کودک تان دیابت دارد؟

به گزارش مجله بای بلاگ، یکی از بیماری هایی که نیازمند آموزش والدین و بچه ها است، دیابت است. متاسفانه دیابت نه تنها بزرگسالان را تهدید می نماید بلکه تهدیدی برای بچه ها هم به تعداد می آید به ویژه آنکه پدران و مادرانی که از دیابت کودک شان آگاه می شوند دچار نگرانی و استرس بیش از میزان ای خواهند شد. فراگیری بعضی نکات آموزشی به والدین بچه ها دیابتی یاری می نماید تا این بیماری را کنترل نمایند.

کودک تان دیابت دارد؟

کودک تان دیابت دارد؟

آنچه پدر و مادرها باید درباره فرزند دیابتی خود بدانند

یکی از بیماری هایی که نیازمند آموزش والدین و بچه ها است، دیابت است. متاسفانه دیابت نه تنها عظیمسالان را تهدید می نماید بلکه تهدیدی برای بچه ها هم به تعداد می آید به ویژه آنکه پدران و مادرانی که از دیابت کودک شان آگاه می شوند دچار نگرانی و استرس بیش از مقدار ای خواهند شد. فراگیری بعضی نکات آموزشی به والدین بچه ها دیابتی یاری می نماید تا این بیماری را کنترل نمایند.

دیابت یا بیماری قند به دلیل ناتوانی بدن در فراوری یا مصرف انسولین پدید می آید. انسولین ماده ای است که در بدن از طریق لوزالمعده فراوری و موجب می گردد قند یا به عبارتی مهم ترین منبع انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرد.

تزریق انسولین به بچه ها

تزریق انسولین در بچه ها تفاوت هایی با عظیمسالان دارد. نخستین تفاوت این است که بچه ها بیش از عظیمسالان از تزریق واهمه دارند اما این افراد باید بپذیرند که برای حفظ سلامت شان نیازمند استفاده از انسولین هستند. اغلب بچه ها به دو تا سه بار تزریق روزانه انسولین نیاز دارند که در زمان های مشخص در هر روز صورت می گیرد و بعضی از آنان هم به بیش از یک نوع انسولین نیاز دارند. والدین بچه ها دیابتی باید بدانند اینکه چه نوع انسولین و چند بار تزریق در روز مورد نیاز است را پزشک مشخص می نماید زیرا نیاز افراد متعدد یکسان نیست.

تزریق انسولین ممکن است سبب تجمع نامناسب بافت چربی یا تحلیل رفتن بافت چربی در منطقه تزریق گردد، برای جلوگیری از این پیامدها بهتر است هر دو بار جای تزریق را عوض کنید.

با محبت و ملایمت برای کودک شرح دهید که اگرچه تزریق انسولین دردناک است، برای سلامت او لازم است.

باید سعی کنید که تزریقات با حداقل مقاومت کودک انجام گردد، از این رو اندازه انسولین لازم را دور از دید کودک در سرنگ بکشید و سپس با حداقل سر و صدا و بدون ترساندن کودک، آن را تزریق کنید. از وعده و وعید یا ترساندن بچه ها برای تزریق انسولین اجتناب کنید.

هنگامی که کودکتان عظیم تر شد باید خود مسوولیت تزریق انسولین را به عهده گیرد. در این باره آموزش لازم را به او بدهید.

تغذیه بچه ها دیابتی

یکی از اصلی ترین سوالات والدین بچه ها دیابتی، شیوه و نوع تغذیه بچه ها دیابتی است تا با برنامه ریزی مناسب بتوانند کمترین مقدار انسولین را به بچه ها تزریق نمایند. پس باید بدانید که:

رژیم غذایی مناسب و منظم در کنار تزریق انسولین برای کنترل بیماری کودک دیابتی اهمیت زیادی دارد تا مانع افت قند خون گردد.

کودک دیابتی در طول روز باید علاوه بر وعده های غذایی اصلی، حداقل سه نوبت هم از مواد غذایی مناسب به اسم وعده های فرعی (در مجموع حداقل شش وعده غذا در روز) استفاده کند. در وعده های غذایی فرعی باید حتی مواد نشاسته ای گنجانده گردد.

تغذیه پیش از خواب کودک مهم است زیرا از افت قند در طول شب جلوگیری می نماید.

رژیم غذایی مناسب شامل مواد نشاسته ای مانند نان، سیب زمینی، برنج، حبوبات، لبنیات، تخم مرغ و گوشت است. چربی غذا باید کم باشد و از غذاهای پرفیبر استفاده گردد.

اندازه غذای مناسب برای کودک براساس مقدار مصرف انسولین باید به صورت تقسیم شده برای کودک تنظیم گردد. در این کار متخصص تغذیه به شما یاری می نماید.

پیش از فعالیت شدید مانند ورزش، کودک نیاز به مواد قندی دارد در این مواقع حتی می توان از قندهای ساده مانند شکلات و آب نبات در صورت نیاز استفاده کرد. البته بهتر است فعالیت ورزشی مداوم بیش از یک ساعت طول نکشد. کودک هر ساعت باید تغذیه گردد.

اگر برای کودک جشن تولد گرفتید، می توانید از شیرین نماینده های مصنوعی برای کیک و شربت بهره ببرید. سالی یک بار خوردن کیک تولد در تنظیم قند خون مشکل زیادی ایجاد نمی نماید ولی با نظر پزشک می توانید چند واحد انسولین کریستال پیش از خوردن مقادیر زیاد کیک و شیرینی از سوی کودک، به او تزریق کنید.

رژیم غذایی کودک باید آزاد باشد ولی این به آن معنی نیست که هر چقدر دلش خواست، مواد قندی مصرف کند. بهتر است مواد قندی ماده ای به جز میوه ها که حاوی املاح و ویتامین هستند) از برنامه غذایی کودک حذف شوند و میوه های خیلی شیرین مانند انگور، خربزه و انجیر هم به ندرت استفاده گردد.

بعضی مسائل شایع

در تنظیم قند خون کودک ممکن است افت قند خون یا افزایش قند خون روی دهد. درباره افت قند خون بدانید که یکی از موارد اورژانس است و باید بلافاصله کودک را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانید. در هنگام افت قند خون، احساس ضعف، گرسنگی، بی هوشی و حتی اغما هم ممکن است مشاهده گردد. این حالت اغلب در مواقع زیر پیش می آید:

هنگامی که کودک یک وعده غذا را فراموش کند.

اگر هوا خیلی گرم یا خیلی سرد باشد.

اگر ورزش شدید بدون تغذیه مناسب انجام گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8365

به "کودک تان دیابت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کودک تان دیابت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید