علل کمبود پتاسیم

به گزارش مجله بای بلاگ، پتاسیم عملکرد صحیح عضلات و اعصاب را به همراه حفظ تعادل الکترولیتی تضمین می نماید. کمبود آن می تواند به چندین مشکل بهداشتی منجر گردد و می تواند به دلایل مختلف رخ دهد.

علل کمبود پتاسیم

مترجم: مهناز مزارعی

پتاسیم عملکرد صحیح عضلات و اعصاب را به همراه حفظ تعادل الکترولیتی تضمین می نماید. کمبود آن می تواند به چندین مشکل بهداشتی منجر گردد و می تواند به دلایل مختلف رخ دهد.

پتاسیم عنصر شیمیایی است که به طور طبیعی به اسم یک نمک یونی رخ می باشد. شکل عنصری آن یک فلز قلیایی سفید رنگ است، اما پتاسیم در طبیعت به صورت عنصری آن یافت نمی گردد. فرم عنصر با آب بسیار واکنش پذیر است. به اسم یک نمک یونی، می توان آن را در آب دریا حل کرد. کاهش سطح پتاسیم به کاهش سطح پتاسیم در خون اشاره دارد. چنین وضعیتی، هرچند نادر، می تواند ناشی از طیف وسیعی از عوامل باشد که مستقیما از مصرف نادرست پتاسیم در رژیم غذایی به برخی از شرایط بهداشت عمومی بستگی دارد. پتاسیم هفتمین عنصر فراوان در پوسته زمین است. در بدن انسان، یکی از مواد معدنی الکترولیتی است که در حال حاضر هر سلول زنده دارد و در چندین فرآیند سلولی حیاتی نقش دارد. کمبود پتاسیم می تواند منجر به تعدادی از مسائل سلامتی گردد.

توابع بیولوژیکی

در بدن انسان عملکرد عضلات و اعصاب را حفظ می نماید و تعادل الکترولیتی را حفظ می نماید. بعلاوه برای حفظ تعادل اسید-باز در بدن مهم است. به غیر از این مواد معدنی نقش کلیدی در انقباض ماهیچه ای، انتقال عصبی، تبدیل گلوکز به گلیکوژن و تنظیم سطح آلدوسترون در بدن دارد. این عمل به اسم یک کاتالیزور برای سرعت بخشیدن به واکنش های آنزیمی در بدن ما عمل می نماید و برای عملکرد مناسب سیستم قلبی عروقی بسیار مهم است. اعتقاد بر این است که مصرف پتاسیم می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

هیپوکالمی

علل

کاهش سطح پتاسیم به کاهش سطح پتاسیم در خون اشاره دارد. چنین وضعیتی، هرچند نادر، می تواند ناشی از طیف وسیعی از عوامل باشد که مستقیما از مصرف نادرست پتاسیم در رژیم غذایی به برخی از شرایط بهداشت عمومی بستگی دارد. با این حال، کمبود آن به دلیل مصرف ضعیف پتاسیم بسیار نادر است. در عوض، از دست دادن آن به دلیل اسهال، و بعلاوه از دست دادن ادرار، برخی از علل دیگر است.

افزایش اندازه این ماده معدنی می تواند به مصرف داروهایی نظیر دیورتیک ها و عدم توانایی کلیه ها برای حفظ میزان کافی آن یاری کند. بیماری هایی مانند سندرم کوشینگ و بعلاوه سندرم لیده و بارتتر می توانند توانایی کلیه برای حفظ پتاسیم کاهش دهند و بنابراین می توانند منجر به هیپوکالمی شوند. حتی کمبود مهمیم، که برای پردازش آن ضروری است، در نهایت منجر به هیپوکالمی می گردد. افرادی که مکمل پتاسیم مصرف می نمایند باید بسیار مراقب باشند. آنها باید در دوز مناسب و تنها با تایید پزشک خود مکمل داشته باشند. با این وجود افرادی که سطح پتاسیم پایینی دارند میتوانند از غذاهای غنی از پتاسیم مانند رب گوجه فرنگی، پرتقال، پنیر، گوجه فرنگی، خربزه، سیب زمینی و گریپ فروت استفاده نمایند. افزایش فراوری آلدوسترون، که می تواند به دلیل رشد تومورهای غده فوق کلیه و بعلاوه تنگی عروق کرونری رخ دهد، می تواند یکی دیگر از عوامل مهم این بیماری باشد. علاوه بر این، برخی از علل احتمالی دیگر هم عبارتند از: نارسایی کلیوی، اسیدوز کلیوی، استفراغ، شستشوی بیش از حد و مصرف داروهای خاص مانند دیورتیک ها، ملین ها، استروئیدها، برخی از آنتی بیوتیک ها و داروهای خاصی برای کاهش سطح کلسترول در بدن می باشد.

علائم

معمولا علائم زیر مشاهده می گردد:

ضعف عضلانی و شکستگی فیبر عضلانی

درد عضلانی یا اسپاسم

خستگی

ریتم غیرطبیعی قلب

اضطراب

فشار خون

خواب نامناسب

سردرگمی و تحریک پذیری

یبوست

آکنه، خشکی پوست و سایر مسائل پوستی

فلج

درمان

با شناسایی و رسیدگی به دلیل اصلی هیپوکلامی درمان باید انجام گردد. موارد خفیف کمبود ممکن است احتیاج به مصرف مکمل پتاسیم کلرید خوراکی داشته باشند تا سطوح طبیعی بدن را بازیابی نمایند. اگر سطح پتاسیم به اندازه قابل توجهی کاهش یافته باشد، سپس تزریق داخل وریدی پتاسیم می تواند انجام گردد.

ضروری است در نظر داشته باشید که افزایش سطح پتاسیم در خون یا هیپرکالمی هم می تواند در معرض این بیماری باشد. بنابراین، افرادی که مکمل پتاسیم مصرف می نمایند باید بسیار مراقب باشند. آنها باید در دوز مناسب و تنها با تایید پزشک خود مکمل داشته باشند. با این وجود افرادی که سطح پتاسیم پایینی دارند میتوانند از غذاهای غنی از پتاسیم مانند رب گوجه فرنگی، پرتقال، پنیر، گوجه فرنگی، خربزه، سیب زمینی و گریپ فروت استفاده نمایند.

منبع مقاله :

برگرفته از: سایت بازل

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8512

به "علل کمبود پتاسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل کمبود پتاسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید