عنوان سهم مشارکت عمومی در اجرای پروژه ها در نظر گرفت.

زهرا خسروی از شهروندان کرمانی است که خود را معلم معرفی می نماید، وی که محل سکونتش در خیابان مدیریت است هرروز از میدان مشتاق شهر کرمان می گذرد.

وی می گوید: اجرای طرح بدنه سازی میدان تاریخی مشتاق که به طرح شش دروازه هم شهرت دارد چهره میدان مشتاق را با استفاده از معماری سنتی تغییر می دهد و میدان ارگ و مشتاق را شبیه یکدیگر می نماید و نمای این بخش از شهر را تغییر می دهد.

این فرهنگی ساکن کرمان اضافه کرد: با استفاده از روش های سنتی معماری در کرمان اطراف این میدان بدنه سازی و موجب رونق میدان تاریخی می گردد، درواقع با این اقدام، زمینه برای جذب گردشگر در میدان تاریخی مهیا می گردد اما متأسفانه در خبری تصویری از این میدان منتشرشده بود که هیچ ارتباطی با میدان نداشت و تنها سعی شده بود در مقابل اقدامات گسترده عمرانی در کرمان سیاه نمایی گردد و این گونه القا گردد که در اجرای این طرح ساختمانی تاریخی در حال تخریب شدن است درحالی که هدف این پروژه رونق بناهای تاریخی اطراف میدان است.

توسعه شهرهای تاریخی باید با تلفیق سنت و مدرنیه شکل گیرد نه با بی تفاونی

مهیا سالاری دانشجوی غیربومی که در کرمان زندگی می نماید در مورد شرایط شهر گفت: در شهرهایی چون شیراز و اصفهان و تبریز سعی شده است با تلفیق معماری سنتی و مدرن و همچنین رونق بناهای تاریخی صنعت گردشگری را احیا نمایند و همین امر از این شهرها در کنار تاریخی بودن شهرهای مدرنی نیز ساخته است که مورد توجه قرار دارند اما در کرمان هیچ کاری در مورد عمران شهری در گذشته صورت نگرفته است و بناهای تاریخی نیز مرمت نشده اند.

این دانشجو اضافه کرد: درواقع سرمایه شهر کرمان در حال هدر رفتن است و کاری برای استفاده از این حجم بالای موقعیت ها و فرصت های بی نظیر وجود ندارد اما خوشبختانه در ماههای اخیر اقدامات فراوانی برای بهبود شرایط کرمان انجام شده است.

علی زمانی، کارشناس شهرسازی در مصاحبه با مهر گفت: شهر کرمان دارای طرح های مصوب است و طرح هایی که در شهر اجرا می گردد در چارچوب های معین شده است که سال ها موردمطالعه قرارگرفته است.

وی اضافه کرد: درواقع برای پیشرفت هر شهر احتیاج به سرمایه گذاری و استفاده از پتانسیل های تاریخی برای توسعه شهر است نه اینکه شهر را به حال خود رها کرد و تنها شعار شهر تاریخی را دارد.

وی گفت: اجرای طرح های عمرانی بدون مجوزهای لازم از سوی میراث فرهنگی و یا سایر سازمان های مرتبط در شهر و خارج از شهر امکان پذیر نیست و ده ها دستگاه ناظر بر این امر نظارت می نمایند.

زمانی ادامه داد: یکی از مهم ترین احتیاجهای توسعه شهری در کنار پای کار آمدن مسئولان درواقع ایجاد فرهنگ عمومی برای همکاری و همراهی با مسئولان است که باید در این خصوص یک عزم عمومی در جامعه ایجاد گردد.

وی گفت: کرمان با توجه به اینکه سال ها درزمینهٔ عمران شهری به حال خود رهاشده است حالا باید گام های بلندی را بردارد و مسلماً در این راستا باید صبر تحمل و حوصله را نیز چاشنی کارکرد.

وی ادامه داد: استفاده از ساختار قدیمی شهر یک پتانسیل بالا در شهر کرمان محسوب می گردد که باید با تمام توان از آن بهره گرفت و زمینه خدمات رفاهی و تفریحی برای گردشگرانی که به کرمان می آیند را نیز مهیا کرد و در این راستا پروژه هایی را تعریف کرد و چهره خموده شهر را تغییر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان نیز در این خصوص در مصاحبه با مهر گفت: با برنامه ریزی انجام شده در شهر کرمان پتانسیل های تاریخی که سال ها رهاشده بود را رونق داده ایم به طور مثال می توان به باغ فتح آباد اشاره نمود.

محمود وفایی ادامه داد: این باغ ویرانه ای رهاشده در بیابان بود اما حالا با همت استاندار کرمان به دومین باغ تاریخی شهر کرمان مبدل شده و ماهانه هزاران نفر برای بازدید از این باغ بازدید می نمایند و یک تنوع و امکان گردشگری ایجادشده است و ورود گردشگران خارجی به این بنا نشان دهنده اهمیت بنای باغ است همنین باغ تاریخی بیرم آباد نیز در حال بازسازی است.

وفایی اضافه کرد: مرمت بازار بزرگ کرمان یکی از مهم ترین طرح های انجام شده در این مجموعه بود و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و همت شهرداری یکی از بزرگ ترین طرح های مرمت در کرمان رقم خورد و حالا شاهد بنایی آبرومند هستیم که روزانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می نمایند.

ضوابط میراث فرهنگی در طرح های عمرانی رعایت می گردد

وی گفت: در تمام طرح هایی که انجام می گردد قبل از اجرا، مطالعات لازم انجام و ضوابط در نظر گرفته می گردد پس بهتر است مردم نگران نباشند و به مسئولان اطمینان داشته باشند.

وفایی از تغییر کاربری به عنوان یکی از رموز کار در کرمان اشاره نمود و گفت: بافت تاریخی کرمان باید مرمت گردد و در این راستا صاحبان خانه های تاریخی و بخش خصوصی باید همت نمایند و با مرمت این بناها و تبدیل به مکان های رفاهی زمینه را برای رونق این بخش از شهر مساعد نمایند.

معاون عمرانی استاندار کرمان نیز با اشاره به اجرای ده ها پروژه بزرگ و هم زمان در کرمان گفت: در همه این پروژه ها مطالعات لازم انجام می گردد و مغایرتی با هیچ سازمانی ندارند.

ابوالقاسم سیف الهی ادامه داد: مثلاً درزمینهٔ گنبد جبلیه تأییدیه های میراث فرهنگی گرفته شده و هیچ صدمه ای هم به این بنا زده نمی گردد.

وی گفت: در پروژه بام کرمان نیز بخش خصوصی پای کار آماده است و با اجرای این پروژه یکی از بزرگ ترین مراکز رفاهی و گردشگری در کرمان ایجاد می گردد که همه مردم کرمان از آن بهره می برند درواقع اجرای این پروژه ها درگذشته جزو آرزوهای مردم بوده است.

وی ادامه داد: از سال 68 برای اجرای این پروژه برنامه ریزی شده بود و انتها با کوشش های انجام شده حالا کار آغازشده است و تمام موافقت های لازم از میراث فرهنگی و محیط زیست گرفته شده است و شهرداری هم پای کار واقع شده است.

وی با اشاره به مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: این قرارگاه ازجمله پیمانکاران پیروز در کشور است و طرح های عمده ای را انجام داده است و حالا 11 پروژه بزرگ عمرانی در سطح شهر کرمان توسط این پیمانکار در حال انجام است و مطابق با برنامه ریزی در حال پیشرفت هستیم.

اقدامات شبانه روزی مسئولان استانداری و شهرداری کرمان برای توسعه عمرانی در حالی در حال انجام است و هرروز پروژه جدیدی توسط شهرداری، کلنگ زنی می گردد که در این شرایط به نظر می رسد حداقل کاری که می توان انجام داد جلوگیری از شایعه پراکنی و سیاه نمایی است.

adeliasafar.com: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1009

به "سنگ پرانی به پروژه بام کرمان، توسعه شهری با جدیت ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ پرانی به پروژه بام کرمان، توسعه شهری با جدیت ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید